• Tinga

Barnkarusellen

Lappis - tråkigt att höra att det "inte var något", men det var ju vad du själv var inställd på hela tiden. Hoppas nu att Parisresan blir trevlig i alla fall, och festa på ordentligt! Kram!

• Tinga

Lappis - låter som en rejäl fest! Vad skönt också att blödningen kom nu, så att du fått ett kvitto på att nedregleringen fungerat(?).

Piggelin - vad skönt att det nattsömnen verkar fungera bättre med Amanda nu! Man blir ju dessutom mycket mer motiverad att fortsätta jobba med det, om man märker att det gör nytta. Lättare att ta ett bakslag inemellan då.

Själv har jag precis varit på "stora" ULet. För min del kommer det att bli flera stycken framöver, närmast i v. 28, eftersom man följer en tvillinggraviditet väldigt noggrant. Allting såg bra ut i alla fall, och vi möttes inte av några obehagliga överraskningar. Emellanåt var det värsta boxningsmatchen dem emellan, och bilden som visar det ena barnets fot visar också det andra barnets nästipp, så det är trångt om saligheten! Skönt att få bekräftat att allt är OK.

Känner mig så duktig också, för igår blev jag äntligen färdig till att frosta av frysen. Har tänkt det i ett par månader, men det är ju inget kul jobb att ta tag i direkt. Desto skönare när det är gjort. Vi satte oss dessutom också och gick igenom alla foton vi tagit sen drygt ett år tillbaka, och bestämde oss för vilka som ska framkallas. Beställningen är gjord, så sen kan vi tillbringa nästa helg med att sätta in bilderna i album och skriva till dem. Nä, det blir nog inte redan nästa helg, men det ska definitivt vara gjort innan barnen föds, så att vi ligger i fas då.

• Tinga

Piggelin - ja, man får ju berömma sig själv, för det är sällan någon annan som gör det!

Våra bebisar låg huvud/säte nu, så den ena hade ju fötterna vid den andras huvud och vice versa, och verkade puffa en del på varandra. Nu låg jag ju på rygg när undersökningen gjordes, så ingen av dem hamnade väl egentligen "på" den andra. Dessutom tror jag att de har hyfsat gott om plats fortfarande, så jag antar att de inte behöver trängas alltför mycket, men det lär ju bli trängre vartefter, så då kan jag tänka mig att det blir mer fightande. Känner i alla fall tydligt sparkar därinifrån nu, från både den högra och vänstra sidan, så det verkar vara aktiva filurer, just nu åtminstone. Brås kanske på mamma båda två!

• Tinga

AM - nej, helt säkert kan de inte säga förrän barnen är ute om det är enäggs- eller tvåäggstvillingar, men på NUPP-ULet kunde man se något som kallas för lambdatecken (har med skiljeväggen mellan fostren att göra) och ser man det tydligt brukar det vara tvåäggstvillingar. Det känns också mest sannolikt att det är tvåäggs, eftersom jag blev stimulerad med Pergo för att få ÄL. Förmodligen blev jag då lite överstimulerad, så att två ägg släppte, istället för ett.

• Tinga

Junilejon - tja, det betraktas ju som en riskgraviditet så fort det är fråga om tvillingar, men själv har jag ju ingen aning om hur en "vanlig" graviditet är, utan att vänta två blir ju normalläge för mig. Just nu låg de väldigt bra (huvud/säte), för huvudsaken är att den som först ska ut (ligger längs ner) ligger med huvudet först; sen blir det gott om plats över i magen när bara tvåan är kvar, och då kan man vända den rätt. Men det är ju månader kvar tills de fixerar sig, så vi får väl se hur det blir med den saken. När jag gjorde NUPP-ULet låg den ena moderkakan framför livmoderhalsen, men den hade flyttat sig nu, så den ena ligger framåt och den andra bakåt. Skönt att den inte är i vägen längre, för ligger moderkakan framför livmoderhalsen blir det automatiskt kejsarsnitt.

