tolonta skrev 2008-01-17 18:13:53 följande:
Det här ämnet gör mig nästan upprörd... Jag kan inte förstå hur man kan med att bjuda till fest, och kategoriskt kräva betalt av gästerna... Förväntar ni er presenter? Om ni inte skulle få någon present, skulle ni bli arga då? Hur betraktar ni en önskelista, förväntar ni er att den ska följas till punkt och pricka? Litar ni inte på att era nära och kära VILL ge er saker som ni önskar er? Skulle det vara jättehemskt om någon eller några gav er något annat än det som står på önskelistan? Alltså, jag förstår verkligen inte...? Hur har ni mage att avgöra vad era nära och kära ska ge er i present, genom att sätta en summa på det...? Tar ni betalt vid era födelsedagsfester också? Barndop? När ni bjuder hem några vänner en kväll? Tar ni betalt av släkten för julmiddagen? Missförstå mig inte, det kanske är jag som har helt andra värderingar. Men jag förstår helt enkelt inte. Hade jag inte haft råd med sittande trerätters till 90 personer, så skulle jag 1000 gånger hellre skurit i gästlistan till middagen, ställt mig och gjort en massa mat själv, valt billigare lokal, billigare klänning, billigare allting än att kräva pengar från mina gäster, för en fest som jag bjuder in till... Alkohol skulle jag kunna ta betalt för (självkostnadspris), men inget annat. Det är lätt att avstå från alkohol om man inte vill betala för det... Det är svårare att tacka nej till en närståendes bröllop för att man inte har råd att betala det brudparet ställt som krav...
Instämmer helt och hållet i ditt resonemang och dina värderingar!
Jag förstår inte heller hur man kan anse att det är helt okej at ta betalt av gästerna vid ett bröllop men inte skulle göra det vid andra festligheter man bjuder in till.