• muggles

Barnkarusellen

Lappis: fniss! Det var en bra inledning.

Koko: ligger du och pillar på Conny när han ammar? En del pillar dem i öronen (funkade inte på Moa) medan jag däremot låg och pillade henne på handen så att hon inte somnade. Vet inte om du redan testat... Intressant att läsa din berättelse! Vad skönt för dig att det gick så snabbt - nästa gång får du nog åka in tidigt

StoraSyrran: kul att höra ifrån dig! Hur är han när han är vaken - gnällig, pigg, jollrar han glatt el vad? Har du prövat att ösa i honom mat? Helst ska du mata mkt på dagen så sover han bättre på natten (vaknar inte av hunger iaf). Prova att amma ofta på dagen även om han inte verkar hungrig. Hur sover han på dagen? Med små bebisar är det ofta så att "sömn föder sömn", dvs sover de lite på dagen så sover de ofta kasst på natten med. Det är många som tror att man ska hålla dem vakna på dagen så att de sover bättre på natten men så är det för oss vuxna men inte för bebisar. Håll gärna lite koll på hur mkt sömn han verkar få. Han ska ju helst ha 15-15,5h per dygn. Så får han tex bara 11h så är det alldeles för lite. Det här var lite tankar, vet inte om de hjälper men hoppas du fick lite tips iaf!

• muggles

Jag tror faktiskt Moa är förkyld för första gången men än så länge inte farligt. Just nu sover hon på balkongen igen - vilken tur att den är "indragen" med tanke på stormvindarna som fortfarande härjar här. De fick inte bygga utskjutande balkongen här för att det ska harmoniera med den äldre bebyggelsen och det har resulterat i en ganska läig (kan man säga så?! ) balkong.

Sweet: synd att du inte kan titta in så mkt nu, vi kommer sakna dina glada inlägg! Med att inte kunna logga in - menar du att du inte kommer in på BT-sidan alls el kan du inte logga in så att du inte kan skriva inlägg (men du ser tråden)? Kan det inte vara ngn cookie som supits bort? Ev har du fått en automatisk uppdatering av browsern el operativsystemet och då kan det bli lite kajko ibland.

Vickan: trist att du är lite frånvarande nuförtiden men jag förstår varför.

Lappis: psyktant får du gärna vara öppet också - är det inte skönt att spy ur sig allt?! Det tycker iaf jag. Jag menar, så mkt som jag ältade min amning, stackars er!

Jag mejlade precis med en gammal pluggkompis från Chalmers - hon har blivit chef på Ericsson och undrade om jag var intresserad av jobb. Vi ska luncha och snacka vidare. Nu sa de väl på nyheterna att Ericsson ska göra sig av med folk men kanske inte är samma avdelningar(?). Jag trivs ju iofs men scouta lite kan man ju alltid... Piggelin du vet nog vem jag menar - hon som bodde rätt nära dig förr. Hon är förresten gravid i 6:e mån - hade äntligen träffat rätt kille efter diverse äventyr.

• muggles

Telis: det skulle ju varit mkt roligare att komma när du är där! Iom att jag ändå inte kan 15/3 och inte på påsk så kanske vi får ihop det? Jag reser helst inte på helgen för då får inte maken träffa Moa så mkt, så hellre typ tors-lör, el likn.

• muggles

koko: jättetråkigt med din farmor!

Piggelin: F? L? Nu blev jag förvirrad... Nä, P. Med de vilda dildopartajen

• muggles

BS: hur går det med Iris nu för tiden? Du har inte skrivit om "det stora skriket" på ett bra tag. Betyder det att hon är lugnare?

Det kan nog inte vara så att laptop resp stationär spelar roll, däremot skulle jag tro att browser/OS (olika varianter/olika versioner) mm spelar roll och det kan ju vara olika på olika datorer. El inställningar i browsern vilket ju kan vara olika på olika datorer.

• muggles

BS: intressant! Jag fick ju värksvaghet och värkstimulerande uppskruvat till max. Jag är ju över 35 och endast 160 cm. Hmmm...

