• Anna  Sol

Hur gör ni med efternamn?

Byter ni? Behåller ni erat eget? Tar er m2b erat efternamn?

Min sambo har ett vanligt svenskt efternamn, Hedlund. Jag har ett Italienskt adligt efternamn Vardiero. Vår gemensamma dotter har även mitt efternamn. Jag och dottern kommer behålla vårat efternamn och jag har frågat ommin sambo skulle kunna tänka sig att ta mitt.

Det känns som om det på något sätt är en extremt laddad fråga här hemma, att jag behåller mitt eget efternamn. Det är uppenbart att min sambo är med traditionell än jag trodde. Men jag bara VÄGRAR byta efternamn. Vi är typ 5 stycken i hela Sverige med det namnet och jag tycker det är vackert. Jag byter liksom inte.

Hur har alla andra gjort?

• Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?
  • BlivandeFruJohansson

Gissa va ja ska heta?

• Bitas

Hej... Jag och min kille funderar på att gifta oss.. Och vi har redan bestämmt vad vi ska heta... Han hter Lind.... alldeles för vanligt... jag heter vikman... inte så kul... Så jag ska heta det min mormor heter.... Ribbestål...

• misstrixie

Jag byter ICKE bort mitt efternamn. Jag tror jag är den enda på jorden som har mitt namn (förnamn + efternamn) så att bli en av kanske flera hundra är inget som lockar mig, skulle känna mig helt anonym. Min m2b är rätt nöjd med sitt så det är inte aktuellt att han ska byta heller. Men vi kommer inte känna oss mindre gifta för det.

• Kattis08

Vilken tur vi har som slipper det problemet. Vi heter redan Karlsson i efternamn båda två

• Jonna83

Kattis08

haha va skönt, ett problem mindre ;)

Jag har tänkt så mycket på hur vi ska göra med efternamn nu så nu har jag bestämt mig för att sätta mig ner o diskutera det en sista gång med min sambo vars enda argument för att jag ska ha hans efternamn är att "tjejen tar ALLTID killens efternamn", o säga att om inte han kan tänka sig att byta och inte jag heller då får vi helt enkelt låta bli o fortsätta heta det vi heter.

• Duchess

Jag har en kompis som gjorde likadant, alltså tog bort sitt mellannamn eftersom det blev så krångligt. Utifrån vad hon berättat om allt strul med namnbytet så rekommenderar jag att ni väljer ETT efternamn. Om ni behåller varsitt, hittar på ett nytt eller tar ett av era nuvarande efternamn - det är inte så viktigt. Men välj ETT. Inte två.

Vi valde min makes mors flicknamn. Han bytte några månader innan vigseln, och så tog jag namnet när vi gifte oss. Enkelt, smidigt och gratis!

PennyJenny skrev 2008-01-06 12:54:14 följande:
    Om ni absolut inte vill byta efternamn, behåll era respektive då. Man
    måste ju inte heta samma. Och om ni ändrar er med tidens gång går det
    bra att byta senare, det måste inte ske i samband med vigseln. Själv
    tänkte jag först behålla mitt efternamn som mellannamn och ta min mans
    som efternamn. Och gjorde så. Efter en månad hade jag fått nog av att
    inte heta rätt någonstans och att det bara blev strul. Mellannamnet
    har inte samma status som efternamnet och det ska i teorin räcka med
    bara förnamn och efternamn för att kunna skriva på papper osv. Men
    eftersom på både körkort och i pass så står mellannamnet på samma rad
    som efternamnet så blir det i praktiken annorlunda. Och på jobbet fanns
    jag på olika ställen i maillistor beroende på om folk fattade vad jag
    hette i efternamn eller inte. Kunde inte ens själv säga det klokt, jag
    fastnade liksom på mellannamnet och så hasplade jag ur mig efternamnet
    oxå, så det lät som jag inte hade koll på vad jag hette. *s* Och
    otålig som jag är orkade jag inte låta tiden gå och få rätsida på det
    så jag tog bort mitt mellannamn. Mycket lättare.
  • B & S

Då jag har ett Engelskt (pga min pappa) förnamn redan tänker jag absolut inte ta hans utländska efternamn i första hand pga jobbmarknaden beteer sig som den gör och SÅÅÅÅ himmla gott om jobb finns det inte att jag kan vara fin i kanten att vägra jobba för nån som medvetet/undermedvetet sollar bland folk i ansökningarna pga namnet och inte ens tittar på CVn! Tyvärr men även i detta land så funkar det helt enkelt inte. Har levande bevis på detta genom bekanta också samt man märkt reaktioner själv hela livet för det ena eller andra.

