Kuvert avgift?
Jag har inte läst alla svar så jag kanske upprepar vad någon sagt...
Men om det nu inte är ekonomin som är bekymret, varför önskar ni inte att folk sätter in pengar på ett konto till välgörande ändamål istället?
Jag tycker att man måste rätta mun efter matsäck. Jag skulle jättegärna vilja ha en porsche, men jag har inte råd till det. Då kan jag inte köpa en porsche. Likadant är det med bröllop tycker jag, man anordnar det sorts bröllop man har råd med.
Att betala maten på en fest tycker jag är ok när alla är där på "lika villkor" - t.ex. nyårsafton med vänner, midsommarafton m.m. Men inte på en fest då det är en eller två "huvudpersoner" som firas, t.ex. bröllop, examen, födelsedag. Då tycker jag att man bjuder.
Det känns oförskämt att ta en betalt av gästerna för att de ska komma och fira mig! Om man önskar sig pengar till resa eller till välgörande ändamål så kan alla lägga efter sin förmåga, men vid kuvertavgift har brudparet bestämt en summa och jag tror att jag skulle tacka nej av princip till ett sådant bröllop om det inte var min syster eller bästa vän som skulle gifta sig.
Och ni som säger att ni inte hört något negativt - nej, det tror jag inte man gör, iaf inte direkt, men det är nog ganska troligt att gästerna tycker och tänker en hel del om det som kanske inte kommer fram.