Vi har också kollat lite på vagn, och mitt bästa tips är att åka runt till några olika affärer, kolla sortimentet och sen bestämma sig för vilka "features" som är viktigast. Vi har i det närmaste bestämt oss för att köpa en vagn av BabyProffsens eget märke, för den vagnen kostar 7 000.- inklusive två hårdliftar, medan motsvarande Urban Jungle kostar exakt det dubbla. 14 000.- för en vagn känns i magstarkaste laget för oss, och kan vi få en i princip likadan vagn för halva priset klarar jag mig bra utan att det står Urban Jungle på sidan.

• Tinga

Vi har bestämt oss för att ha en vagn med hjul som är svängbara 360° framtill, för en tvillingvagn blir ändå tyngre och mer svårkörd än en singelvagn, så det gäller att göra det så lätt som möjligt att ta sig fram. Det är en av de, för oss, viktigaste egenskaperna.

• Tinga

Nattson - om din tunna jacka är typ en skaljacka kan det ju funka att ta med en fleece istället för den tjocka, så slipper du släpa på en extra jacka. Jag brukar försöka tänka enligt "skalprincipen" när jag ska packa, just för att minimera hur mycket man tar med sig. Har man flera tunna lager man kan kombinera blir det ju mer flexibelt.

• Tinga

Nattson - känner igen det där med att det blir lite trångt över magen! När vi var i Madrid häromveckan för att se på fotboll körde jag enligt skalprincipen, med följden att jag såg ut som en Michelingubbe! Lagom till att matchen startade drog de dessutom igång gigantiska infravärmare, så jag fick ta av mig allting igen, utom t-shirten och den innersta koftan!

Oms - jösses med barnvagnstrådar det finns på FL! Får se hur noga jag orkar plöja igenom dem , men det var ett bra tips.

• Tinga

Jag vet inte om jag är konstig, men såååå fantastiskt tycker jag inte att det är att göra UL. Alltså, det är jätteskönt att vårdpersonal kollar att allting är OK, rent medicinskt, och det är klart att det är kul att se barnen, men någon himlastormande upplevelse tycker jag inte att det är. Ser mycket mer fram emot att de kommer ut, så att man får lära känna dem på riktigt!

Tack förresten för alla grattis till fint UL!

Sweet & Lappis - såg också den där artikeln i tidningen imorse. De lär släppa på kraven lagom tills jag har hunnit föda, och det är grillsäsong. Oavsett vad man själv tycker och tänker tycker jag ändå att det känns skönt att ha medicinsk expertis i ryggen när man tar ett glas vin under amningsperiooden. Om inte annat kan det ju vara bra om andra hackar på en för att man dricker vin.

Mrs B - tack för boktipset! Jag har lånat en del böcker om tvillingar på biblioteket och den där tvillingklubben verkar ligga bakom de flesta, på gott och ont. Jag har varit inne på deras hemsida igen, efter att den första chocken lagt sig, och kunde läsa informationen med lite andra ögon, men jag tycker fortfarande att den är alldeles för negativ. Mitt BF-datum bekräftades förresten på ULet igår, så det som finns i listan stämmer.

Muggles - tack för länken med barnvagnstips! Känner mig helt snurrig i huvudet av all information som finns. I sådana lägen önskar man nästan att Sverige var kommunistiskt med planekonomi och att det bara fanns en enda barnvagnsmodell att "välja" på.

Izzie - vad tråkigt att höra om din moster. Tycker i alla fall att du och dina syskon fattade rätt beslut när det gäller att ge din mamma besked - eftersom hon ändå inte kan göra något för att förbättra situationen för din moster eller komma hem tidigare kan de hellre få njuta av de sista dagarna av sin semester. Det kommer ju tunga dagar när de kommer hem, när de kan behöva kraften från semestern. Att du åker dit och berättar personligen när de kommer hem kommer säkert din mamma att uppskatta mycket.

Vad bra också att du fått göra en bäckenmätning! (Vilket jag i och för sig tycker inte var mer än rätt, med tanke på att Matilda faktiskt fastnade under förlossningen.) Har du träffat någon Aurorabarnmorska också, eller?

• Tinga

Lappis - du har en given plats i nästa plusvåg!

Svar på tråden Barnkarusellen