• Limbolight

Någon mer som har budget på max 10.000?

Vi ska ha ett riktigt billigt bröllop, och jag har märkt att det inte är så lätt att få till detaljerna man vill ha med lite pengar.

Fler som inte ska spendera en förmögenhet, men som kanske ändå kan dela med sig av tips på "det lilla extra"?

Vi kan väl hjälpas åt med RIKTIGA budgettips!

• Svar på tråden Någon mer som har budget på max 10.000?
  • 2008-08-09

De som tar emot anmälan till vårt bröllop, ska få fråga gästerna om de är allergiska mot någon mat eller pollen (eftersom vi tänkte ha björkar i lokalen) Ett väldigt billigt pynt-tips!
    Men det kan ju vara bra att fråga gästerna först tror jag..

Och ska man försöka att spara in (som vi också gör) så gäller det att sätta sig ner och fundera på vilka som kan vad
    Jag har tex 2 kusiner och tärnan som är duktiga att sjunga, så där har vi solister.
    Min tärna är frisör, så där har vi frisyren.
    osv osv.

Och i flera dagar har jag nu gått omkring och funderat på vem som ska kunna tänkas kompa på gitarr i kyrkan, till solosångerna..och tänkte tillslut att jaja, det får väl kosta det då..
    MEN då säger min blivande att en av hans barndomskompisar spelar i band (gitarr) och han är bjuden på bröllopet! Så nu ska vi fråga honom

• lillamaa

å det är så jobbigt när man faktiskt inte känner folk som "kan".
    ska göra mitt hår och mitt smink själv, med hjälpa av syrran fastän ingen av oss är proffs. har själv gått media så kan hantera en kamera men jag kan ju inte vara min bröllopsfotograf!
    mat, tårta... hmm... ja det skulle väl vara jag som fick fixa det med. om inte sambon ha´r någon som kan sådant.

• 2008-08-09

Men vi ska ha buffé, och jag stoppar helt enkelt receptet på tex potatissalladen i händerna på mina systrar!
    En potatissallad efter recept kan ALLA göra, oavsett hur hemma du är i köket
    Brödbakningen tänkte jag lämna över till nån som bakar mycket, dvs SVÄRMOR!
    Det roliga är (för det kan ju låta som att vi utför något slags straffarbete, haha!) att ALLA tycker det är jätteroligt att få hjälpa till!

• lillamaa

ja min vännina (som är den enda i vår bekantskapskrets som gift sig) sa att alla vill vara med och hjälpa och springa fram och tillbaka och då är det bättre att ge dem ett område så inte alla försöker göra allt på samma gång! hahaha

• 2008-08-09

Kan nog ligga en poäng i det! + att vi kommer att dela ut uppgifter under själva vigseln (plocka bort porslin, ta fram tårtor m.m.) till tex syskon och syskonbarn. Just för att våra MAMMOR ska kunna sitta stilla, annars är de ju snabba att hoppa upp för att hjälpa till!

• kära Karin

HEj alla som inte tycker sig ha någon som kan hjälpa till.
    På vårt bröllop kommer nästan varenda gäst att ha en liten eller stor funktion. Släktingar bakar tårtor och gör bufférätter, kompisar dekorerar, fixar ljud, en av tärnorna är bröllopskordinator, och min och min killes uppgift är att få alla att tycka att det är roligt och speciellt att hjälpa till. Vi frågar ju naturligtvis om de skulle VILJA hjälpa till med något, och de får själva välja vad de vill göra. Jag har hjälpt till på säkert 10 st bröllop med allt från att panikåka till IKEA dagen innan, till att vara toastmaster och värdinna. På kvällen innan har vi en grillkväll för alla involverade (de tar med sig grillmat själva). Vi försöker hjälpa till med boende för de flesta (husvagnar på tomten, madrasser på golver och kompisars hus. Ingen risk heller att bröllopet bli lite svårstartat och stelt, eftersom alla känner sig delaktiga och många har träffats innan. Själv tycker jag det är det roligaste som finns att hjälpa till på bröllop, alla är så glada och man lär känna nya vänner. På festen skall ingen gäst behöva göra något speciellt. Då är de bara gäster. VI har en som tar hand om köket, och gamla kompisar som serverar. När vi åker till Tyskland och köper spriten skall vi också köpa någon flaska bra vin till alla dem som hjälpt till mest som tack för hjälpen.

