• Mrs Mommy

Mitt bästa bröllopstips!

Jag vill dela med mig mitt bästa "ekonomiska" tips till alla här som planerar bröllop.
    Av egen erfarenhet är det lätt att sväva iväg i planerna av sitt livs viktigaste dag och man kan ibland behöva lite annat perspektiv

Mitt tips är enkelt
    Tänk som en gäst!

Ex
    Du hittar en lyxig herrgård med övernattning och 5rätters meny, du kan se alla gäster uppklädda i kostym och aftonklänning
    Problemet är att n inte riktig har råd men med en kuvertavgift på 300per pers är allt fixat

Tänk då!

Din killes kompis har bjudit er på bröllop
    Det är på en jättefin herrgård med övernattning och klädsel mörk kostym.
    För middagen är det en kuvertavgift på 300:- pers dvs 600 och övenattningen kostar ca 1000:-. Ni har inte riktigt kläder för dresscoden och så vill man inte komma helt tomhänt till ett bröllop.
    Summan att gå på din killes kompis bröllop blir ca 3000:-, skulle du vilja betala det?

Vill inte att någon ska ta det som kritik utan bara som en tanke.
    Bröllopet är eran viktiga dag men kanske inte lika viktig för gästerna.

Lycka till alla med planeringen

• Svar på tråden Mitt bästa bröllopstips!
  • Eski och Snowie

Håller med det du försöker säga.
    Jag vill inte att mitt bröllop ska vara någon utgift för mina gäster, det enda de får betala är en bröllopspresent. Vill att alla ska kunna komma.

• Joakina

Jag håller också med dig. Det ska inte bli en stor utgift för gäster. Det är ju många andra kostnader innan själva vigseln - även för gästerna.
    Men vi skippar presenterna och ber om ett bidrag istället.
    200kr per person. De slipper alltså besväret att "söka" en passande present också..
    Som gäst vore JAG övernöjd!

Tack för din tanke!

• Lilla My

Jag både håller med och håller inte med TS.
    Om allt brudparet önskar sig är en bra fest med alla sina släktingar och vänner så varför inte låta ge dem det? Men de får också, som jag tror TS är inne på, vara rimliga. Jag skulle gärna betala säg, 300 kronor för denna "bröllopspresent" till mina vänner (jag är student och bland mina vänner ger vi oftast inga dyra presenter) men då får ju kalaset helst inte vara förknippat med en massa andra omkostnader som nya kläder, resekostnad, övernattning... I så fall vill jag kunna gå i en fin klänning jag redan äger, åka tunnelbana dit och hem och ge paret en blandskiva i present.

• Mrs Mommy

Självklart får man ha fest

Det jag menar är att gästerna också får omkostnade man inte tänker på.
    Resa, övernattning, kläder mm

Ibland kan det bli tokdyrt att vara gäst Fast det handlar om småsummor kan det i slutändan bli mer än man är villig att lägga ut på någon annans dag.

Lilla My skrev 2008-01-13 23:30:34 följande:

Jag både håller med och håller inte med TS.Om allt brudparet önskar sig är en bra fest med alla sina släktingar och vänner så varför inte låta ge dem det? Men de får också, som jag tror TS är inne på, vara rimliga. Jag skulle gärna betala säg, 300 kronor för denna "bröllopspresent" till mina vänner (jag är student och bland mina vänner ger vi oftast inga dyra presenter) men då får ju kalaset helst inte vara förknippat med en massa andra omkostnader som nya kläder, resekostnad, övernattning... I så fall vill jag kunna gå i en fin klänning jag redan äger, åka tunnelbana dit och hem och ge paret en blandskiva i present.
  • Eski och Snowie

Det är lätt hänt att man tänker:
    Men det är vår stora dag, vi vill att alla ska fira med oss, man gifter sig bara en gång... osv

Om jag skulle bjuda massor av folk till en herrgård, ta kuvertavgift, gästerna skulle vara tvugna att sova över pga avståndet och kanske även få presenter så skulle jag bara tänka - vems fest är det här? Visst, jag har bestämt hur allt ska vara, men gästerna har betalat för större delen av kalaset!

Det känns fel. Kuvertavgift över huvudtaget.

• Mica o Krille

Jag håller med. Vi kommer dock ta kuvertavgift men vi har pratat med de flesta om det o det är helt ok. Vi behöver inga presenter, utan vill att alla ska komma o få lite god mat o lite att dricka, fira med oss.
    Kyrka o lokal är nära varann o nära hem för de som kommer, gångavstånd för majoriteten.

• lycklig78

Det är precis det vi har gjort... Tänkt som en gäst. Vi skulle mycket hellre betala vår egen mat (Inge dyrare än att gå på restaurang) sen slipper man tänka på present eller hur mycket man ska ge. Gästerna betalar långt ifrån vårt bröllop.

• anne på grönkulla

Vi var häromåret på ett bröllop i familjen där kostnaden för oss var nästan 10 000 kr. Utan kuvertavgift. Svensexa, frack o långklänning, present. Nu hade vi pengarna att lägga, men alla har inte det - och jag hade hellre haft valet själv...

• malous

Tycker ni att man bör undvika högtidsdräkt som dresscode? Jag är lite orolig för att vissa skulle undvika att komma då men samtidigt tycker jag om fester när alla verkligen är uppklädda. Tycker att det jämnar ut ur klassynpunkt också eftersom alla ser mer lika ut.

• Cleo 77

Jag skulle nog avstå från att ha högtidsdräkt som klädkod på ett bröllop, oavsett hur fint och elegant det blir (för visst är det kul när alla är tillfixade och stiliga!). När man pluggar på universitet äger man ofta en långklänning/frack om man är inne i nationssvängen, men tänk på föräldrar och släktingar som får hyra eller köpa. Det blir dyrt och en rätt trist utgift.

Jag tycker mörk kostym är ett schysst alternativ. De flesta äger en kostym och damernas kläder kan vara ganska snofsiga på den nivån. Har man dessutom festen på ett "elegantare ställe" så tror jag att folk klär upp sig lite extra.

Att "jämna ut" med högtidsdräkt tror jag inte riktigt på. De som inte äger sådana kläder själva kanske känner sig väldigt obekväma i frack/långklänning och tänker mer på att inte spilla på den dyra hyrklänningen än att ha kul på festen.

Men om högtidsdräkt är vanligt förekommande i din umgängeskrets så go for it! Det är ju magiskt med finklädda människor på ett fullt dansgolv!

Svar på tråden Mitt bästa bröllopstips!