• muggles

Självklart håller jag båda tummarna för Lapinette!

BS: aha, det är ju bra att du kunnat anpassa det så ni får det lite mer harmoniskt. Det är nog inte alla barn som somnar sådär i vagnen - Moa tex gör det inte om man inte vagnar henne (el om man går iväg kan hon också somna). Bara lägga henne ner i vagnen och fortsätta fika hade inte funkat! Hon vill vara med...

Men vilken skillnad det är nu här hemma hos oss när jag kör fasta mat- och sovtider (fasta sovtider funkar nu helt plötsligt när hon sover på balkongen)! Igår tyckte jag hon bara åt och sov nästan hela tiden - fick en chans att sätta mig i soffan och läsa lite bok efter att ha röjt i lägenheten, fixat ärenden mm på hennes första sovpass. Och när hon väl är vaken är hon så glad och go hela tiden. När jag tänker tillbaka på kaoset i höstas så fattar jag inte att jag inte körde lite mer rutiner redan då. Men enl Bvc ska man ju "följa barnet" i början. Och då blev det så att vi alltid väntade tills hon sa till, dvs skrek, innan vi började fundera på om hon var hungrig, behövde byta blöja, el ev var trött. Nu med schema ligger man steget före hela tiden. Tex när hon får mat märker jag att hon är hungrig och äter glatt men hon hann aldrig bli så hungrig så att hon började skrika. Hon får sova innan hon blir övertrött osv. Så nu har vi det väldigt harmoniskt. Och när hon väl är vaken orkar jag med att ge henne stimulans. Är det såhär det är att vara mamma?! Det är ju GRYMT roligt! Det är så mkt kärlek som strålar tillbaka mot en ibland så man blir alldeles till sig.

Vad synd att jag inte fattade detta redan i höstas... Jag läser Barnaboken av Anna W och jag inser att grej efter grej som hon predikar faktiskt stämmer. Jag har varit lite skeptiskt innan och tänkt "är det verkligen så enkelt?" men ja.

• muggles

Vickan: kul att jobbet känns så bra! Gör du samma saker som tidigare el är det en helt annan sorts tjänst. Och spännande med hus. Jag kommer ihåg hur det var när vi spanade på lägenhet, alltid ett nytt objekt i sikte...

Piggelin: aha nu vet jag vilka du menar, nä de är bara gamla jobbarkompisar. Sorry ni andra, det här blev ju väl internt...

Pelika: i Göteborg får man besöka ena sjukhusets BB på bokade visningar (som iofs är svåra att boka, för få visningar). Men det där med att ta emot besök tyckte jag var jätteskönt att man inte fick. Jo, pappa och syskon var välkomna in på BB, men andra släktingar fick mötas utanför avd vid hissarna. Och det var så SKÖNT för alla att det var lugnt inne på BB, inte en massa spring. Det stod stora skyltar om detta och man blev informerad att det inte var tillåtet - ändå såg jag några (ej svenskar) som travade rätt in med stora blombuketter och en massa barn och var rätt högljudda. Lite trist när det inte respekteras av alla tycker jag.

• muggles

Vickan: vilket mysigt litet hus (och billigt!)!

Lappis: jäklars. Inte nu heller Jävla skit. Sympatikram!!!

Telis: skönt att du mår så bra. Visst blir man tveksam till att allt ska funka när man förstått hur otroligt komplext hela grejen är. Läser man lite ur Lennart Nilssons bok så förstår man inte ens att det någonsin fungerar hela vägen... Så mkt som kan gå fel.

BS: det låter ju mindre bra att ni håller på att bli deprimerade båda två. Låter som att ni har för mkt just nu. Tycker Lappis förslag låter mkt klokt!

God natt - får se hur natten blir med förkyld Moa (förra natten delade vi upp i varsin halva, hon sov inte så bra täppt som hon är). Vilken supermojäng Näsfridan är!!! Hur i hela friden hade det gått utan den?! Köp ni som ännu inte investerat! (Kostar typ 100 kr )

• muggles

komplex inte komplext... grrr

Svar på tråden Barnkarusellen