• malous

Hur har ni råd ?

Vi är båda heltidsstudenter (och vi jobbade inte inna vi började plugga så vi hann aldrig bygga upp ngt sparkapital). Vi har sökt och fått stipendium (som vi får använda hur vi vill), det gav ca 35 000. Sedan har min fästman turligt nog haft tid att extrajobba det här året vilket ger ca 5 000 extra i månaden. I övrigt så försöker jag spara ca 2 000 i månaden.

När han är färdigutbildad (ett halvår före mig och ca lika lång tid kvar till bröllopet) kommer han troligtvis få ett relativt välbetalt jobb som affärsjurist och då kan han spara kanske 7 000 i månaden som uteslutande ska gå till min ring.

Vi hade verkligen inga sparpengar när vi började i höstas eftersom jag pluggade kinesiska (på plats) hela sommaren men nu har vi nästan klart med bröllopsbudgeten tror vi.

• malous

Tråkigt. Ska ni vänta med bröllopet eller gifta/viga er ändå?

Bluebride skrev 2008-01-11 17:11:18 följande:
    känns som det inte blir något bröllop här pga ekonomin
  • malous

Bara för att man ska ha specialtillverkade linneservetter så betyder det knappast att man tycker att allting handlar om dem...

Alla behöver inte prioritera bara.

Vi är också fattiga studenter utan föräldrar som sponsrar men vi drar inte ner på saker vi tycker ger en för oss finare upplevelse för det.

Jag tror faktiskt inte att ens bröllops kvalitet ligger i varken huruvida man har en låg eller hög budget utan på hur roliga ens gäster är och hur mkt man själv uppskattar bröllopet.

elvisbrud skrev 2008-01-17 12:07:40 följande:
    fantastiskt att se att det finns fler fattiga studenter och annat löst folk som inte tycker att allting handlar om specialtillverkade linneservetter för 80kr/st! vi ska åxå ha ett budgetbröllop, vi prioriterar helt enkelt bland allt och försöker spara till det vi tycker är viktigast. men det som är allra viktigast är ju faktiskt själva giftermålet och att alla ens vänner och säktingar vill närvara -oavsett om de kanske behöver sitta i knät på varandra och använda billigaste servetterna ifrån ikea... haha! kämpa på gott folk! jag är säker på att våra bröllop blir de bästa
  • malous

Jag kanske är en dålig gäst i så fall för jag skulle definitivt minnas om jag fick äta på papperstallrikar på ett bröllop. Om det nu inte vore så att det var en del i det genomgående temat (typ picknick). Jag skulle hellre kompromissa med andra saker än det jag kostar på gästerna om jag hade snålt med pengar men ändå ville bjuda folk.

Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-01-17 14:06:13 följande:

Hahaha Det är så sant som det är sagt!!Menar jag prata med en arbetskamrat o skoja med att vi skulle servera vår mat på papptallrikar för att slippa diska Hon blev nästan sur för det kan man ju bara inte ha... Varför inte undrar då jag... menar det spelar väl ändå ingen större roll vilka tallrikar eller servetter man använder för oftast så är det inte det folket kommer att minnas efter bröllopet utan snarare hur brud och brudgum såg ut m m.. :)
  • malous

Jag skulle knappast bli upprörd men skulle minnas det. Men det beror naturligtvis på helhetsbilden.

Jag tycker inte bara att det är ett privilegium för en gäst att få komma utan jag tycker att nöjet är helt på vår sida att de kommer så jag skulle vara mer ledsen om en gäst hade dåliga minnen av festen.

Sedan skulle jag knappast tycka sämre om personerna för en sådan sak, det vore ju befängt.

Bride in England skrev 2008-01-17 15:51:09 följande:

OJ! Jag har alltid sagt att om det ar nagon gast som blir upprord over att han eller hon far ata fran en papperstallrik pa var stora dag sa borde denna personen nog inte vara dar overhuvudtaget.
  • malous

Som jag skrev i en annan tråd så använder du din personliga rekryteringslink och gör därför reklam enligt min bedömning vilket inte är tillåter enligt bröllopstorgets stadgar. Det faktum att du använder samma text två gånger stärker ytterligare den bedömningen.

Fru 2009 skrev 2008-01-18 14:05:31 följande:

kan tipsa om en sida där man kan spara in lite pengar i alla fall. www.gratisbio.se/Där kan man registrera sig gratis, göra saker som är gratis eller i samband med att man beställer vissa saker från nätet gå via denna sida, så samlar man poäng man sedan kan växla in mot presentkort från 300-700 :- , där man själv får välja var det ska gälla (visserligen bara på vissa affärer och så, men det är många att välja mellan)... Tack vare detta kommer vi bland annat kunna göra våra inbjudningskort och tackkort (exklusive bild) helt gratis...
  • malous

Ja, jag skulle aldrig skuldsätta mig för ett bröllop. Men om jag tycker att ngt bidrar till stämningen och vi har råd med det så har det inget med pengar att göra. Jag och min fästman kommer vara nyexaminerade jurister som kommer jobba på affärsjuridiska byråer när vi är klara så vi har en minst sagt ljus löneutveckling framför oss. Vi skulle säkert ha kunnat lägga en miljon om vi gifte oss när vi var 30 utan att det skulle förstöra vår framtid. Då tycker jag inte att det är så konstigt om man budgeterar 100 000 nu och vill ha porslinstallrikar istället för plast.

Det betyder ju knappast att man tror att äktenskapet blir bättre bara för det utan snarare att festen får den inramning man vill ha.

Evitas skrev 2008-01-29 16:02:40 följande:
    blir lite kluven när jag läser många inlägg. varför har ett bröllop börjat handla om pengar... alla diskutioner baseras på pengar.klart man kan ha pappertallrikaro tänk efter innan ni lägger en förmögenhet på den speciella dagen. o en vacker bröllopsdag gör inte ett perfekt äktenskap. det jag menar e . strama inte in pengar på hela ert liv för n dag. ta inga lån. vill ju bara tipsa er, bättre att lägga pengarna på ert framtida liv...
Svar på tråden Hur har ni råd ?