• Mrs Mommy

Mitt bästa bröllopstips!

Jag vill dela med mig mitt bästa "ekonomiska" tips till alla här som planerar bröllop.
    Av egen erfarenhet är det lätt att sväva iväg i planerna av sitt livs viktigaste dag och man kan ibland behöva lite annat perspektiv

Mitt tips är enkelt
    Tänk som en gäst!

Ex
    Du hittar en lyxig herrgård med övernattning och 5rätters meny, du kan se alla gäster uppklädda i kostym och aftonklänning
    Problemet är att n inte riktig har råd men med en kuvertavgift på 300per pers är allt fixat

Tänk då!

Din killes kompis har bjudit er på bröllop
    Det är på en jättefin herrgård med övernattning och klädsel mörk kostym.
    För middagen är det en kuvertavgift på 300:- pers dvs 600 och övenattningen kostar ca 1000:-. Ni har inte riktigt kläder för dresscoden och så vill man inte komma helt tomhänt till ett bröllop.
    Summan att gå på din killes kompis bröllop blir ca 3000:-, skulle du vilja betala det?

Vill inte att någon ska ta det som kritik utan bara som en tanke.
    Bröllopet är eran viktiga dag men kanske inte lika viktig för gästerna.

Lycka till alla med planeringen

• Svar på tråden Mitt bästa bröllopstips!
  • malous

Mm, jo, men det är ju som med allt annat på bröllopet/fester tycker jag. Jaja, vi får väl ha mörk kostym.

anne på grönkulla skrev 2008-01-16 03:40:13 följande:

J, jag förstår. Min man ville absolut inte ha kostym när vi gifte oss just för att det har han jämnt på jobbet. Men klädkoden är till för gästerna och deras trivsel i första hand.
  • blivandefrularsed

Men mannen kan ju ha frack/frockcoat/eller liknande även om klädkoden för gästerna är kavaj!!????!!! Vi ska ha mörk kostym och aftonklänning. Dom flesta männen har en mörk kostym hemma och behöver då inte köpa eller hyra nåt. Och alla mina vänner tycker det är roligt att få tillfälle att klä upp sig i en lite finare klänning.

• Callelin

Dom som inte kan tänka sig att betala nya kläder eller övernattning för att få dela den viktigaste dagen i våra liv tillsammans med oss har inte på vårat bröllop att göra. Det kanske låter hårt men en inbjudan till ett bröllop är något som man ska vörda och vara stolt över att man fått, att någon vill dela den stora dagen med just dig, inget man ska gå på bara för att få gratis mat och en minisemester på hotell.

• blivandefrularsed

Har nog aldrig hört någon som inte velat gå på ett bröllop för att den inte ville köpa nya kläder, det tycker nog dom flesta bara är roligt. Bröllop är ju oftast lite magiska! Sen kan jag förstå om man ska åka långt och ta in på hotell att man kanske inte har råd. Har en bekant som ska åka upp till norraste norrland på bröllop. En resa som tar henne över ett dygn enkel väg och kostar över 3000kr. Kanske inte så lätt när man är student, men samtidigt är det en av hennes bästa vänner.

Och sen behöver man ju absolut inte köpa nya kläder. Dom två senaste bröllopen jag var på lånade jag en av klänningarna och använde min studentbalklänning på det andra.

• varanusX

Om vi hade sparat pengar till en stor fest och bett våra gäster ha något finare än kavaj på sig, så skulle inte ens hälften av våra gäster ha kommit. (Min pappa kom i jenas, KAVAJ, blommig skjorta, slips med hundmotiv, och Hälgekeps...) Vi tyckte det viktigaste var att så många som möjligt ville komma utan att känna press på sig.

• malous

Självklart ska min fästman och marskalkerna ha frack.

Mörk kostym plus aftonklänning? Det är väl egentligen inte rätt dresscode, kan man göra så? I så fall skulle jag gärna skriva det nämligen :).

blivandefrularsed skrev 2008-01-16 16:17:23 följande:
    Men mannen kan ju ha frack/frockcoat/eller liknande även om klädkoden för gästerna är kavaj!!????!!! Vi ska ha mörk kostym och aftonklänning. Dom flesta männen har en mörk kostym hemma och behöver då inte köpa eller hyra nåt. Och alla mina vänner tycker det är roligt att få tillfälle att klä upp sig i en lite finare klänning.
  • malous

Ja, så känner ju jag också men att döma av de diversifierade åsikterna så känns det ändå lite risky med för hög dresscode. Även om det faktiskt är högtidsdräkt som gäller på bröllop egentligen (iaf den tid på dygnet vi ämna gifta oss).

Jag tycker själv att det är lite konstigt att jag ska gå runt i superfluffbrudklänning och min fästman i frack för då känns det som att vi sätter oss över gästerna i att tillämpa annan dresscode. Men det kanske är jag som är överdrivet stilkänslig när det kommer till kläder.

blivandefrularsed skrev 2008-01-16 16:30:34 följande:
    Har nog aldrig hört någon som inte velat gå på ett bröllop för att den inte ville köpa nya kläder, det tycker nog dom flesta bara är roligt. Bröllop är ju oftast lite magiska! Sen kan jag förstå om man ska åka långt och ta in på hotell att man kanske inte har råd. Har en bekant som ska åka upp till norraste norrland på bröllop. En resa som tar henne över ett dygn enkel väg och kostar över 3000kr. Kanske inte så lätt när man är student, men samtidigt är det en av hennes bästa vänner. Och sen behöver man ju absolut inte köpa nya kläder. Dom två senaste bröllopen jag var på lånade jag en av klänningarna och använde min studentbalklänning på det andra.
  • Hedebris

mörk kostym innebär att kvinnan har långklänning.

• Kärlek ger näring åt själen

Vi har bara kavaj på herrarna och klänning/dress på kvinnorna. Detta för att det är ett enkelt bröllop. Våra gäster kommer ifrån Skåne samt Sthlm och vi har sagt till att det finns olika ställen för dem att välja mellan att sova över om de vill.

min brudtärna kommer dock att sova hos oss/mig då vi ansåg att hon bör vara i närheten på den stora dagen

Men jag håller med som det stod längre upp i tråden att om man inte vill betala för hotell och nya kläder så är det ju deras förlust. För min del så spelar det ingen större roll vad folk har på sig så länge de har ett glatt sinne det är nästan viktigare.
    Min pappa skoja att han skulle ha Ifk Göteborgs Guldtröja på sig när vi gifter oss och med en slipsnål med samma märke

• Fejs

Hur skriver man om man vill att kvinnan ska vara lite finare än vanligt festklädd men inte långklänning? Alltså något mellanting mellan Kostym och mörk kostym. Kostym tycker jag då kommer folk i "sommarkläder".

Svar på tråden Mitt bästa bröllopstips!