• tolonta

Kuvert avgift?

Personligen är jag emot kuvertavgift, bjuder man till bröllop så ska man bjuda på bröllopet... Men alla har olika förutsättningar, så är det bara.

För att ge dig litet råd så tycker jag att du ABSOLUT inte både ska ha kuvertavgift och skriva att du vill ha bidrag till resan i present... Det är litet väl sniket, tycker jag...

Som du uttrycker dig så verkar det inte vara av kostnadsskäl som du vill ta ut kuvertavgift, utan mer för att "istället för presenter" så kan gästerna hjälpa till att betala bröllopet. Om det är skälet, så skulle jag tycka att det var bättre att ni önskar er pengar till bröllopsresan, eller presentkort på upplevelser (biljetter till något evenemang, presentkort på middag eller något liknande).

Vill ni ändå ta ut kuvertavgift bör ni utgå ifrån vad ni tror att de inbjudna skulle kunna tänka sig att lägga på en present till er... Det kanske inte är så många som skulle lagt 1000 kr på en present, och att då ta 500 kr per person i kuvertavgift kan ju kännas som att ni "begär" en present på 1000 kr. Tänk också om ni är beredda att lägga 1000 kr i present om någon av de inbjudna senare gifter sig.

Ska ni ha kuvertavgift så tycker jag att det ska vara någonstans runt 200 kr, som en "ekonomisk hjälp" för er, inte för att betala hela kostnaden för maten. Om det ingår vin till maten så kan det även vara bra om man har möjlighet att välja bort det, och då betala en lägre kuvertavgift. Det kan vara till stor hjälp om man har knaper ekonomi...

• tolonta

Jag skulle också bli litet "irriterad" över en kuvertavgift, jag skulle inte ha något emot att ge bidrag till resa eller så. Men det tar bort väldigt mycket av glädjen över att ge en present till brudparet, om de redan i förväg säger att "såhär mycket vill vi ha i present av er". Kuvertavgift istället för present ser jag alltså inte som en bra lösning. Men att önska sig pengar till resa, då är det ju fortfarande frivilligt hur mycket man vill/kan lägga...

En av mina föräldrars vänner önskade sig pengar till en resa i 50-årspresent, då fick alla inbjudna veta att resebidrag skulle avlämnas i form av guld-tior. Så hade de ordnat en stor burk att lägga dem i, med "spargris-nedkast" Detta för att de inte ville att någon skulle känna sig tvingad att lägga mer pengar än de egentligen ville. Eftersom alla pengar hamnade där, så märktes det inte så mycket om folk lade ner 30 eller 50 stycken mynt... Hade man gjort som vanligt och haft ett presentbord, hade det ju kunnat bli sedlar i kuvert, som folk sedan gått och kollat på för att se hur mycket andra lagt... Ett mer modernt alternativ är ju att be gästerna sätta in pengar på ett visst konto, ev. kan man ordna så att det är ett nytt konto och att brudparet först på bröllopsdagen får veta vilket belopp som finns där. I en klumpsumma, givetvis...

• tolonta

Det här ämnet gör mig nästan upprörd... Jag kan inte förstå hur man kan med att bjuda till fest, och kategoriskt kräva betalt av gästerna... Förväntar ni er presenter? Om ni inte skulle få någon present, skulle ni bli arga då? Hur betraktar ni en önskelista, förväntar ni er att den ska följas till punkt och pricka? Litar ni inte på att era nära och kära VILL ge er saker som ni önskar er? Skulle det vara jättehemskt om någon eller några gav er något annat än det som står på önskelistan? Alltså, jag förstår verkligen inte...? Hur har ni mage att avgöra vad era nära och kära ska ge er i present, genom att sätta en summa på det...? Tar ni betalt vid era födelsedagsfester också? Barndop? När ni bjuder hem några vänner en kväll? Tar ni betalt av släkten för julmiddagen?

Missförstå mig inte, det kanske är jag som har helt andra värderingar. Men jag förstår helt enkelt inte. Hade jag inte haft råd med sittande trerätters till 90 personer, så skulle jag 1000 gånger hellre skurit i gästlistan till middagen, ställt mig och gjort en massa mat själv, valt billigare lokal, billigare klänning, billigare allting än att kräva pengar från mina gäster, för en fest som jag bjuder in till... Alkohol skulle jag kunna ta betalt för (självkostnadspris), men inget annat. Det är lätt att avstå från alkohol om man inte vill betala för det... Det är svårare att tacka nej till en närståendes bröllop för att man inte har råd att betala det brudparet ställt som krav...

• tolonta

Men känns det inget konstigt? Ni bestämmer ju i princip att om en familj på två vuxna och två barn kommer så _ska_ ni ha en "present" på 800 kr (1000 kr om något av barnen är över 13 år). Ni känner ju era gäster bäst, och vet hur det funkar för dem, visserligen. Ni kanske inte har några studerande/arbetslösa/barnlediga/pensionärer med ansträngd ekonomi bland era inbjudna...?

Jag förstår också Hedebris resonemang, och tycker att det är en väldigt rimlig lösning. De _hade_ ju gjort sin prioritering, att bara bjuda släkten på middag, men vännerna undrade om de inte kunde få komma om de betalade själva. Det är ju inget som tvingas på samtliga inbjudna gäster...

Snart fru Nilsson skrev 2008-01-17 18:33:14 följande:

Vi har skrivit så här när det gäller kuvertavgiften:"Presenter och gåvor vi ej vill ha, kuvertavgift vi i ställettar. 300/vuxen 100/barn upp till 13 år."
  • tolonta

Är ni helt 100 % säkra på att alla av era gäster vill ge er pengar i present? I så fall är det ju bara att önska sig pengar. Det jag är emot är att man sätter en summa på hur mycket man tycker att folk ska ge i present, en kuvertavgift...
    Skriver man pengar (och gärna att man specificerar upp vad man vill använda pengarna till) på önskelistan så har man fortfarande gett sina gäster en möjlighet...

Angående välgörenhet så är certifiering som sagt en idé. Det görs ju vid flera begravningar, att man säger att "istället för blommor så tänk på cancerfonden" eller dylikt. Och på de begravningar jag har varit har då prästen kunnat läsa upp vilka som har gjort inbetalningar. Systemet finns alltså redan...

lycklig78 skrev 2008-01-18 10:23:23 följande:
    Det är vår dag och är det någon som skulle tycka att det är fel att önska sig pengar så behöver dom faktiskt inte komma. Jag VET att mina vänner och släkt tycker detta är helt ok. Dom har bett om att få betala sin mat ist för present eftersom de tycker det är svårt att veta vad de ska köpa. Vi har allt vi behöver.Att sätta in pengar till ett välgörande ändamål låter ju ptroligt ädelt och fint, men så rika är vi faktiskt inte, och hur många skulle vara ärliga och göra det???
Svar på tråden Kuvert avgift?