Barnkarusellen
Sweet - jag håller faktiskt med dig om att vissa namn låter heltöntiga på skånska, så skåning jag är! Ta t ex "Peter" som på skånska ofta blir "Petååår"! Hur fult är inte det?
Sweet - jag håller faktiskt med dig om att vissa namn låter heltöntiga på skånska, så skåning jag är! Ta t ex "Peter" som på skånska ofta blir "Petååår"! Hur fult är inte det?
Zozo - jag kommer ifrån Mellanskåne, men enligt mamma pratar jag "finare" sen jag började plugga i Lund. Med "finare" menas i det här fallet att jag pratar mindre utpräglad skånska, men visst; r:en finns ju kvar. Dock försöker jag att undvika att säga t ex Petååår utan istället säga som det faktiskt "ska" heta.
För övrigt är min kravlista när det gäller namn väldigt lik Sweets, även om vi inte bor i ett engelsktalande land. T ex funkar ju inte å, ä och ö i emailadresser och liknande, och därför vill jag inte ha någon av de bokstäverna i mina barns namn.
Samtidigt vill jag inte ha namns som typ Kevin, som är engelska, utan jag vill ändå ha svenska namn.
Haha - de borde kanske lägga till ytterligare en rubrik bland barnvagnar och barnartiklar på Blocket; även barn är tydligen till salu ibland!
Piggelin - vad härligt att du bara bestämde dig för att strunta i allt elände och körde iväg på en shoppingtur! Ibland kan det nog vara bra att bara komma iväg några timmar och tänka på något annat, istället för att fastna alltför mycket i sina bekymmer. Fina muggar du köpte!
Muggles - inga problem; det var ingen panik med bilden! Jag förväntar mig inte service på sekunden. Hoppas att du får en riktigt härlig skidresa och kommer hem med nya krafter.
Junilejon - det glädjer mig faktiskt att höra att min mage är mycket mindre än vad du trodde! Just magens storlek är det enda som jag egentligen bekymrar mig om för tillfället (ilandsproblem? ); jag är ju än så länge bara i 21:a veckan och har förhoppningsvis många veckor kvar att växa till på. Om 10 veckor "ska" jag ju vara lika stor som man är efter en fullgången enlinggraviditet. Men hellre bautamage och stora, välväxta barn än tvärtom!
Lappis förresten - kul att höra att Telis har det bra!
Junilejon - jag vet inte alls hur länge till jag kommer att jobba. Ofta sjukskriver man tvillinggravida den sista tiden, men jag har hört om folk som slutat jobba alltifrån v. 25 tills bara ett par veckor före fullgången tid, så det är väldigt individuellt. Jag kommer inte att ta ut ledighet i förväg, utan jobbar så länge det går.
Zozo - ojdå! Så man måste alltså ta ut föräldraledighet redan två månader innan barnet föds! Varför måste man det?
Kan de 5 månadernas föräldraledighet utnyttjas av pappan också, eller är de enbart förbehållna mamman?
Pirr - jag slits också mellan det här att "våga" köpa saker och att vilja vänta, men jag tror nog att det praktiska får "vinna" i vårt fall, annars är jag rädd att det blir svårt att hinna med, som BS säger.
Zozo - hade koll på att det var Luxemburg som gäller för dig! Verkar som att det var ett smart drag av er att flytta dit, för vad jag vet är det mycket sämre villkor i Frankrike när det gäller föräldraledighet. I Luxemburg verkar det ju vara ungefär som i Sverige, i alla fall sett till antal dagar. Vilken erästtningsnivå ligger de på (i förhållande till lönen)?