• muggles

Barnkarusellen

Nu har jag bakat en kaka iaf - fick feeling

Sedan blir det nog en promenad i gråvädret med - visst är det härligt med svensk vinter?! Man blir så GLAD av gråväder *ironisk*

Mitt förslag till flytt till FL var fö allvarligt menat - FL verkar vara betydligt mer stabilt. Man behöver ju inte bry sig om de andra trådarna om man inte vill. Här på BT går jag tex aldrig in på några andra trådar än denna. Men det är klart, det är ju lite nostalgi att det är just BT...

• muggles

Liten: sådär har jag också gjort! Ibland har jag blivit så frustrerad för att inget hjälper (skrik i 50 min typ) så att jag låtit henne skrika en stund. Oftast står jag inte ut mer än 5-10 min innan jag tar nya tag och då brukar det funka. Jag passade på att prata med psykologen om det och hon menade att man inte skulle vara så hård mot sig själv utan tänka att det nog ingår i att vara mamma, att tappa tålamodet ibland.

Vi ska göra hemmagjord pizza med parmaskinka, salami och svamp. Och vinet har jag redan börjat på

• muggles

Kanske att BT har skärpt sig nu? I så fall hänger vi kvar här förstås!

koko: eg finns det alltid en orsak till varför de skriker och i Moas fall blir hon bara hysterisk när hon är vrålhungrig (händer aldrig numera för hon får mat på bestämda tider) eller övertrött (händer väldigt sällan nu när hon sover även på dagarna). Blir hon övertrött så skriker hon för att hon är trött även om man försöker natta henne vilket kan vara väldigt frustrerande. Typ jag gör allt för att hon ska sova och det känns som att hon motarbetar då hon bara skriker. Men om man försöker ligga ett steg före (Anna W tips igen) så får hon sova innan hon blir övertrött så skrikmängden har minskat till i princip noll här hos oss nu, trots att hon förmodligen är i en utv.period nu (hon är inte lika glad och solig som hon brukar).

Den här tanken om att man blir hårdhänt är nog väldigt vanlig (särskilt hos "kolikföräldrar"). Men det är ju stor skillnad på att tänka tanken "nu säljer jag dig på Blocket - billigt!" mot att faktiskt göra ngt dumt! Det får man hålla i minnet. En klok förälder gör ju just så - går ifrån och tar en andhämtningspaus och tar sedan nya tag. En oklok kanske skakar barnet...

• muggles

Halloj!

Liten: en fråga - har du rapat Mindre noga efter matning? Moa har ju också defekt magmun och rapar man henne (ibland behövs det flera ggr) så brukar det komma upp mindre sedan. Dessutom kan det ta några dagar av mkt matning innan de börjar sova mer på nätterna - kan vara lite fördröjning på det där.

Vänner: jag kan nog anpassa mig till 12.30. Hon brukar käka runt 11.30-12.15 men det går nog att twista till. Viktigast är att hon kan sova 13.00 (fast inne kommer det inte att gå...)

Jag vet inte riktigt vad som pågår men jag tror att det är utv.period för hon äter extremt dåligt på dagarna och har lagt sig till med en nattmatning till istället (fel håll!). Sover gör hon också sämre både på dagar och nätter så hon kör hårt med oss nu Gröt äter hon glatt till frukost men vägrar annan mat just nu (före förkylningen gick det ju bra, suck).

• muggles

Cicci: jobbigt med magsjukan men ni verkar på bättringsvägen nu. Kul att du inte är bortrest när vi är i Stockholm iaf!

Tinga: välkommen tillbaka, tråden har varit lite fattigare utan dina inlägg. Det är nog inte så ofantligt mkt att läsa ikapp, mest en massa kommentarer om hur jobbigt det är att komma in på BT nuförtiden Kul att du kan glädjas åt tvillingarna nu. När jag var liten önskade jag mig alltid tvillingar - 2 barn 1 förlossning - effektivt liksom

Victory: kul att det såg bra ut på UL! Jag tycker det är så fascinerande att BM aldrig ens frågar hur lång cykel man har utan bara använder sin snurra. Jag menar, vad är det för verktyg - från 1800-talet eller?! Och sedan när de mäter magen med åh, vad heter det (tappar ord) sånt där band med typ linjalstreck på. Hur oexakt är inte det?! I somras fick jag ju en annan BM under semestrarna och givetvis mätte hon på ett lite annorlunda sätt antagligen för värdena stämde helt plötsligt inte med kurvan och hon var jättebekymrad. Sedan kom min vanliga BM tillbaka och då var värdena tillbaka på kurvan

Vänner: japp för oss är det ofta 2 steg fram och 1 steg bak men du ska få träffa min kompis och hennes dotter idag. För dem är det mest 3 steg fram hela tiden som gäller - ett alldeles otroligt enkelt barn. Inga problem någonstans varken med mat el sömn el ngt annat heller för den delen. Men jag försöker köra Ciccis filosofi att inte jämföra (svårt dock!) för det leder ju ingenstans... Men jag gläds otroligt åt Moa-gullet nu, hon är en jätterolig tjej! Mycket hyss och bus och många goa skratt varje dag får man tillsammans med henne. Världens goaste...

