• bride09

Budget-brudar se hit! (2009)

Här har vi en budgetbrud som inte räknar med så mycket ekonomisk hjälp från föräldrar.
    Vi är båda studenter och för att spara måste vi verkligen snåla på allt som berör vardagen nu året innan bröllopet äger rum.
    I vår planering har vi svävat runt en hel del, ville från början gifta oss i sthlm och ha en enkel mottagning efter vigseln, men lämplig lokal tycktes svårt att hitta till ett bra pris, räknade ut att vi skulle tjäna på att ha en riktig fest istället. Här började vår planering sväva ut ordentligt, det skulle bli svindyrt!
    Så nu är vi kluvna om vi ska ha vigseln på landet i östergötland där min far växte upp och känner alla i byn eller om vi ska försöka hitta en budgetlösning i sthlm.
    Min uppfattning är att det är dyrare generellt sett i sthlm.
    Oavsett vilket det blir ska vi försöka fixa det mesta själva (av det vi KAN fixa själva):
    inbjudningar
    placeringskort
    festhäfte
    maten (buffé)
    en släkting kanske gör tårtan (blivande konditor)
    fotografering (släkt)
    tackkort, istället för att lägga pengar på porto kan man se till att ha korten klara och be nån klistra foto på alla kort under festens gång, alla gäster får med sig ett tackkort hem.

kläder, smink och frisör får vi nog tyvärr ordna på "vanligt" sätt, det blir en stor del av kostnaden förmodligen.
    Vi har inte satt oss ner för att räkna på allt i detalj ännu, men hoppas att man kan snåla in på utgifterna.

Hur ska ni göra?
    Ska ni ha nån fest eller mottagning?

• bride09

Nej, "tvingar" man på gästerna massa avgifter kan det lätt bli mindre kul....både för dem och för en själv. Jag har själv fått tacka nej till två bröllopsfester pga resekostnader, bara en sån grej! Skulle jag få en inbjudan till bröllop med kuvertavgift skulle det vara tveksamt att jag ens skulle ha möjlighet att delta!
    Hellre många gäster och spaghetti och köttfärssås, än ett fåtal gäster och en fin trerätters. Har man däremot råd att ta ut svängarna så är det inte fel att spendera!!
    Allting är ju relativt, om man säger så.

Svar på tråden Budget-brudar se hit! (2009)