• Bluebride

Budget-brudar se hit! (2009)

är ni tvungna att fixa ett bröllop ur budgetklassen? Hur klarar ni av att spara något?

Mer intressant om ni inte har så mycket hjälp runt omkring.

Behöver så mycket tips det går.

• Svar på tråden Budget-brudar se hit! (2009)
  • bride09

Här har vi en budgetbrud som inte räknar med så mycket ekonomisk hjälp från föräldrar.
    Vi är båda studenter och för att spara måste vi verkligen snåla på allt som berör vardagen nu året innan bröllopet äger rum.
    I vår planering har vi svävat runt en hel del, ville från början gifta oss i sthlm och ha en enkel mottagning efter vigseln, men lämplig lokal tycktes svårt att hitta till ett bra pris, räknade ut att vi skulle tjäna på att ha en riktig fest istället. Här började vår planering sväva ut ordentligt, det skulle bli svindyrt!
    Så nu är vi kluvna om vi ska ha vigseln på landet i östergötland där min far växte upp och känner alla i byn eller om vi ska försöka hitta en budgetlösning i sthlm.
    Min uppfattning är att det är dyrare generellt sett i sthlm.
    Oavsett vilket det blir ska vi försöka fixa det mesta själva (av det vi KAN fixa själva):
    inbjudningar
    placeringskort
    festhäfte
    maten (buffé)
    en släkting kanske gör tårtan (blivande konditor)
    fotografering (släkt)
    tackkort, istället för att lägga pengar på porto kan man se till att ha korten klara och be nån klistra foto på alla kort under festens gång, alla gäster får med sig ett tackkort hem.

kläder, smink och frisör får vi nog tyvärr ordna på "vanligt" sätt, det blir en stor del av kostnaden förmodligen.
    Vi har inte satt oss ner för att räkna på allt i detalj ännu, men hoppas att man kan snåla in på utgifterna.

Hur ska ni göra?
    Ska ni ha nån fest eller mottagning?

• malous

Vi är också studenter som ska gifta oss 2009. Vi kommer som tur var hinna med en del jobb innan men vi har ändå sparat ihop till hela budgeten nu. (Förutom ringarna som är utom budget)

Hur vi klarar av att spara?
    -extrajobb
    -stipendier
    -minskad konsumtion

Vi har sparat ca 50 000 på ett halvåt.

Vi har ingen ekonomisk hjälp från ngn. Skulle kännas rätt dumt med tanke på att vi kommer vara affärsjurister när vi gifter oss och ha mkt bättre lön än våra föräldrar så i så fall skulle vi bara kunna vänta ett år och lägga över 100 000 på bröllopet om vi ville det. Men vi vill gifta oss direkt så därför sparade vi direkt istället.

• Bluebride

Vi kan inte spara alls, vi lever på bristningsgränsen, vilket gör att vi inte kan spara en krona. Jag försöker nu dessvärre ta svartjobb eller småjobb. Så nästa månad ska jag stå som krokimodell, pröva i alla fall. Jag ska börja skriva texter om kläder till hemsidor osv. Hoppades få in lite där så man kunde spara till bröllop. Eftersom detta är mitt andra bröllop (det första blev inte av) så har jag hela min utstyrsel klar redan. Vi gifter oss i gnesta, så det är en bit utanför sthlm. Jag satte ut en annons på eniro igår om någon bra smink och hårkunnig skulle kunna hjälpa till, värt ett försök. Jag skulle helst vilja åka häst och vagn, men den drömmen verkar jag få skippa, vilket gör mig ledsen. Jag vet inga bönder i närheten heller som man skulle kunna fråga och jag är extremt blyg så det vågar jag inte fråga om.

• Dr House

Vi har också tänkt budget, förhoppningsvis gifter vi oss 2009... Vi har två små barn, villa med allt som hör till plus att vi ska utomlands i september så vi får snåla massor vi också, men det ska väl gå... Vi är inte överens än om vi ska ha ett litet bröllop med bara de närmaste eller om vi ska ha ett med en del gäster och en ordentlig middag plus fest...
    Innan vi vet det är det svårt att kolla budget. En sak är vi dock överens om, det blir catering - ingen av oss vill ha släkt och/eller vänner som gör allt sånt. Vi vill att de ska vara med oss och inte stå med händerna i diskbaljan.

• Blondie77

Mitt budget tips är att ha buffe! Det finns massa pengar att spara på maten och jag tror gästerna är precis lika nöjda (om inte ännu nöjdare) med att få tex som vi ska ha, fläskfile, kycklingfile, potatisgratäng, sås, sallader, bröd och smör som om dom skulle få en 3 rätters middag där dom knappt kan uttala vad soms tår på menyn (vem tycker egentligen att, reninnalår med terrine på spetskål och kålrot samt lingon och äppelkompott, låter godare, inte jag iaf)

Jag kommer med hjälp av familj förbereda maten 1-2 dagar innan förutom salladen och brödet bakar jag i förväg och har i frysen. Sedan kanske vi hyr in några ungdomar som tar hand om disken och att fylla på buffen. Som sagt just med maten finns massa pengar att spara!

Vårat bröllop kommer på ca 25.000 och då är vi 60 gäster med fri mat och bar som även har groggbord vilket en del sparar in på och tar bort, vi kommer ha vickning på kvällen. Jag har en ny fin klänning (finns i mitt galleri) och han får en ny kostym, vigselringar, dekor, trycksaker, favorus till gästerna (silverörhängen i giftbag till damerna och ciggarr till herrarna), övernattning, tårta.mm....det enda som inte är inräknat är bröllopsresan men ev kommer jag kunna klämma in en weekend någonstans i den budgeten om jag hittar nått bra. Vi bygger hus så vi har inte tid elelr råd med en resa nu.

Ska ju tillägga också att jag har en kompis som ska fota, en annan som gör mitt hår, skor, smink, parfym, halsband ska jag ta sånt jag redan har. Så det var mina budget tips..lycka till!

ps har du möjlighet, köp alkohol i tyskland....genom det kan man också spara många sköna tusenlappar.

• Dr House

Blondie - du gör det bra om du får ihop det där och 25000 kr! All heder!!! Vi har catering med buffé som förslag, även vi ska mest troligt ha fri bar...

• Bluebride

vi ska också ha buffe, vår kompis kunde fixa kött billigare från sin bror.

• Blondie77

Tackar! Vi håller på att bygga hus och gör det mesta själva, det har resulterat i att man gör upp budget för precis allt så man har ju fått lite träning....men jag får väl ta upp saken närmare den 2 augusti och se om jag hållt min budget men jag tror faktiskt det för redan nu är den avrundad uppåt med några tusen. Har iofs räknat med en ring för 3000 kr i den budgeten och iom att jag inte valt ring än är ju det en post som lätt kan bli lite dyrare, vi får se men jag tror det ska funka och för den sakens skull har vi ju inte dragit in på nått viktigt, man får inte bli dumsnål och spara in på saker man kanske egentligen velat ha. Som jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha betalbar, visst är det smart och ekonomiskt men nej! mina gäster ska inte behöva betala nått när jag bjudit till fest :)

• Dr House

Jag håller med om att: om jag bjuder på fest så är det inte betalbar eller kuvertavgift...

• Bluebride

jag vill inte heller ha kuvertavgift, det vill min sambo, men jag vägrar

Svar på tråden Budget-brudar se hit! (2009)