• Jonna83

Hur gör ni med efternamn?

Mitt är ovanligt o jag är den enda som heter just min kombination av för och efternamn i världen, hans är mycket vanligare; Werner. Han vill absolut inte byta bort sitt o jag tänker inte byta bort mitt..sååå ja.. vad gör vi. Vi har inte lyckats löst det än ;)

• Jonna83

det har väl varit en hel del diskussioner om det där med dubbelefternamn hör på BT o jag tror de kommit fram till att man INTE får ha två efternamn utan måste ta det ena som mellan namn..Vet dock nån som visste hur man kan "kringgå" det..

• Jonna83

ja det fick dom. Eller ja, fick o fick. De gjorde som sagt nånting som gjorde att de gick runt det där o de hade tillslut dubbelefternamn.. Vet att det stod i nån tråd här på BT..

• Jonna83

Kattis08

haha va skönt, ett problem mindre ;)

Jag har tänkt så mycket på hur vi ska göra med efternamn nu så nu har jag bestämt mig för att sätta mig ner o diskutera det en sista gång med min sambo vars enda argument för att jag ska ha hans efternamn är att "tjejen tar ALLTID killens efternamn", o säga att om inte han kan tänka sig att byta och inte jag heller då får vi helt enkelt låta bli o fortsätta heta det vi heter.

• Jonna83

anne på grönkulla

Jo jag har sagt det. Pratade om det igår igen men hans argument var att han gillade sitt efternamn o han var "gammaldags" av sig (ENDAST på den här punkten isf vill jag tillägga) o att han vill föra familjenamnet vidare. Hjälp..familjenamnet som han o 69 300 000 till har typ. Jag sa bara att då får vi heta som vi heter men om det är för att föra familjenamnet vidare så kan det bli problem, för våra barn kommer inte automatiskt ta ditt efternamn. *suck* kändes som en ganska låg nivå.

Men är det nån som vet hur sånt funkar? När vi får barn o vi heter olika. Finns det några regler/lagar?

• Jonna83

Var kommer den här traditionen att man ska ta mannens namn? Varför?

• Jonna83

Är det nån som vet nånstans man kan läsa om just det här med varför kvinnan "ska" ta mannens efternamn? Sökte på google men hittar inget.. Vore intressant att veta för fortsatt debatt här hemma ;)

• Jonna83

aprilsolen

tack så mycket!

Ja det verkar som att vi kommer behålla våra egna namn här oxå, det ska mer till för att jag ska byta bort mitt släktnamn än pga en "fin" gammal tradition.

Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?