För mig är det ingen statusfråga utan vi bjuder alltid på allt när vi bjuder (och vi arrangerar relativt ofta fester för åtminstone 30 pers).
Varför skulle man klanka ned på någon överhuvudtaget, det är ju en diskussion om sakfrågan inte om personen? Det är ju det ett diskussionsforum är till för.
Joakina skrev 2008-01-24 16:07:44 följande:
Nu kanske det är är en statusfråga.... för vissa är brölloppet nåt som man måste bjuda på ... kanske bräcka någon annan ... kanske kan man inte sänka sin ribba utan vill verkligen ha det bröllop man drömt om i alla år (ivarjefall som kvinna)... för andra är det en festlighet där man vill att gästerna ska ha lika roligt som en själv. Vi tillhör den sistnämnde. Det är inte bara våran dag (även om det självklart är vår högtid) utan det är även ett minne att dela med våra gäster, att prata om i
framtiden.Vi kommer ta kuvertavgift och känner oss trygga i det valet. Det är lätt att klanka ner på de som väljer att ta ut en kuvertavgift då man själv kan låta sedlarna segla iväg ur plånboken. Det är ingen som klankar ner på de som bjuder på hela kalaset. Varför? Sedan ska även nämnas att många sparar i fler år för att få sitt drömbröllop. Bra jobbat säger jag! Önskar jag hade lite av det jag med... Men vi är impulsiv och vill leva i nuet. Skulle aldrig kunna tänka oss att börja spara nu för nåt som ska hända omm 2-3-4 år. Vem vet om man lever då?[/citat]
Men alltså, det är ett diskussionforum och att tycka till om olika delar av bröllopsplanerna är något man ombeds att göra i startinlägget.
Om ngn av mina vänner skulle ha kuvertavgiftsbröllop skulle jag naturligtvis gå. Det vi diskuterar här är principen. Vad vi tycker. Jag kan tycka annorlunda än mina vänner också men det är klart att människor är viktigare än principer.
Sedan så tycker jag att man tar med present även om det är kuvertbröllop.
(För övrigt står vi också för vårt bröllop helt själva).
pannkaka skrev 2008-01-24 17:31:58 följande:
[citat]
Jag skulle heller aldrig tycka så mycket om andras bröllopsplaner...alla gör som man vill och jag skulle bli galen om någon försökte trycka ner mig och ifrågasätta mina värderingar och beslut.Så nu undrar jag: Ni som tycker det är dåligt med kuvertbröllop...Om Er bästa väninna skulle ha ett sådant av någon anledning...skulle du/ni då tacka nej och vägra gå? Har ni samma värderingar då?jag har varit på ett kuvertbröllop och det var såå skönt att slippa ränna runt och leta present i panik för att man inte vet vad de vill ha/tycker om osv...Det är ju nog stressigt att hitta kläder Vi står för vårat bröllop själva men jag tycker absolut inte det är något som helst fel med att välja motsatsen. Isåfall tycker jag det är värre att kräva att mamma och pappa/ svärföräldrar ska stå för kalaset...eller ett fett banklån. (jag menar inte detta mot någon personligen ifall någon har skrivit att de gör på det sättet) Tror inte att någon med ett kuvertbröllop hoppar på någon som bekostar allt själv på det här viset. Tråkigt att se att så många tycker så mycket om andras bröllop och har mage att säga otrevligheter till folk man inte känner. Skämmes på er!!