• Brassen

Kuvert avgift?

Hej

Jag har länge funderat på hur man ska göra med detta. Jag å min fästman bor i en liten lägenhet och har i princip allt vi behöver. (Vill inte ha 10 brödrostar i present) Därför har jag funderat på om man kan ta ut en "avgift" av gästerna som kommer på middagen. Det kommer att kosta ca 500 kr/person för maten.

Tänkte att man kanske kan skriva på inbjudan att man hellre tar emot ett "bidrag" till bröllopsresan än en present.

Hjälp mig.. hur skriver man detta på ett bra sätt, utan att det låter som om man "tar betalt" och hur mycket är det lämpligt att ta?

Tack på förhand

• Svar på tråden Kuvert avgift?
  • Jonna83

Blir det inte en ganska stor kostnad för dom om många kommer resande från Norge, med resa o boende? För om det är så så skulle jag som gäst nog bli ganska irriterad om det utöver resekostnader även måste betalas för bröllopet..

En ett bidrag till resa etc är ju isf bättre, det blir mer frivilligt.

• tolonta

Jag skulle också bli litet "irriterad" över en kuvertavgift, jag skulle inte ha något emot att ge bidrag till resa eller så. Men det tar bort väldigt mycket av glädjen över att ge en present till brudparet, om de redan i förväg säger att "såhär mycket vill vi ha i present av er". Kuvertavgift istället för present ser jag alltså inte som en bra lösning. Men att önska sig pengar till resa, då är det ju fortfarande frivilligt hur mycket man vill/kan lägga...

En av mina föräldrars vänner önskade sig pengar till en resa i 50-årspresent, då fick alla inbjudna veta att resebidrag skulle avlämnas i form av guld-tior. Så hade de ordnat en stor burk att lägga dem i, med "spargris-nedkast" Detta för att de inte ville att någon skulle känna sig tvingad att lägga mer pengar än de egentligen ville. Eftersom alla pengar hamnade där, så märktes det inte så mycket om folk lade ner 30 eller 50 stycken mynt... Hade man gjort som vanligt och haft ett presentbord, hade det ju kunnat bli sedlar i kuvert, som folk sedan gått och kollat på för att se hur mycket andra lagt... Ett mer modernt alternativ är ju att be gästerna sätta in pengar på ett visst konto, ev. kan man ordna så att det är ett nytt konto och att brudparet först på bröllopsdagen får veta vilket belopp som finns där. I en klumpsumma, givetvis...

• Anna  Sol

Jag tycker 500/pp för mycket. Tycker kuvertpris på sin höjd bör ligga på 250.

• Hannahpanna

Jag tycker att det är jättebra med kuvertavgift, det är därför vi valt att ha det. Vi tycker att vi har allt vi behöver och ska inte på nån bröllopsresa, utan vill hellre kunna bjuda så många som möjligt. De jag har pratat med om det (och som ska komma på bröllpet) tycker också det är bra. Dessutom tycker jag alltid det är svårt att veta vad man ska köpa i bröllopspresent, det slipper ju gästerna nu. Vi formulerar det ändå som att vi hellre vill ha en kuvertavgift, men inte att det är ett måste. Vi valde 200kr/pers eftersom många av våra vänner är studenter + att, som många påpekat kan bli dyrt för par som kommer. Men 200 känns det som att de flesta ändå skulle lägga på present. Vi skriver på inbjudan: Presenter undanbedes, istället önskar vi en kuvertavgift på 200kr/pers som sätts in på kontonr xxxxxxx i samband med anmälan.

Lycka till!

• fiffinurlig

Ja och vill man inte komma pga kuvertavgiften så slipper man väl

• Joakina

Vi komemr också att ta en kuvertavgift på 200kr per person.
    Själv tycker jag det är utmärkt att få bidra till festen när jag blir bjuden. Hellre det än att ge en vas som kommer stå i ett hörn och damma
    Folk har det som behövs och det man inte har det införskaffar man sig själv. Tycke och smak är ju så olika.
    Jag är definitivt FÖR kuvertavgift.

Skottdagen2008 - tack för det fina rimmet
    Mycket bra!

• matildaochniklas

Vi kommer att önska oss pengar till bröllopsresan, för annars blir det svårt för oss att ha råd med det också eftersom jag pluggar och därmed harrätt begränsat med pengar.
    Annars tycker jag att det är bra med en kuvertavgift, man vill ju hellre ha dit alla nära och kära än massor av presenter.

• tonårsmorsa

Tyvärr är det många som verkar bli irriterade på kuvertavgift. Lite konstigt kan tyckas eftersom alla (förmodar jag) har med sig presenter när de går på bröllop. Själv skulle jag nog inte lägga mindre än 500:- på en present (även om det är någon mer avlägsen som gifter sig), så 250:- per kuvert borde ju då vara ok. Men jag skulle ändå reagera lite konstigt på begäran om kuvertpris. Vill ni ändå ha det tycker jag Skottdagen2008 hade en bra vers. Tror annars att det är färre som reagerar negativt på önskan om pengar till bröllopsresa än kuvertpris på bröllopet. Lycka till, hur ni än gör!

• Skottdagen2008

Tack! Roligt att verserna uppskattas från en som INTE ska ha kuvertavgift , men det hindrar inte en "versare" som jag från att försöka hjälpa till då någon vill ha tips.

• Hedebris

vi kommer skriva att efter mingelfesten är släkten välkommen att delta i en bröllopsmiddag. Om några vänner vill delta på bröllopsmiddagen kommer vi ta ut en kuvertavgift på Xkr. dessa pengar skall sättas in på konto X innan den X/X-08.

typ

Svar på tråden Kuvert avgift?