• _koko_

Barnkarusellen

* Med "de som bryr sig" menar jag att jag t ex lägger ner mer energi på de här inne som jag träffat och bryr mig om (vilket faktiskt är ganska många ), än de som jag inte känner att jag har så mycket gemensamt med. Oavsett om de skriver varje dag eller en gång i månaden.

• _koko_

BS - "Tyvärr" har vi ju inte det, utan han har sovit bra på nätterna från början. Han sover i vår säng fortfarande (sov i egen säng under en vecka när han precis fyllt en månad och det gick bra, men sen var han gnällig en kväll och jag för trött för att orka hålla på, så då fick han flytta tillbaka), men under eget täcke. Jag ammar när vi gått och lagt oss vid 11, och sen vid 3-4 och sen en gång på morgonen - han är ju bara 6½ veckor än så länge! Det betyder ju också att jag nog inte ska ge några råd - jag är ju fortfarande nybörjarmamma och allt kan ändras många gånger om!

FruLlis, darling, man kan ju inte gilla alla och inte heller gillas av alla. Men vi som känner dig älskar dig.

Hittade sweets inlägg nu, vilken PÄRS!!! Vet hur ni känner er, vi drabbades ju av samma sak... När vi till slut fick "klartecken" såg vi det som att vår bebis var superkollad och försökte njuta av det. Men vägen dit var fruktansvärd. Skickar en BAMSE-kram till er så länge!!!

• _koko_

BS - Hur var iris från början, fick du amma ofta på nätterna även då hon var liten?

• _koko_

(märker ni att jag hängt här en lång stund?? Conny har nämligen somnat om flera gånger av sig själv nu - är helt förbluffad, har fortfarande inte bytt den där bajsblöjan jag nämnde i mitt första inlägg!!!)

• _koko_

bs - tufft att bryta ett sånt mönster, hoppas ni fått sova något inatt!

sweet - som vanligt sätter du vettiga ord på tankarna. coolt att du börjar känna bebisen!!

hinner inte skriva mer nu, det är nämligen någon som fyller jämnt här idag.

• _koko_

FAAAN, Nenne, nu känner ju jag mig påhoppad och jag som var så glad nyss!!! Grymt grymt, sa grisen.

BS - Som jag skrev lite snabbt förut, grymt jobbigt att bryta ett sånt mönster, skickar så mycket styrka jag kan till dig. Har tänkt en del på sånt eftersom man ska följa dem i början - tänk om han aldrig kommer vilja sova nån annanstans än i vår säng osv, men det är nog individuellt helt enkelt.
    Just nu sover han i babyskyddet och jag fattar ingenting. Igår slog han rekord med hästlängder när han sov först 5 timmar i sträck på eftermiddagen, och sen 3 timmar till på kvällen!!! Och sen sov han bra inatt också! Verkar som att miniformen gjort underverk!!! Tack snartis, cicci och FruLlan som jagade iväg oss till apoteket!

Tusen tack för alla gratulationer!! Japp, jag passerade 30-sträcket igår!
    Frejis - Ingen kris här, tycker mest det är skönt faktiskt. När man som jag jobbar mest med äldre och i en mansdominerad bransch känns det som att jag äntligen fått lite auktoritet, fånigt men sant faktiskt.

sweet - Självklart skämmer man bort sina kissar, vad ska man annars ha dem till? Och de vill ju gärna ligga högt, så det låter som att ni är inne på rätt spår.

Nu ska här visst ammas.

• _koko_

Tack zozo å nenne! Men nu kan vi gå vidare till andra nyheter.

nenne - Jag märkte nog att du flörtade med mig den där gången på anglais, men jag trodde faktiskt att du skulle kommit över det vid det här laget...

• _koko_

Tinga, tycker det är så coolt att du ska få tvillingar!!! Nu har vi verkligen snart alla varianter i tråden!

• _koko_

nenne - Ska tänka på att undvika sådan klädsel om/när vi ses igen, måste ju tänka på din rygg!!

Piggelin - Tack! Vi har vår första föräldragruppsträff (jo, hos oss heter det också föräldragrupp), nästa måndag, kan rapportera hur det är efteråt. Men det är vår UNDERBARA bvc-sköterska som håller i det, så jag tror det kommer vara jättebra. Det är ett tema på varje träff, typ sömn, föräldraskap osv.

Usch, kom precis på att jag knappt ätit något idag! Fy sköms på mig, såhär kan man ju INTE hålla på om man ska kunna mätta sonen! Marsch ut i köket!

• _koko_

Glad påsk även från mig och Conny!
    Vi har precis haft en mysstund med sång och skratt (jag sjunger och han skrattar), snart dags att tanka en sista gång innan vi går och lägger oss. Sambon är i stan och lyssnar på en kompis band.

Tinga - Hoppas blodtrycket stabiliseras nu så det inte ökar mer! Lärde mig något nytt när jag läste det du skrev om näringstillförseln till bebisarna!