Har bott i Sverige sen jag va 6mån och har svensk mamma och efternamn pga detta och jag glider på mitt efternamn rätt bra hittills men skulle inte göra detta med hans alls.

Jag planerar att byta ialf till ett helt nytt (för jag e så föbajat trött att heta det jag gör ihop med över 60 000pers samt aldrig tyckt om det ens när jag var liten) och sedan får han plocka på sig detta som mellannamn. Ev framtida barn får bära HANS namn som mellannamn och inte sist för jag värnar om deras framtide också.
    Anledningen till att han vill inte ha samma som mig på slutet är för i Sverige finns det bara 3 andra med det men i hans föräldras hemland finns det däremot minst 400st...vilket jag inte tycker e speciellt även om så få är här av dessa. Speciellt blir det väl när under 50pers har det? Samt folk byter namn jämt ju.

Andra anledningen är:
    Nu när hans pappa har blivit en total ****** och vi inte bjuder honom på nåt bröllop så vill jag verkligen INTE heta hans efternamn och vet inte heller om jag vill att våra ev barn har det ens som mellannamn när jag tänker efter lite! Han förtjänar inte detta pga vad han sagt om mig. Inte ens få träffa några barnbarn!
    Vet ej om m2b heller vill heta hans namn mera pga detta men det får vi väl se senare isfl för just nu ligger diskutionen på hyllan men jag bär det INTE!
    Vi kommer byta isfl när vi kommit hem från bröllopsresan så vi tar alla papper då islt för innan, tidsmässigt blir det bara krångligt med innan.

• B & S

Kan ju också berätta att min egen mormor trodde det var självklart att jag skulle ta hans namn?!...trodde han skulle bli skitförbannad annars och när jag sa att han inte va det utan förstår så trodde hon hans föräldrar blir det.....tror jag med men jag sa att de skiter ialf m2b i om de blir sura för det har dem inget med att göra.
    Märkte julen 2006 att hans morsa tyckte det va självklart...ha! Det är 2008 inte 1188!! pga av allt som har hänt nu nyligen så har jag skadeglädje över när dem får reda på att dem inte är bjudna mer(vi ska bara ha 2vittnen istl och de e inte dem) och när dem får reda på vad jag INTE heter! Mohahahahahaaaa *evil*

• Brollop15juli

Min pappas sida har ett unikt danskt släktnamn, men det låter delvis som den manliga stoltheten.. sådär kul.
    Han har också ett släktnamn på sin mors sida, otroligt vackert men nej, jag har alltid hetat ... tänker inte byta!!!
    Och jag har min styvfars efternamn så saken var ganska klar, jag tar hans.

• anne på grönkulla

Du kan säga till din sambo att det varit valfritt sen 1982 om man vill ta tjejens eller killens eller behålla varsitt - så länge har den nuvarande namnlagen gällt.

Om det är viktigt för honom att heta samma men inte för dig, då får väl han byta?

Vi heter inte samma men är inte mindre gifta för det.

Jonna83 skrev 2008-01-06 22:38:34 följande:
    Kattis08haha va skönt, ett problem mindre ;)Jag har tänkt så mycket på hur vi ska göra med efternamn nu så nu har jag bestämt mig för att sätta mig ner o diskutera det en sista gång med min sambo vars enda argument för att jag ska ha hans efternamn är att "tjejen tar ALLTID killens efternamn", o säga att om inte han kan tänka sig att byta och inte jag heller då får vi helt enkelt låta bli o fortsätta heta det vi heter.
Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?