• Brassen

Kuvert avgift?

Hej

Jag har länge funderat på hur man ska göra med detta. Jag å min fästman bor i en liten lägenhet och har i princip allt vi behöver. (Vill inte ha 10 brödrostar i present) Därför har jag funderat på om man kan ta ut en "avgift" av gästerna som kommer på middagen. Det kommer att kosta ca 500 kr/person för maten.

Tänkte att man kanske kan skriva på inbjudan att man hellre tar emot ett "bidrag" till bröllopsresan än en present.

Hjälp mig.. hur skriver man detta på ett bra sätt, utan att det låter som om man "tar betalt" och hur mycket är det lämpligt att ta?

Tack på förhand

• Svar på tråden Kuvert avgift?
  • Hedebris

men om man inte får hela sitt bröllop betalt som de flesta ändå får här inne. iaf sponsring så måste man prioritera.

vi betalar allt själva. och vi vill inte utesluta någon.

jättejobbigt läge. för man vill ju inte bjuda på varmkorv på sitt bröllop heller. :(

jag tror på min idé eftersom där får folk göra precis som de vill själva. på inbjudan kan man kryssa i tre olika rutor.

vi deltar på vigseln
    vi deltar på mingelfesten
    vi deltar på middagen

första två är helt gratis
    sista är gratis för släkt (55 av våra gäster) och de övriga 70 vi bjudit få välja själv om de vill deltaga mot en avgift på ca 250kr. middagen kommer för oss kosta ca 500kr per person så det är fortfarande bara en bråkdel av summan...

och som många diskutterar. bröllopspresent. vi KRÄVER inga gåvor av någon. vi förväntar inte oss presenter av våra kompisar som vi inte bjuder på middagen. Vi blir jätteglada om vi får något. men det huvudsakliga är att de kommer till kyrkan och vi har tid att utbyta några ord på mingelfesten efteråt.

• 20080301

Vi betalar hela vårt bröllop själva och bjuder på mat och dricka.

• matildaochniklas

Vi betalar också hela vårat bröllop och bjuder på mat och dricka. Därför har jag valt bort attbjuda kompisar som jaginte längre umgås med för att istället kunna bjuda de som verkligen är glada för vår skull. Sen kommer vi ha en enklare fest senare för lite mer kompisar.. då får de ta med egen dryck.

• Utomlands 2008
    tolonta skrev 2008-01-17 18:13:53 följande:
    Det här ämnet gör mig nästan upprörd... Jag kan inte förstå hur man kan med att bjuda till fest, och kategoriskt kräva betalt av gästerna... Förväntar ni er presenter? Om ni inte skulle få någon present, skulle ni bli arga då? Hur betraktar ni en önskelista, förväntar ni er att den ska följas till punkt och pricka? Litar ni inte på att era nära och kära VILL ge er saker som ni önskar er? Skulle det vara jättehemskt om någon eller några gav er något annat än det som står på önskelistan? Alltså, jag förstår verkligen inte...? Hur har ni mage att avgöra vad era nära och kära ska ge er i present, genom att sätta en summa på det...? Tar ni betalt vid era födelsedagsfester också? Barndop? När ni bjuder hem några vänner en kväll? Tar ni betalt av släkten för julmiddagen? Missförstå mig inte, det kanske är jag som har helt andra värderingar. Men jag förstår helt enkelt inte. Hade jag inte haft råd med sittande trerätters till 90 personer, så skulle jag 1000 gånger hellre skurit i gästlistan till middagen, ställt mig och gjort en massa mat själv, valt billigare lokal, billigare klänning, billigare allting än att kräva pengar från mina gäster, för en fest som jag bjuder in till... Alkohol skulle jag kunna ta betalt för (självkostnadspris), men inget annat. Det är lätt att avstå från alkohol om man inte vill betala för det... Det är svårare att tacka nej till en närståendes bröllop för att man inte har råd att betala det brudparet ställt som krav...
    Instämmer helt och hållet i ditt resonemang och dina värderingar!
    Jag förstår inte heller hur man kan anse att det är helt okej at ta betalt av gästerna vid ett bröllop men inte skulle göra det vid andra festligheter man bjuder in till.
  • Utomlands 2008
    WickedCherrie skrev 2008-01-17 13:55:15 följande:
    Skulle man itne kunna göra så att de får lägga en liten del till mat och liten del till resan? vi tar 400:- /person..och vi har 128 gäster! typ!Det blir en jävla massa pengar och så dyr blir aldrig maten!
    Va?! Så du menar att ni t o m "tjänar" pengar på kuvertavgiften!!!!!
    Har ni gjort på detta sättet eller spekulerar du bara?
    Alltså, om du hade varit bröllopskoordinator och arrangerat någon annans bröllop är det så klart helt rätt tänkt - att ha bröllopet som inkomstkälla. Men till ditt eget bröllop?! Näe!
  • matildaochniklas

Jag tycker nog också att det känns fel att ta betalt av gästerna. Jag vill iaf kunna bjuda mina vänner på allt. Vi har valt bort lokaler där man inte får ta med egen dryck bara för att slippa ha betalbar (vi har inte råd att bjuda alla på dryck om det är resturang priser) Men vi vill så gärna kunna bjuda våra vänner på denna dag så då får vi nöja oss med en mindre lyxig lokal!

