• Joakina

Kuvert avgift?

Vi komemr också att ta en kuvertavgift på 200kr per person.
    Själv tycker jag det är utmärkt att få bidra till festen när jag blir bjuden. Hellre det än att ge en vas som kommer stå i ett hörn och damma
    Folk har det som behövs och det man inte har det införskaffar man sig själv. Tycke och smak är ju så olika.
    Jag är definitivt FÖR kuvertavgift.

Skottdagen2008 - tack för det fina rimmet
    Mycket bra!

• Joakina

aprilstar - hur skriver ni i er inbjudan?
    Vi kommer också ta en avgift på 200kr per person men jag kan inte få till en bra formulering.
    Någon som har bra tips?

• Joakina

Vi har inte tänkt flasha på med nåt super-kunga-bröllop men hur man än vänder och vrider så kostar det ju en hel del. Som ni alla vill så är det ju en oförglömlig dag vi pratar om, ett minne för livet, som inte kommer att kunna få ogjort eller kunna ändra i efterhand.
    Kuvertavgift eller ej.... Maten är ju den stora delen av ett bröllop (om man nu inte låter ringen vara den dyraste) och har man en stor vänskapskrets och en stor släkt så blir ett ju ett par "papp" för att ingen ska behöva gå hungrig.
    Jag har svårt att tänka mig att någon av er som bjuder på hela kalaset förväntar er att inte få några presenter... kanske finns det nåt undantag... Men självklart tar man med sin en present till ett bröllop... om inget annat anges. Vem skulle våga annat?
    Kostnad för present eller kostnad för deltagande? Skillnaden är ju i grund och botten ingen alls. Pengar som pengar. Samma gäller att önska sig till bröllopsresan.... alltså??? vad är skillnaden? De som inte vill ge till resan kan avstå brölloppet. De som inte vill betala kuvertavgift kan avstå brölloppet.... men för att vara säker på att gästerna kommer så ska det vara gratis! Gratis är ju gott, som alla vet.
    I vår vänkrets så har vi ordnat jämna födelsedagar och betalat för evenemanget. Tänk om det inte fanns organiserade människor som såg till att det hände saker som förde oss tillsammans. Jag har inte stött på en enda som misstyckt i kostnadsfrågan bara summan är rimlig.
    De som klagar mest är ju oftast de som aldrig ordnar nåt sånt... och då tycker jag att man ska vara tyst.
    Nu kanske det är är en statusfråga.... för vissa är brölloppet nåt som man måste bjuda på ... kanske bräcka någon annan ... kanske kan man inte sänka sin ribba utan vill verkligen ha det bröllop man drömt om i alla år (ivarjefall som kvinna)... för andra är det en festlighet där man vill att gästerna ska ha lika roligt som en själv. Vi tillhör den sistnämnde. Det är inte bara våran dag (även om det självklart är vår högtid) utan det är även ett minne att dela med våra gäster, att prata om i framtiden.
    Vi kommer ta kuvertavgift och känner oss trygga i det valet. Det är lätt att klanka ner på de som väljer att ta ut en kuvertavgift då man själv kan låta sedlarna segla iväg ur plånboken. Det är ingen som klankar ner på de som bjuder på hela kalaset. Varför?
    Sedan ska även nämnas att många sparar i fler år för att få sitt drömbröllop. Bra jobbat säger jag! Önskar jag hade lite av det jag med... Men vi är impulsiv och vill leva i nuet. Skulle aldrig kunna tänka oss att börja spara nu för nåt som ska hända omm 2-3-4 år. Vem vet om man lever då?
    Nu blev det här långt och lite svamligt och många stöter sig säkert i mitt inlägg. Men alla får vi tycka olika.... vilket gynnar bröllopsindustrin
    Men jag hoppas att ni som ska ta kuvertavgift inte känner er sämre. För det är inget att skämmas för. Det finns mer som pengarna ska räcka till.... inte bara en enda dag. Även om den är HYSTERISK viktig...

Svar på tråden Kuvert avgift?