• Tinga

Barnkarusellen

Hello girls! Nu är jag tillbaka från en härlig semester, fullmatad med ny energi. Och, tro det eller ej (med tanke på tidigare inlägg ) även fullmatad med glädje över att vi faktiskt ska få TVÅ barn; nu när nyheten väl sjunkit in kan vi båda två glädja oss åt att få två snustroll på en och samma gång.

Jag har bara hunnit läsa de tre senaste sidorna, så jag har noll koll på läget känner jag, bortsett från att jag från alla grattis kan utläsa att Vänner har fått nytt jobb i Karlskrona. Därför sällar jag mig till grattiskören, Vänner! Då får du ju närmare till Skåneträffar än Göteborgsträffar framöver!

Jag ska försöka läsa ikapp det jag missat, men det lär väl ta några dagar, så är det några stora nyheter jag missat får ni gärna fylla i luckorna med en snabbrepris. Och Piggelin och Lappis - inlägg i resetråden är härmed utlovat, även om det förmodligen dröjer några dagar till. Känner att jag har gott om tid på mig, med tanke på andra skribenters ledtider!

Kan också tillägga att jag mår finemang; enda sättet jag märker av graviditeten är att jag nu fått en liten bulle på magen. Än så länge kan jag ha mina vanliga byxor, men inom ett par veckor är det nog kört. Lovar att komma med fler reflektioner kring det här med tvillingar framöver, men hinner inte skriva mer just nu. Måste ju jobba lite också! Apropå jobb så berättade jag idag för mina kollegor om vad som är på gång, och de blev glada för min skull; även chefen. Vi håller just nu på att rekrytera till en tjänst i gruppen och nu blir det troligtvis så att man tar in två stycken istället för bara en, och så får jag någon annan tjänst när jag kommer tillbaka efter föräldraledigheten. Passar mig alldeles ypperligt!

• Tinga

Lappis - tusen tack! Jag var på konferens när du åkte till Italien, och sen åkte jag till Sydafrika när du var iväg, så det stämmer väl att vi gick om varandra då. Ja, jag klagar verkligen inte på livet just nu, utan det känns som att pusselbitarna faller på plats en efter en. Det var riktigt jobbigt där ett tag efter tvillingbeskedet, men nu har det sjunkit in och allting känns bara bra. Ursäkta om jag låter lite otacksam, men när man inte alls är förberedd kan det kännas jobbigt att få ett sådant besked. Alla i vär närmaste omgivning har iallafall mött beskedet med jubel, och det har absolut hjälpt mig i mina "processer". Jag läste i någon bok att "alla" skulle beklaga att vi ska få tvillingar, med tanke på hur jobbigt det kommer att bli och bla bla bla, men hittills har alla reaktioner enbart varit positiva. Kände mig lite ledsen där ett tag, för hur kul är det att berätta att man är gravid om man tror att man ska få negativa kommentarer från alla? Nu har jag iallafall bestämt mig för att högaktningsfullt strunta i mycket av den (negativa) information som finns om tvillingar, och istället skapa mig en egen uppfattning.

• Tinga

Kul med alla välkommen tillbaka-hälsningar!

Mrs B - det var andra gången i Sydafrika för min del också, men den här gången blev det "bara" en safaripark, medan vi senast reste runt en del i olika delar av landet. Gärna tråddejt framöver, ska bara komma in i rutinerna med jobb och vardag igen, och få en överblick över kalendern.

September - ja, det var verkligen perfekt timing med den här resan. Himla skönt att inte behöva fundera något på jobbet, utan kunna få smälta beskedet i lugn och ro.

Victory - vad skönt att du fick slå barnmorskan på fingrarna angående längden på din graviditet! Haha, fjuttigt med en - fråga alla enbarnsmammorna i tråden hur fjuttigt det är! Angående det där med byxor så är det långtifrån alla mina vanliga byxor jag kan ha. Men jag har två par som är ganska lågt skurna, så de sitter liksom under magen, och då går det bra. Fast det är precis på gränsen nu; ytterligare ökning av magomfånget lär leda till att jag får ge upp, eller eventuellt köra med gummisnodd. Har man en längre topp eller tröja funkar ju det också. Jag är förresten i v. 15+6, så vi ligger väldigt lika. Får väl se vem som hinner kläcka först!