Cicci - Härligt att V fått så lindrig vattkoppor! Conny är definitivt för lite för att få det ännu, men jag vill också ses så snart som möjligt när v är smittfri! Saknar er!

Junilejon - Vilken läskig upplevelse med bilen, vad SKÖNT att det gick så bra ändå!!! Hoppas den inte är alltför skadad.

snartis - Grattis till mensen.

Liten - Såg att du köpt sovpåse! Vi har haft grobag hela tiden (nåja, de första veckorna var han för liten för den), och tycker den är superbra! När jag ammar på nätterna blir han aldrig kall, och det går utmärkt att somna igen efteråt eftersom jag itne behöver stoppa ner honom under ett kallt täcke (vi har bara ca 18 grader i sovrummet på vintern).

Frejis å Nenne - Håller tummarna för BIM och inte BOM i helgen!

Lappis - Äntligen är du på g, säger som cicci, vore roligt om påskharen kunde värpa riktigt fina påskägg och få en fiiin liten påskkanin som resultat! Det slog mig häromdagen att vi faktiskt sett conny när han vara 4 celler gammal, hur galet är inte det??

fruLlan - Tänker massor på dig just nu och hoppas att helgen passerar så smärtfritt som möjligt...

sweet - shit, bråck?! Hoppas det inte blir värre då, så du slipper operation! Har inte läst din blogg på jättelänge, för länken ligger på min bärbara, som jag inte startat på evigheter... Men jag är ju himla nyfiken, så snart måste jag nog gräva fram den och blåsa dammet av den...

Fick mjölkstockning för någa dagar sedan, INTE kul!!! Det gjorde asont att amma det bröstet, men det är det man måste göra, så det var bara att bita ihop. Smärtan var dock inte det värsta, utan jag fick även hög feber samtidigt, och frös och svettades om vartannat.
    Som tur är gick det över efter en dag, men mjölkproduktionen tog ytterligare 2 dagar på sig att komma igång igen och under tiden hade jag conny i princip konstant vid bröstet (på dagtid, han sov tack o lov fortfarande bra på nätterna!). Aldrig trodde jag väl att jag skulle bli lycklig över läckande bröst.

Kram till alla som jag missat att kommentera...

• _koko_

Snartis - Hej! Pussa på din solstråle från mig. Jag kan fortfarande komma på mig själv med att vilja "trycka in" magen högt upp på höger sida, där conny brukade ligga med rumpan...

Har lagt conny nu, han ligger och pratar med sig själv i vaggan. Hoppas på en amning i natt, får se hur det går...

• _koko_

Efter att inte ha bajsat pa tva dagar fyllde han nu bade blojan och pyjamasen, hahaha! Tur att han vackte mig forst med lite stank och ston sa jag kunde byta direkt.

Lappis - Du har aven mina tummar idag, guldagg till dig och flera till frysen vill vi ha!

Nu
    protesterar sonen, sa jag far aterkomma med mina andra kommentarer.

• _koko_

Så, efter en tur till stan (jag var ju vaken så tidigt, så jag tänkte jag kunde följa med sambon när han åkte till jobbet, promenera tills affärerna öppnade och sen göra lite ärenden), kan jag nu fortsätta där jag var i mores.

BS - Säger som de andra, vad ni går igenom!!! Har du och din man någon att prata med om det här? Jag menar det måste vara oerhört påfrestande rent psykiskt?! Jag vet hur jobbigt jag tycker det är när conny sover dåligt EN natt...
    Filmen med iris var hur som helst bedårande!!!

Page - Ducka, för här kommer PUSSAR till dig!

nenne - förstår att det känns knäppt att skydda sig när man försökt bli gravid så länge. på efterkontrollen efter förlossningen ska man ju prata preventivmedel, vilket känns rätt knäppt för mig. Men det är klart, man vet ju aldrig, läkarna trodde ju att vi skulle ha bättre chanser efter min operation, men vi vågade inte hoppas på det.

cicci - Vad underbart skönt att ni äntligen fått ordning på Victors sömn!

snartis - vilket drama med frisören, härligt att det löste sig så bra!

telis - Haha, vilken dröm! Är det sprayen som spökar? När är det dags för dig?

sweet - JISSES vad tiden går, vecka 25!!! Tänkte på det här med viktdiskussionen. Som många redan har sagt tar ju bebisen vad den behöver, så ur det perspektivet behöver man ju inte vara orolig. Men om man går upp lite och är smal från början har man ju inget att ta av sen när man ska amma. Det viktigaste är ju dock att man äter ordentligt, både under graviditeten och efteråt. Det har jag slarvat lite med (svårt att hinna med i början när man är så ovan vid att ta hand om en liten), men nu går det bättre.
    Apropå det, lunchdags!

