• gosnosen

Barnkarusellen

hej i tråden!

så är man då officiellt en "ruvare" efter att idag ha fått ett litet embryo inplanterat. mina trötta äggstockar lyckades inte producera fler än fyra ägg varav ett blev befruktat. var lite orolig då utdelningen av ägg var lite dålig, MEN det räcker ju med ett... så nu väntar två lite jobbiga veckor innan det är testdags.

håller tummarna för telemarrkgirl som väl är nästa på tur bland IVF-arna!

• gosnosen

telemarkgrrl

nej, jag tyckte inte att ÄP var särskilt jobbigt. jag hade ju fått genrep då jag fick punktera en äggblåsa som störde nedregleringen. jag var rätt lullig och hörde mest vad de sa på lite avstånd... hade lite ont efteråt och det var lite molande värk resten av dagen, men annars gick det bra. jag tycker att de har varit så fantastiska på Sophiahemmet i sitt bemötande och hantering av oss. sen är det ju bara att hoppas att resultatet blir bra också. när har du ÄP?

tack för lyckönskningar från er andra också!

• gosnosen

ett litet tips:

Malou-programmet från igår finns att se på webben på www.tv4.se/eftertio.

var rätt intressant och läkaren tog död på lite myter och vandringssägner. nyttigt att få höra!

telis, stort lycka till med ÄP! Håller tummarna hårt!

• gosnosen

Åh Telis, vad jag känner med dig! Trist att det första försöket inte gick som ni hade hoppats, men shit vad starka ni verkar vara som ser framåt på en gång! Det verkar också som att personalen i Falun är bra och att läkaren känns hoppfull om framtiden. Hoppas på att de lyckas justera dosen så att äggen mognar också. Som sagt, de ska ju räcka med ett guldägg!! Håller alla tummar hårt!

För egen del trodde jag aldrig att det skulle vara så här jobbigt att vara ruvare. Sover dåligt, går omkring och känner efter hela tiden efter tecken, trots att jag vet att jag inte kan lita på ett endaste av de ev. tecknen som dyker upp. Det är väl det som är mest frustrerande. Tycker inte att jag känner något speciellt heller. Lite knip i magen emellanåt, men annars inget. Vet inte om det är bra eller dåligt... Jaja, hoppet är det sista som överger människan!

• gosnosen

Frejis!

Jag har precis samma erfarenhet som du med läkaren i Gamla Stan och sen SH. Gamla Stan-doktorn konstaterade att mitt FSH-värde var "aningen för högt" (normalvärde = under 10 och mitt var 15). Det var först när jag själv började försöka läsa lite om FSH som jag insåg att det faktiskt var ganska mycket för högt och att vi borde göra något mer åt det. När vi sen kom till SH säger läkaren att det inte borde vara omöjligt för oss att bli gravida, men att det är försvårande och att han inte rekommenderar oss att vänta med att sätta igång IVF. SH kanske givetvis vill tjäna pengar, men min bild av läkaren i Gamla Stan är att han inte rikigt är kompetent i dessa frågor. Har tyckt att han har varit jättebra som gynekolog, men inte när det blev lite komplicerat. När min man hade telefonkontakt med honom för att be honom skicka remiss till Huddinge och min man berättade vad SH hade sagt lät han ganska förvånad, liksom "ojdå, var det så allvarligt".

Klokt av er iallafall att lyssna på huvudet och kroppen och avvakta IVF-behandling så länge. Ni har ju också lyckats bli gravida på egen hand, vilket vi inte ens har varit i närheten av. Håller tummarna att ni lyckas igen och att ni slipper IVF helt och hållet!

• gosnosen

lapinette - jag håller med! sprayning, sprutning osv. var verkligen en baggis jämfört med detta. nog för att man alltid har "väntat", men nu vet jag ju att jag har mer att vänta på. även om jag rationellt sett vet att jag borde sluta tänka/känna och analysera så är det omöjligt att låta bli. vaknar kl. fyra på morgonen bara för att direkt känna efter "har jag inte lite ont i magen" eller "är inte brösten lite ömma". man blir lite knäpp helt enkelt. vad hade du för symptom och när kom din blödning när du ruvade?

• gosnosen

Frejis - jag är 30 år.

Som jag skrev så har jag också tyckt att Gamla Stan-doktorn har varit väldigt bra som gynekolog. Men SH-doktorerna (har nog träffat 4 av dem) har en helt annat engagemang och visar en empati som är enorm, utan att för den delen bli sliskig.

Jag önskar dig lycka till på vägen, vilken väg det nu än blir!

• gosnosen

telis och lapinette -

jag skulle vilja få hör lite om era känslor och omdömen om era respektive IVF-kliniker. det verkar som om vårt första IVF-försök inte har funkat och vi funderar på att istället köpa ett trepack någonstans, då SH inte erbjuder detta. CvL har ju fördelen av att det är ganska nära, medan Falun kör hårt på sin långtidsodling. Men vi som inte fick ut så många ägg kanske inte är betjänta av långtidsodling iallafall.

• gosnosen

telis - ja, ganska säker. har börjat blöda lite smått idag efter att ha haft bruna spottings igår (ursäkta detaljerna). det känns m a o ganska kört, testdag imorgon. jag har mailat både CvL och Falun för att höra om vi får köpa trepack hos dem. Läste i en tråd på FL att alla inte ger en rätt att köpa trepack med högt FSH. Tror i o f s att det var CvL som var exemplet i det fallet. Men bäst att dubbelkolla. Det känns ju som att vägen inte kommer att bli enklare och då känns det mer ekonomiskt att köpa trepack istället för att betala 30' per gång.

Svar på tråden Barnkarusellen