Personligen är jag emot kuvertavgift, bjuder man till bröllop så ska man bjuda på bröllopet... Men alla har olika förutsättningar, så är det bara.
För att ge dig litet råd så tycker jag att du ABSOLUT inte både ska ha kuvertavgift och skriva att du vill ha bidrag till resan i present... Det är litet väl sniket, tycker jag...
Som du uttrycker dig så verkar det inte vara av kostnadsskäl som du vill ta ut kuvertavgift, utan mer för att "istället för presenter" så kan gästerna hjälpa till att betala bröllopet. Om det är skälet, så skulle jag tycka att det var bättre att ni önskar er pengar till bröllopsresan, eller presentkort på upplevelser (biljetter till något evenemang, presentkort på middag eller något liknande).
Vill ni ändå ta ut kuvertavgift bör ni utgå ifrån vad ni tror att de inbjudna skulle kunna tänka sig att lägga på en present till er... Det kanske inte är så många som skulle lagt 1000 kr på en present, och att då ta 500 kr per person i kuvertavgift kan ju kännas som att ni "begär" en present på 1000 kr. Tänk också om ni är beredda att lägga 1000 kr i present om någon av de inbjudna senare gifter sig.
Ska ni ha kuvertavgift så tycker jag att det ska vara någonstans runt 200 kr, som en "ekonomisk hjälp" för er, inte för att betala hela kostnaden för maten. Om det ingår vin till maten så kan det även vara bra om man har möjlighet att välja bort det, och då betala en lägre kuvertavgift. Det kan vara till stor hjälp om man har knaper ekonomi...