• muggles

Apropå en annan sak som jag och Vänner har diskuterat. Vad är det här med föräldrar och svärföräldrar, när de ska ha en massa åsikter om hur man sköter sitt barn? Vi hade ju svärisarna på besök här i helgen och det var faktiskt maken som kommenterade efteråt att det är jobbigt med deras (mest svärmors) åsikter. Typ "ska hon sova nu igen?!" "det är väl bättre med välling" (än ersättning, när jag ammade hette det "det är väl bättre med ersättning"). Hon är en jättesnäll människa som jag tycker otroligt bra om men hon tänker sig inte för tror jag. Det är väl BRA om hon sover mkt?! Men det får man ingen kommentar om...
    Och sedan frågade hon om jag ammade fortfarande och jag sa nej. Ingen mer kommentar där heller. Inget "men det var väl bra att det funkade så länge som det gjorde". I julas när jag fortfarande ammade fick jag höra sååå mkt kommentarer hela hela tiden om att "det där skvaschlet är väl inget att bli mätt på" (skvaschel verkar vara dialektalt för ngt vattnigt). Kommentarerna var ju riktade till Moa men så att jag hörde dem. Det var faktiskt riktigt tröttsamt. Men min svärmor har hela tiden varit väldigt emot amningen och det är nog för att hon själv inte kunde amma. Så "mina barn fick bara flaska och det blev minsann folk av dem med!" har man ju fått höra några ggr...

Nåja, det var trevligt att ha dem här men när jag själv får barnbarn ska jag verkligen försöka tänka på vad jag kläcker ur mig (säkert jättesvårt )!

• muggles

Frejis: du gör helt rätt som avbokar om det inte känns rätt. Det verkar vara en alldeles för jobbig process för att gå igenom utan att vara motiverad. Kul att du tittade in här och roligt om du vill träffa oss på Mornington. Kram!

Brunch på Mornington verkar vara bokat den 23/2. Sa vi kl 12.30 och framåt? Vi kan väl häcka där en stund så kan folk komma förbi när de har tid? Vårt tåg går kl 17 så det är den enda tid vi behöver passa.

Tinga: ja jag tror att jag har kommit över min "förlossningsdepression light" vilket jag nu i efterhand är övertygad om att jag hade. Det bekräftade ju psykologen också. Så nu kan jag glädjas mkt mer åt Moa och dessutom så blir det ju bara roligare och roligare precis som alla säger. Hon är ju så go när hon sitter på golvet och pillar med någonting och så tittar hon upp på en och ler stort. Och det är underbart när hon skrattar!

• muggles

Lappis: förresten, en sak jag undrat mkt över. Varför är det störst chans att bli gravid vid den första IVF:en? Jag förstår inte riktigt hur det kan vara så?

• muggles

Sorry, slant på tangenterna förut. Bestämt menade jag, inte bokat!

Piggelin: kan tyvärr inte imorgon. Mamma kommer och ska antagligen vaccinera Moa mot pneumokocker (privat).

• muggles

Liten: kul att se dig i tråden lite oftare nu. Synd att du inte kan den 23:e men vi får ses en annan gång!

Izzie: Kul att höra ifrån dig också! Usch då, det låter jättejobbigt. Har Matilda rätt tag och så? Jag förstod på Vänner att det är viktigt för att undvika mjölkstockning. Det finns väl en fördel med för lite mjölk - jag slapp mjölkstockning helt och hållet...

BS: skönt att det funkar hyfsat utan maken!

Värst vad alla byter kort på sina avatarer! Det är skoj samtidigt som man inte alltid förstår vem det är först (om man inte kollar på nicket vill säga).

Maken tog natten så jag fick sova hela natten - otroligt skönt. Sov från ca 22.30 till kl 07 (var uppe kort kl 05). Han körde tydligen lite "sova-hela-natten-kur light" i natt. Hon vaknade kl 03 och han lät henne bara vara och så somnade hon om. Samma kl 04. Sedan kl 05 somnade hon inte om utan blev ledsen (då var jag upp och tröstade medans han värmde ersättningen). Så nu verkar hon vara mogen för att faktiskt sova till åtminstone kl 05 utan mat - gött! Kan man bara vara iskall och låta henne vara så somnar hon igen. Då vet vi det.

Telis och Lappis: ni får gärna skriva lite om era IVF-processer - det är kul och spännande att följa er. Hoppas så att det funkar nu för er! Det vore liksom dags...

Saknar Sweet litegrann, var länge sedan hon "spammade" tråden med sina inlägg...

Svar på tråden Barnkarusellen