• Tinga

Barnkarusellen

Lappis - åh, vad jag kommer att hålla tummarna hårt imorgon för dig och äggen! Hoppas att påsken gjort att tillväxten varit god och att ni får ut många fina ägg. Kram!

• Tinga

Pirr - jag passar också på att önska dig lycka till inför förlossningen nu; man vet ju aldrig när det sätter igång! Tycker att jag minns som igår när du skrev att du plussat och nu är det "redan" dags för förlossning!

Telis - jag gör så gott jag kan när det gäller "omhändertagandet" av mig själv! Tycker att jag dragit ner på tempot rejält, men än verkar det inte ha hjälpt, tyvärr. Ska träffa läkare i eftermiddag, och misstänker att jag med största sannolikhet kommer att bli halvtidssjukskriven. Har haft huvudvärk varje dag de senaste två veckorna, och det är inget bra tecken när det gäller blodtryck. Men jag försöker i alla fall att inte tänka alltför mycket på det, mer än att ta det lugnt då, och jag tycker att jag sköter mig ganska bra. Magbild från v. 20 finns i galleriet och när jag tycker att det hänt "tillräckligt mycket" skickar jag en ny bild till Muggles. Jag kan ju inte "attackera" stackaren med nya bilder varje vecka!

• Tinga

Telis - kul att du gillar min mage! Frågan är hur länge till den kommer att vara söt; snarare lär väl gigantisk vara ett passande ord!

Nä, det här med huvudvärken är definitivt inget bra tecken. Jag har testat att det inte är vätskebrist i alla fall, för det hjälpte inte när jag drack som en tok. Och jag tror inte att det är inbillning heller (vilket det lätt kan vara när man fått veta att det är ett typiskt symptom), för den finns där verkligen jämt. Men jag får väl se vad läkaren säger idag. Än så länge har jag i alla fall inte upptäckt något protein i urinen, så havandeskapsförgiftning har det inte utvecklats till. Ska bli intressant att träffa läkaren idag, för jag har en lång lista med frågor.

Angående sjukskrivning så var jag först helskeptisk, men nu känner jag att jag verkligen vill göra allt som står i min makt för att de små i min mage ska få en så bra start som möjligt i livet, och stanna där inne så länge det bara går. Tvillingar är ju ofta mindre redan från början, så att de ska bli ännu mindre bara för att de plockas ut (för) tidigt eller att de lider av sämre näringstillförsel pga det höga blodtrycket känns inte alls lockande. Därför är jag beredd att göra vad som helst för att det ska bli bättre. Det stora problemet är väl snarast att det inte finns några särskilda åtgärder att sätta in, annat än det diffusa "ta det lugnt". Tacka vet jag när det t ex är ett maraton man ska ge sig på; då gör man upp en plan, följer den och så löser sig allting, men just med högt blodtryck finns ju inte den möjligheten. (Gnällfia har talat. )

• Tinga

Sweet - tror absolut bara att du ska vara tacksam för att du inte gått upp så mycket i vikt; det är säkert inget att oroa sig för. Man brukar ju säga att barnet är en "parasit", i den meningen att det tar vad det behöver, och finns det någon brist så är det snarast du som blir utan. Men äter man vettiga mängder av vettig kost är det säkert inga problem. Själv närmar jag mig en tvåsiffrig uppgång (tyvärr inte med decimalkomma emellan ), men jag har ju några extra kilon att spela med även i normalspannet, pga att jag väntar två. Jag äter ungefär som jag gjorde innan jag blev gravid, fast numera tränar jag ju knappt något alls, jämfört med 45-50 km löpning i veckan förut, så det är väl en del av förklaringen. Men jag har tidigare haft problem med en ämnesomsättning som ballade ur (pga för mycket träning och för lite mat), så jag ser graviditeten som en möjlighet att helt återställa ordningen. Sitter det kvar några extrakilon får jag väl ta tag i dem sen. Har man tur kan det ju bli som för Piggelin, och då är det ju inga problem.

• Tinga

Jag känner mig också lite kluven till det här med inkomstprövat barnbidrag. Framför allt funderar jag på vad administrationen av det kostar; det kanske är billigare att bara betala ut det rakt av till alla än att pröva behovet?

• Tinga

Liten - nä, det "tråkiga" är att jag känner mig lugnare och mer avspänd än på länge, så jag fattar verkligen inte varför blodtrycket ska retas så med mig. Jag motionerar ju betydligt mindre numera än tidigare, så det kan ju delvis förklara höjningen, men med foglossning som visar sitt fula tryne så fort jag försöker mig på en rask promenad och en växande mage är det inte så lätt att röra på sig heller. Simning funkar ju, men då måste man passa tider och det är inte bra för blodtrycket. Snacka om att det känns som Moment 22!

• Tinga

Undrar förresten hur det har gått för Lappis idag? Kaninen; håller tummarna för dig!

• Tinga

Lappis - grattis till de 9 äggen! Där ser du; du skulle lyssnat på oss kloka trådsystrar, som var säkra på att det skulle bli många fina ägg! Hoppas nu att spermierna sköter sin del av jobbet också. Kram!

Vänner - åh, vad härligt det låter med en så'n bra chef! Snacka om att få en riktig kick-start på sin anställning, när de dels vill skicka en på utbildning och dels låter en prioritera familjeliv. Låter som en riktigt bra chef i mina öron.

Pirr - vilken nostalgi; utflykt med varm choklad i snöig miljö. Det har varit riktigt härligt väder här också idag, så ni gjorde verkligen helt rätt som gav er tid att njuta ordentligt av det.

Sweet - Piss! Shit, vad jag garvade!

• Tinga

Själv känner jag mig gladare och lugnare än jag gjort på ett par veckor efter dagens läkarbesök. För det första låg blodtrycket kvar på samma nivå som tidigare, och för det andra var läkaren en jättego' lugn kvinna, som kunde svara på alla mina varför- och hur-frågor på ett tillfredsställande sätt. Hon menade att eftersom jag inte var någon "lågtryckare" från början var det inte någon dramatisk höjning, och håller det sig bara så här är det helt OK.

Jag har dessutom blivit sjukskriven på halvtid, och det känns också väldigt bra. Nu kommer det att finnas tid både till passiv och aktiv vila, och samtidigt måste jag inte lägga ner alla sociala aktiviteter. När man väntar tvillingar rekommenderas man att vila åtminstone 3 h/dag, och om man då jobbar heltid hinner man i princip inget annat än att jobba och vila. Det om något är stressande för mig, som gillar att träffa folk och dessutom gärna vill hinna fixa lite här hemma. Maken gör förvisso det mesta, men det känns inte bra att lägga _allt_ på honom. Läkaren sade dessutom att det är viktigt att jag gör sådana saker som jag tycker är kul och mår bra av, så hon gav tummen upp till simning, promenader, yoga, läsa eller vad jag nu helst vill göra.

Nu hoppas jag att det får en positiv effekt på trycket, dels att jag får chansen att vila ordentligt och dels att jag känner att jag kan slappna av lite nu när trycket verkar ligga någorlunda stabilt, åtminstone för tillfället. Att jag har huvudvärk känns som ett billigt pris att betala om det inte blir värre än så här.

Tack för all gullig stöttning från er allihopa! Det är så himla skönt att kunna skriva av sig här i tråden, och mötas av positiva och uppmuntrande tillrop från er. Tack och kram på er!

• Tinga

Lappis - haha, det har du rätt i; jag får pyssla järnet nu! I mitt nästa liv ska jag ju bli en mjölkmaskin!

Svar på tråden Barnkarusellen