Så tänk en gång till. Kanske är det du som bara tror att ingen vill hjälpa till... Fråga så får du se.

kram

• kära Karin

tack för tipset med att kolla allergiker för björk. Jag har sett ett hav av björkar men kom just på att... min blivande make är vrålallergisk!

• 2008-08-09

Åh shit, det hade ju kunnat sluta väldigt tråkigt!

• kultis

Vi ska också försöka komma undan med så lite pengar som möjligt. Tror det blir maten och ringen som kommer att kosta mest. Kläder försöker vi lägga så lite som möjligt, vill inte ha bröllopsklänning utan enkel festklänning. OCh mycket ska vi göra själva, korten, dekoration kommer mest från naturen, maten lagar vi själva med hjälp av vänner och släkt, tom tårtan tänkte jag fixa hemma. Festen efteråt har vi hemma hos oss.

• lillamaa

vet inte om det är till någon hjälp men har skrivit lite i min blogg om hur vi spara pengar ("vägen till bröllopet")

• Lillmi

Billighetsaffärer är ett tips - ni vet sådana som får in stora partier av saker och ting... outleter och dylikt. Dollar...
    Nu i reatider kan man dessutom finna en hel del ljuslyktor (finns sådana utan julmotiv med dagens minimalistiska julmått/trender...)
    Servetter och dekorationssaker går att finna också.

Värmeljus och sådant - Ikea (som för övrigt har massor av annat att pyssla/dekorera med också...
    Pysselbutiker och barnbutiker har också en hel del.

Själv ska jag förmodligen göra servettringar av ståltråd och pärlor - vilka sedan lindas runt servetterna
    Såg häromdagen en barnaffär som hade billiga pärlor - dvs mkt billigare än pysselbutiken mittemot...

blomsterbutiker har också fin reor... OCh vill man pyssla genom att slå sönder saker och använda exvis glasskärvor som dekoration så är det ett hett tips att fynda nu!

• Hemligaråttan

vi ska ha suprise bröllop vi ska döpa sonen så ska vi gifta oss samtidigt, känns som ett billigt altenativ, ska inte pynta lokalen någe speciellt och tårtorna gör släkt o vänner o sminkning o hår gör kompisen :) ev kan vi fixa nån som fotar me, vi får se :) så de som kostar e brudklänning, brudbuket, skor, kostym ev om min sambo inte andvänder den han har, klänning till dottern hitta en söt på tradera för 200:) o en liten kostym till plutten som döps. kommer nog landa på 7000:)

• mct

Vi ska ha ett billigt bröllop där vi gör det mesta själva! Så det kommer att hamna runt 10.000:- och 15.000:-

• Emilias mamma
    mct skrev 2008-03-19 13:58:37 följande:
    Vi ska ha ett billigt bröllop där vi gör det mesta själva! Så det kommer att hamna runt 10.000:- och 15.000:-
    Hur många gäster kommer ni att ha? Och vad ska ni ha för mat?
  • Kärlek ger näring åt själen

Angående Björken. Nu vet jag inte om det funkar längre fram men om man inte ställer björkriset i vatten så blommar den inte och det blir inga pollen. Jag är själv allergisk mot pollen men på jobb så har de björkris men det står inte i vatten och det klarar jag.

men det är nog lite på hur allergisk man är

• mct

Emilias mamma skrev 2008-03-21 11:38:43 följande:

Hur många gäster kommer ni att ha? Och vad ska ni ha för mat?
    Vi blir ungefär 50 personer och vi ska ha buffé.
  • lillamillan

vår dukning blev rätt billig
    (vi hade också tight ekonomi för vårat bröllop)

Vi köpte vita lakan på IKEA

sen en brun tapet med lite struktur på Rusta som vi delade på längden och la som löpare i mitten av bordet.

Vita billiga blockljus på IKEA dekorerade jag med dekorväv och bruna band samt köpte in pappers stansar så att jag kunde stansa ut små löv att klistra fast på ljusen( vigsel programmen och middags programmet) just för att det var ett höstbröllop.

Köpte även lite pärlor billigt och la ut på den bruna löparen.

Det blev fint o inte alls dyrt.

Svar på tråden Någon mer som har budget på max 10.000?