• _koko_

Wiiii, coolt Lappis, nu jäklar! Kul att ni tog kort på embryot, jag önskar verkligen att vi hade gjort det.

telis - Hoppas de tar lite extra hand om dig den här gången, känns som att de måste ha chansat lite förra gången eftersom inga ägg var mogna? Vi med endo är ju lite speciella...

Vem var det som frågade om titthålsoperation? Jag är nog den enda i tråden som gjort det tror jag? Fast i mitt fall pga förmodad endometrios (det bekräftades under operationen).

Piggelin - Mysigt med ute-frukost! hoppas det fortsatta firandet av maken blir trevligt!

sweet - Vad du flänger och far. Klappa magen från mig!

ÄP 1/5 (ET 3/5) ger BF 21-22/1 kan jag meddela. Men sen kanske h*n väljer att titta ut redan den 16/1.

• _koko_

Telis - Vad är det första jag ser när jag gör ett av mina sporadiska besök i tråden... Blir så ledsen för er skull, finns inga ord liksom.

Läste tillbaka och såg att de verkar väldigt motsträviga till att ändra på behandlingen? Speciellt konstigt tyckte jag "du kan komma för långt ner i klimakteriet" lät. Att behandla endo innan en ivf är ju något man annars rekommenderar! Helst 6 månader! kör man dessutom med nässpray försvinner ju effekten så fort man slutar! Jag använde ju sprutor i 4 månader och gick sedan över på nässpray just eftersom effekten av sprutorna kan sitta i lite längre.

Intressant att höra dock att du fick antibiotika pga att de punkterade en endocysta - det fick inte jag, vilket ju resulterade i en allvarlig infektion, operation och över en veckas sjukhusvistelse... Conny är verkligen ett mirakel på så många sätt...

Lappis - Vill bara säga att jag tänker på dig jätteofta.

Tinga m make - Hoppas att det dröjer lite till innan ni får träffa tvillingarna och att allt går bra för hela familjen!

Känns väldigt futtigt att skriva om min vardag just nu med allt som händer i tråden, så jag låter bli helt enkelt.
    Kramar till alla!

• _koko_

Förlåt, det blev helt fel, jag menade bara att jag skulle komma tillbaka lite senare och skriva om min vardag, att jag ville ägna det inlägget helt åt det som händer i tråden just nu.
    Jag var absolut inte ute efter att bli "tillbakaropad"!

Här kommer så min vardag:
    Conny vände sig för första gången idag!! 3 gånger har vi sett honom vända över på mage den senaste halvtimmen, så nu börjar en helt ny dimension här.
    Efter vaccineringen i förra veckan hade han en period med mycket gnäll och amning, men nu verkar vi vara tillbaka i efterlängtade rutiner igen. Våra rutiner är en lång (ca 2h) sovstund på förmiddagen och en på eftermiddagen. Sen försöker jag få till en powernapp tidig kväll också, men det funkar inte alltid. Nattamning vid 2-3-tiden och 5-6-tiden för det mesta.
    Rutiner är underbart.

Sen har jag varit förkyld i en vecka nu, kan det gå över nån gång? Conny har fått lite av det (snuva), men verkar klara sig bra ändå.

Vi bygger nytt garage hemma, vilket vi väntat på i nästan ett år... Härligt att bygget äntligen är igång! På måndag kommer betongen till plattan, så då ska jag försöka hålla katterna inne. Hittills har de dock gjort tassavtryck i allt vi har gjutit!!

Känns som att det är söndag idag eftersom sambon slutade tidigt och vi hade en mysig grillmiddag med några kompisar igårkväll. Lyxigt att vi har en hel dag till ledigt ihop innan det är jobb för sambon igen.
    På lyxigt lördagsmanér funderar jag på att göra redd grönsakssoppa och mackor till middag, hahaha...

• _koko_

telis - Jag vet att du vet, blev bara så frustrerad över hur de håller på. Skönt att de går på din linje nu till slut. Hoppas du slipper biverkningar och får en skön, bekymmersfri sommar. Kram!

• _koko_

Telis - Vad du tampas med!!
    En fd kollega till mig adopterade under tiden vi jobbade ihop, det var jätteintressant att följa! Eftersom det tar så lång tid och är så mycket förberedelser var det inte helt olikt att fysiskt vänta barn faktiskt. Fördelen med att adoptera är ju att pappan kan vara med lika mycket som mamman från start, det värderade min kollega högt.

Soon and very soon - menar du att du vill donera ägg? Fint av dig isf, kön för att få ett donerat ägg är lång!

Liten - låter hemskt med mindres förkylning! Conny fick bara lite snuva av mig som tur är, jag kanske har använt näsfridan 3-4 gånger bara. Kan gott vänta till i höst innan första riktiga förkylningen!

Frejis - Nog blir männen påverkade också! Kommer ihåg att jag blev lite provocerad av det - här proppar jag mig full med mediciner, då har väl jag ensamrätt på att må dåligt, eller??

Tänker på Tinga.

Svar på tråden Barnkarusellen