• Liwa76

Jag har inte läst alla svar så jag kanske upprepar vad någon sagt...

Men om det nu inte är ekonomin som är bekymret, varför önskar ni inte att folk sätter in pengar på ett konto till välgörande ändamål istället?

Jag tycker att man måste rätta mun efter matsäck. Jag skulle jättegärna vilja ha en porsche, men jag har inte råd till det. Då kan jag inte köpa en porsche. Likadant är det med bröllop tycker jag, man anordnar det sorts bröllop man har råd med.

Att betala maten på en fest tycker jag är ok när alla är där på "lika villkor" - t.ex. nyårsafton med vänner, midsommarafton m.m. Men inte på en fest då det är en eller två "huvudpersoner" som firas, t.ex. bröllop, examen, födelsedag. Då tycker jag att man bjuder.

Det känns oförskämt att ta en betalt av gästerna för att de ska komma och fira mig! Om man önskar sig pengar till resa eller till välgörande ändamål så kan alla lägga efter sin förmåga, men vid kuvertavgift har brudparet bestämt en summa och jag tror att jag skulle tacka nej av princip till ett sådant bröllop om det inte var min syster eller bästa vän som skulle gifta sig.

Och ni som säger att ni inte hört något negativt - nej, det tror jag inte man gör, iaf inte direkt, men det är nog ganska troligt att gästerna tycker och tänker en hel del om det som kanske inte kommer fram.

• lycklig78

Vi tar inte kuvertavgift men önskar oss ist pengar till bröllopsresa.

Men egentligen.... Ska man bry sig om vad folk tycker? Det är vår dag och är det någon som skulle tycka att det är fel att önska sig pengar så behöver dom faktiskt inte komma. Jag VET att mina vänner och släkt tycker detta är helt ok. Dom har bett om att få betala sin mat ist för present eftersom de tycker det är svårt att veta vad de ska köpa. Vi har allt vi behöver.

Att sätta in pengar till ett välgörande ändamål låter ju ptroligt ädelt och fint, men så rika är vi faktiskt inte, och hur många skulle vara ärliga och göra det???

• malous

Jag bryr mig jättemycket om vad mina gäster tycker för jag tycker om dem tillräckligt för att bjuda dem på mitt bröllop och jag skulle tycka att det vore jättetrist om de inte skulle vilja komma på mitt bröllop p g a ngt jag kunnat göra annorlunda.

Sedan tycker jag att det är OK att önska sig pengar till resa. Å andra sidan förstår jag inte resonemanget om att inte ge till välgörenhet. Det är ju inte era pengar, jag tycker det är att räkna med att man ska få en massa presenter.

Ärligheten kan man faktiskt lösa genom ceritifikat på att ngn givit. Sedan verkar det rätt sjukt att säga, ja, jag gav pengar i ditt namn utan att ha gjort det. Om man inte säger ngt så ger man väl inget och det måste vara OK enligt mig, alla kan inte ge present.

lycklig78 skrev 2008-01-18 10:23:23 följande:
    Vi tar inte kuvertavgift men önskar oss ist pengar till bröllopsresa. Men egentligen.... Ska man bry sig om vad folk tycker? Det är vår dag och är det någon som skulle tycka att det är fel att önska sig pengar så behöver dom faktiskt inte komma. Jag VET att mina vänner och släkt tycker detta är helt ok. Dom har bett om att få betala sin mat ist för present eftersom de tycker det är svårt att veta vad de ska köpa. Vi har allt vi behöver.Att sätta in pengar till ett välgörande ändamål låter ju ptroligt ädelt och fint, men så rika är vi faktiskt inte, och hur många skulle vara ärliga och göra det???
  • lycklig78

Visst, livet handlar om att anpassa sig! Till och med på sin egen bröllopsdag enligt vissa i forumet.

Vadå inte våra pengar? Det är väl inte mer än rätt att gästerna tar med en present och vill man inte ge bort sin present till välgörenhet så tror jag nog man kommer till himlen ändå

Alla tycker vi olika om detta och det är intressant att läsa allas åsikter.

Svar på tråden Kuvert avgift?