• Brassen

Kuvert avgift?

Hej

Jag har länge funderat på hur man ska göra med detta. Jag å min fästman bor i en liten lägenhet och har i princip allt vi behöver. (Vill inte ha 10 brödrostar i present) Därför har jag funderat på om man kan ta ut en "avgift" av gästerna som kommer på middagen. Det kommer att kosta ca 500 kr/person för maten.

Tänkte att man kanske kan skriva på inbjudan att man hellre tar emot ett "bidrag" till bröllopsresan än en present.

Hjälp mig.. hur skriver man detta på ett bra sätt, utan att det låter som om man "tar betalt" och hur mycket är det lämpligt att ta?

Tack på förhand

• Svar på tråden Kuvert avgift?
  • Bride in England

Jag röstar for att saga pa inbjudan att ni har allt ni behover men om nagon vill ge er en present tar ni tacksamt emot bidrag till brollopsresan. Da far folk sjalva bestamma hur mycket de vill spendera, vissa ger mer o andra ger mindre. Sa ska vi iallafall gora

• fiffinurlig

Jag tycker att det är ok med kuvertavgift. Hur man formulerar sig?

Kanske nåt sånt här:

Er närvaro denna dag är allt vi önskar oss. För att vårat frömbröllop ska uppfyllas så vore vi istället glada om ni ville bidra med xxx kronor i kuvertavgift. I kuvertavgiften ingår:

Ash det var svårt..

Hur mycket man kan ta? För mig personligen skulle 500 kronor vara ganska mycket men jag tycker 250 är rimligt..

• hannapanna2008

Vi ska oxå önska oss bidrag till bröllopsresan istället för presenter. Detta skriver vi på vår hemsida där vi har all information till gästerna.

• AnnaochHenrik

För 500 kr/person skulle det krävas att det var en VÄLDIGT nära vän för att jag skulle gå... Det blir ju 1000 kr/par, rätt saftigt. Ska man dessutom resa till bröllopet och kanske ordna eget boende blir det vansinnigt dyrt för att gå på ett bröllop. Kommer det verkligen kosta så mycket? Om man ska ha kuvertavgift tycker jag att det bara ska täcka vad maten verkligen kostar.

• 20080301

jag skulle aldrig gå på ett bröllop om det skulle kosta 500:- st det är för mycket. Är bröllopet dessutom på sommaren går det ännu mer bort för då vill man i regel åka på semester och då är det massor med pengar.
    jag är emot kvúvertavg anser att man bjuder till bröllop och betalar för allt och alla annars bjuder man färre människor så man har råd eller väntar helt enkelt.
    Men alla är olika och det är upp till var och en

• tolonta

Personligen är jag emot kuvertavgift, bjuder man till bröllop så ska man bjuda på bröllopet... Men alla har olika förutsättningar, så är det bara.

För att ge dig litet råd så tycker jag att du ABSOLUT inte både ska ha kuvertavgift och skriva att du vill ha bidrag till resan i present... Det är litet väl sniket, tycker jag...

Som du uttrycker dig så verkar det inte vara av kostnadsskäl som du vill ta ut kuvertavgift, utan mer för att "istället för presenter" så kan gästerna hjälpa till att betala bröllopet. Om det är skälet, så skulle jag tycka att det var bättre att ni önskar er pengar till bröllopsresan, eller presentkort på upplevelser (biljetter till något evenemang, presentkort på middag eller något liknande).

Vill ni ändå ta ut kuvertavgift bör ni utgå ifrån vad ni tror att de inbjudna skulle kunna tänka sig att lägga på en present till er... Det kanske inte är så många som skulle lagt 1000 kr på en present, och att då ta 500 kr per person i kuvertavgift kan ju kännas som att ni "begär" en present på 1000 kr. Tänk också om ni är beredda att lägga 1000 kr i present om någon av de inbjudna senare gifter sig.

Ska ni ha kuvertavgift så tycker jag att det ska vara någonstans runt 200 kr, som en "ekonomisk hjälp" för er, inte för att betala hela kostnaden för maten. Om det ingår vin till maten så kan det även vara bra om man har möjlighet att välja bort det, och då betala en lägre kuvertavgift. Det kan vara till stor hjälp om man har knaper ekonomi...

• pudan

Jag är inte heller så förtjust i kuvertavgift - främst av den anledningen att gästerna kanske har olika ekonomiska förutsättningar och man på så vi är "tvingad" att lägg en viss sunmma som kanske är över vad man haft råd till för presenter. I synnerhet om deltagande i bröllopet kräver resa/övernattning/viss klädkod tex. Om kuvertavgift skulle vara aktuellt skulle jag inte lägga mer än ca 250 pix per person om jag måste lägga ut pengar på resa boende mm. Absoluta smärtgränsen går vid 500 per person. Jag skulle mycket väl ha råd att lägga mer men tycker att 500 känns som övre gräns innan man som gäst börjar undra om värdparet tänkter gå med vinst eller varför man inte dragit ner på ambitionerna litet.

Som sagt - det här är bara min åsikt och det är ett ganska brännbart område där vanorna är väldigt olika - anpassa det efter hur traditionen är i ert gäng.

Lycka till!

• syncmaster

Vi ska ta en kuvertavgift på 250:-/vuxen, det täcker ju inte allt men det blir ju ändå 500:-/par. Vi skrev på presentationssidan att vi ju redan har allt ett gift par behöver så.....

• Brassen

Tack för alla svar.. men jag tror att vissa missförstod mig. Jag menade inte att jag skulle ha både kuvertavgift och önska mig pengar, utan snarare att ett par hundra kronor skulle vara istället för presenter. Vilket man lägger ut ändå på presenter väl?! Och så tänkte jag att det kanske är ganska skönt att "slippa" bry sig om presenter. Dessutom kommer hälften av gästerna från Norge och då är det ju svårt för dom att veta vad vi vill ha..

Och 500 kr var inte det jag menade att jag skulle begära, utan vad maten faktiskt kostar per person. Det är en 3 rätters med vin. Jag tänkte att man kanske kunde önska sig ca 200 kr.

Men frågan är ju hur man formulerar sig?!..

• Skottdagen2008

Om det är rent ekonomiskt ni vill ha bidrag för att ha råd till festen kan ni skriva:

Vi har nu bestämt oss för att bli man och maka
    Vi tycker om er alla och vill ingen försaka
    Tyvärr kan vi inte bjuda på maten på vår fest
    Men inte hellre rensa bort en endast gäst
    Så därför kära vänner vill ni vårt bröllop göra till saga
    Skippa presenten och låt oss hellre mottaga
    En kuvertavgift till maten på vår bröllopsfest
    För vi vill så gärna se er som vår bröllopsgäst

Om det är till resan ni vill ha pengar kan ni skriva:
    den bästa gåvan för oss va
    att ni som gäst tacka ja
    men på förfrågan utav er