• Mrs Mommy

Mitt bästa bröllopstips!

Jag vill dela med mig mitt bästa "ekonomiska" tips till alla här som planerar bröllop.
    Av egen erfarenhet är det lätt att sväva iväg i planerna av sitt livs viktigaste dag och man kan ibland behöva lite annat perspektiv

Mitt tips är enkelt
    Tänk som en gäst!

Ex
    Du hittar en lyxig herrgård med övernattning och 5rätters meny, du kan se alla gäster uppklädda i kostym och aftonklänning
    Problemet är att n inte riktig har råd men med en kuvertavgift på 300per pers är allt fixat

Tänk då!

Din killes kompis har bjudit er på bröllop
    Det är på en jättefin herrgård med övernattning och klädsel mörk kostym.
    För middagen är det en kuvertavgift på 300:- pers dvs 600 och övenattningen kostar ca 1000:-. Ni har inte riktigt kläder för dresscoden och så vill man inte komma helt tomhänt till ett bröllop.
    Summan att gå på din killes kompis bröllop blir ca 3000:-, skulle du vilja betala det?

Vill inte att någon ska ta det som kritik utan bara som en tanke.
    Bröllopet är eran viktiga dag men kanske inte lika viktig för gästerna.

Lycka till alla med planeringen

• Svar på tråden Mitt bästa bröllopstips!
  • anne på grönkulla

malous - inte nödvändigtvis. Det beror helt på hur vanligt det är bland dem ni vill bjuda att redan ha såna kläder. Men om en majoritet av gästerna skulle behöva skaffa nya kläder, då kanske det är bättre att ha mörk kostym? Kläder på den nivån kanske inte alla har, men det är mer troligt att behöva använda igen, för de flesta.

• blivandefrularsed

Ååå, ett bröllop är något jag tycker man ska bjuda på! Därför kan jag inte tycka att kuvertavgift känns bra. Man kan ju själv välja om man vill gå ut på restaurang och betala 300:-, men man tackar inte gärna nej till en fest, speciellt en bröllopsmiddag. Dessutom skulle jag ändå vilja ha med en present och alltid är det något i garderoben som måste fräschas upp.

Kanske man då ska lägga mindre pengar på stället/lokalen eller maten, eller vänta ett tag med festen tills man har sparat ihop pengar.

Jag tycker man ska ha den dresscoden som man tror passar sällskapet. Man känner ju ändå sina vänner och sin familj/släkt och vet om det kommer bli jobbigt för gästerna att fixa passande kläder.

• Mica o Krille

Mitt bästa ekonomiska tips, gör så mkt saker du kan själv i dekorväg!

• lycklig78

Jag sänker inte ribban för några åsikter i världen. Det är mitt bröllop och ingen annans. Håller med Mica och Krille. Vi har pratat med våra gäster och alla tycker det är en toppenidé att slippa köpa presenter. Och vi vill inga ha... Så då är iaf alla nöjda på mitt bröllop.

• blivandefrularsed

Vad bra! Det är huvudsaken!!

Alla känner vi olika för det där.

• Lavendelblomma

Klassynpunkt? Hur skulle det jämna ut det - alla har väl inte råd med en högtidsdräkt... Då kommer kanske inte de "lägst stående" komma på bröllopet...

malous skrev 2008-01-15 19:52:39 följande:
    Tycker ni att man bör undvika högtidsdräkt som dresscode? Jag är lite orolig för att vissa skulle undvika att komma då men samtidigt tycker jag om fester när alla verkligen är uppklädda. Tycker att det jämnar ut ur klassynpunkt också eftersom alla ser mer lika ut.
  • lycklig78

Nej, det är svårt. Jag tror jag skriver kavaj (alltså frivilligt). Jag vet att de närmsta + vännerna älskar bröllop så de har bergis långklänning och är stiliga. Men frack på en karl är inte bara bara... Det får bli frivilligt.

• malous

Ja, på så sätt är det naturligtvis rätt. Det jag menade är att det oftast syns större skillnad om man inte sätter en tydlig norm och jag tycker att mörk kostym oftast ger för stort tolkningsutrymme för damer.

Saken är den att vi har ingen homogen umgängeskrets klassmässigt så oavsett hur väl vi känner dem så finns olika ekonomiska utgångspunkter. Usch, jag tycker att det är så tråkigt med mörk kostym eftersom vi springer runt i det jämt här hemma ändå, det känns så mkt arbetsrelaterat för mig. Vi ska nog fundera på det här ett tag till dock.

Lavendelblomma skrev 2008-01-15 21:53:15 följande:
    Klassynpunkt? Hur skulle det jämna ut det - alla har väl inte råd med en högtidsdräkt... Då kommer kanske inte de "lägst stående" komma på bröllopet...
  • anne på grönkulla

J, jag förstår. Min man ville absolut inte ha kostym när vi gifte oss just för att det har han jämnt på jobbet. Men klädkoden är till för gästerna och deras trivsel i första hand.

• Fejs

300 kr för allt på en herrgård... dröm vidare, finns inte på kartan

Svar på tråden Mitt bästa bröllopstips!