• Brassen

Kuvert avgift?

Hej

Jag har länge funderat på hur man ska göra med detta. Jag å min fästman bor i en liten lägenhet och har i princip allt vi behöver. (Vill inte ha 10 brödrostar i present) Därför har jag funderat på om man kan ta ut en "avgift" av gästerna som kommer på middagen. Det kommer att kosta ca 500 kr/person för maten.

Tänkte att man kanske kan skriva på inbjudan att man hellre tar emot ett "bidrag" till bröllopsresan än en present.

Hjälp mig.. hur skriver man detta på ett bra sätt, utan att det låter som om man "tar betalt" och hur mycket är det lämpligt att ta?

Tack på förhand

• Svar på tråden Kuvert avgift?
  • Brassen

Tack för alla svar.. men jag tror att vissa missförstod mig. Jag menade inte att jag skulle ha både kuvertavgift och önska mig pengar, utan snarare att ett par hundra kronor skulle vara istället för presenter. Vilket man lägger ut ändå på presenter väl?! Och så tänkte jag att det kanske är ganska skönt att "slippa" bry sig om presenter. Dessutom kommer hälften av gästerna från Norge och då är det ju svårt för dom att veta vad vi vill ha..

Och 500 kr var inte det jag menade att jag skulle begära, utan vad maten faktiskt kostar per person. Det är en 3 rätters med vin. Jag tänkte att man kanske kunde önska sig ca 200 kr.

Men frågan är ju hur man formulerar sig?!..

• Brassen

Tack ännu en gång för alla tankar och förslag. Jag kommer nog inte att ha kuvertavgift, men önska mig lite pengar till resan istället. Och vi har budgeterat så att vi har råd att bjuda alla på maten, det handlar inte om det.

Utan snarare att vi inte direkt vill ha presenter, eftersom vi anser oss ha allt vi behöver..
    Självklart ska det vara frivilligt också.

Svar på tråden Kuvert avgift?