Vänner - det är alltid lika kul att höra om dina äventyr i köket! Tusen tack för att du bjuder på dig själv! Lycka till med barnmatslagandet du ska ge dig på idag. Tycker att det är strongt av dig att inte ge upp!

Lappis - är du och Frejis spraykompisar nu? Jag har som sagt inte hunnit läsa ikapp än, så jag har lite dålig koll på vad som är på gång. När är det dags för äggplock?

• Tinga

Nu när vi var iväg på semester läste jag några tvillingböcker som jag lånat på biblioteket. De gör ju ofta jämförelser mellan tvillingar och "ett barn i taget" och för att göra de enkelt för sig kallar de "ett barn i taget" för enling, i analogi med tvilling. Det som var så kul i den ena boken var att de inte använde enling utan ensling! I min värld har ensling en helt annan betydelse än en, så i så fall är jag otroligt tacksam för att vi ska få tvillingar! Ett helt osocialt barn vill man ju inte ha!

• Tinga

Muggles - tja, är man en babbelmoster så är man! Har svårt att lägga band på mig i skrift, lika väl som i tal! Jag har ungefär 40 sidor att komma ikapp, så det känns inte så betungande. Ska hitta tiden bara, och jag är rädd att den inte finns förrän i slutet av veckan, så tills dess får jag väl sväva i okunnighet.

Så härligt det är att läsa dina glada Moa-inlägg! Alltså, nu menar jag inte att de andra inläggen inte är läsvärda, men det är så kul att se den här glädjen som lyser igenom (du fattar säkert vad jag menar ). Det kan ju omöjligt vara en dans på rosor jämt, men det är skönt att höra att det framför allt är det positiva som fastnar i huvudet på en och som man håller fast vid.

• Tinga

Mrs B - eventuellt ska maken och jag åka till Paris den sista helgen i mars; tänkte kolla med BM imorgon när jag träffar henne om hon har någon uppfattning om det här med resor och tvillinggraviditeter. Jag kommer att vara i v. 23 då, så därför vill jag gärna kolla med henne innan vi bokar. Men när jag väl vet det kan vi ju boka in en träff.

• Tinga

Frejis - tack och japp, jag piper till när reseberättelsen finns på plats!

Vet inte riktigt hur jag ska besvara ditt första inlägg, för jag har ju absolut ingen aning om hur det känns att göra ivf och alla tankar som dyker upp. Men jag tycker att du gör helt rätt som lyssnar inåt och känner efter i både kropp och själ vad det är du vill eller inte vill göra. Man ska ju absolut känna sig bekväm med situationen, och det är ju ingen annan än du och i viss mån din man som kan bestämma hur ni ska göra. Skickar en varm kram!

• Tinga

Piggelin - du behöver absolut inte oroa dig för rekommendationen av Madikwe; vi tyckte att det var jättebra där! Tyvärr fick vi inte se någon leopard den här gången heller, men vi fick ju se lejon massor av gånger, så det var helt OK i alla fall. Sen såg vi ju naturligtvis massor av andra djur också, så vi tyckte att det var bra. Hoppsan, nu börjar det här snart likna en reseberättlese! Återkommer i resetråden så småningom!

• Tinga

Telis - intressant att läsa om en "sprutnarkomans" vardag! Förstår att det inte är helt enkelt när det ska klämmas in sprutor vid allehanda tillfällen, när timingen inte är den bästa. Visst hade det varit häftigt om du också hade dragit upp din spruta under middagen, men jag förstår att du lät bli! Lycka till på VULet i eftermiddag, och jag hoppas verkligen att det är god tillväxt i dina äggisar. Stor kram!

• Tinga

Nattson - det känns som att det är helt normalt att oroa sig lite då och då under graviditeten, så det är säkert ingen fara nu heller. Men det är ju skönt att ni har ett UL så snart, så att du verkligen får ett svar.

Svar på tråden Barnkarusellen