• Tinga

Barnkarusellen

Välkommen hem, Nattson! Vad har ni hittat på i Kanada; kan du inte berätta lite mer? *resgalningen är nyfiken*

• Tinga

Hej på er! Tänkte bara skriva ett kort inlägg för att tala om att jag har full rulle hela (halva!) dagen på jobbet idag, och sen bär det av till Paris i eftermiddag, så jag kommer inte att vara synlig här de närmaste dagarna. Bara så att ni vet, om ni skulle sakna mig. Är tillbaka på onsdag igen.

Lappis - även om jag inte kan följa dig i tråden kommer jag att hålla tummarna stenhårt för dig i eftermiddag. Hoppas så att allt går bra.

Page - kul att se dig här igen!

• Tinga

Telis ? gulligt av dig att fråga efter mig! Vi kom hem från Paris kl. 02.30 på natten mellan tisdagen och onsdagen, så sen blev det sovmorgon och så var det full fart på jobbet den halvdag jag var där. När jag kom hem var jag tvungen att sova en stund för att ta igen förlorad sömn, och sen gick kvällen i en rasande fart, så jag hann aldrig in här. Har varit full fart på jobbet idag också, så jag får nog ägna eftermiddagarna åt tråden i fortsättningen, och faktiskt jobba när jag är på jobbet.

Vänner ? haha, det är många som undrar ur maken och jag får ihop det med resor och semesterdagar, men med lite pusslande och snålande går det. T ex så utnyttjar vi ofta långhelger och klämdagar till resor, så förra året var vi fyra dagar i Hamburg över Valborg, och då behövde vi bara ta en semesterdag och sen var vi i Amsterdam fyra dagar över Kristi Himmelsfärd, och då behövde vi också bara ta ut en semesterdag. Vi har båda fem veckors semester, men därutöver har vi res- och övertidsersättning, som vi alltid tar ut i komp snarare än pengar, och det ger några extra dagar om året. Vi jobbar inte särskilt mycket extra någon av oss, men lite blir det ju. Ovanpå detta har vi knappt två veckors arbetstidsförkortning, som kan tas ut som hela dagar eller i timmar. Lite flex brukar man också lyckas få ihop, så runt 8 veckors ledighet brukar det bli per år för oss. Sen har vi inte tillbringat en enda semesterdag på hemmaplan de senaste åren, utan alla har investerats i resor. Sorry för den långa utläggningen, men jag kom inte på något kortare sätt att förklara!

Lappis ? så gött att läsa att det blev tre fina embryon av den här ivf-omgången! Hoppas verkligen att ruvningen går lika bra, så att du får kläcka en liten kyckling bland alla jultomtarna i december!

Nenne & Telis ? skickar värsta kramarna till er, och hoppas på lite medvind och nerförsbacke i sumpträsket! Lider verkligen med er båda.

September ? vad kul att du hörde av dig! Har undrat hur det har gått för dig, men nu förstod jag ju att allt är bra. Skönt!

Frejis ? kul att höra att ni hade det bra i Paris! Det hade vi också, även utan vin!

Piggelin ? jag tänkte på det där med Amanda och hudproblem; hur går det med babysimmet? Funkar det bra med hennes hud?

Gosnosen ? tycker att ni gör helt rätt som bokar in resor och kul aktiviteter framöver, för jag tror absolut att det är viktigt att försöka leva så normalt som möjligt under tiden man försöker blir gravid. Maken och jag gjorde flera resor under försöksperioden (var bl a i Rom mellan ÄL och BIM den period det tog), och sen jag blev gravid har vi hunnit med både safari i Sydafrika, sol & bad på Mauritius och ett par storstadshelger, så allt går.

Vilket ärkenöt till läkare ni träffade på sjukhuset! Verkligen ett otrevligt sätt att uttrycka sig på. Landstingets ekonomi är ju heller knappast något man vill diskutera på en fertilitetsklinik. Hoppas verkligen att det lyckas med ert pågående ivf-försök, och försök tänka på den positiva chans som faktiskt finns. Er privatläkare kan ju minst lika gärna ha rätt som den andre typen. Kram!

Cicci ? haha, där slog Victor dig allt med förvåning! Kul att han lyckades med två toppengrejer samtidigt!

• Tinga

Vår Parisresa var jättetrevlig, bortsett från att det var lite i kallaste laget. Hade tänkt mig uteserveringar, men vi fick fika inomhus istället, för fika måste man ju när man är i Paris. Vi har promenerat en hel del, och det gick över förväntan, med tanke på min foglossning. Jag använde ett rehab-bälte, och det hjälpte verkligen. OK, lite kändes det, men inte så farligt. Dessutom åkte vi mer tunnelbana än vi vanligtvis gör på stadsresor.

Min huvudvärk försvann som i ett trollslag efter läkarbesöket förra veckan. Jag tror att det var en psykologisk effekt av att undertrycket nu legat stabilt tre veckor i rad, och jag hoppas att det håller sig så här. Huvudvärk är ett så lurigt symptom, för det kan bero både på fysiska och psykiska orsaker. Jag njuter i alla fall varje dag den håller sig borta.

Såg att Pirr inte skrivit något sedan i måndags, så det har säkert hänt något där. Ska bli spännande att höra om hon lyckades pricka min födelsedag, eller om det blev ett aprilskämt!

• Tinga

Tack för grattis, Telis & Sweet! Tja, sämre kan man ha det än att fira födelsedagen i Paris! Jag är redan i full gång med att skriva reseberättelse om Paris, Telis, men för att stilla din nyfikenhet kan jag säga att vi är jättenöjda med hotellet. Särskilt läget var super, tyckte vi. Vädret var tyvärr i kallaste laget, men annars var allt jättebra.

Sweet - jag känner mest av foglossningen om jag går längre promenader och så; den stör mig inte i det dagliga livet så att säga. De sträckor jag går på jobbet, i mataffärer och kortare sträckor i stan är inga problem, utan det är mer om jag "motionspromenerar" som jag känner av fogarna. Men bältet hjälper som sagt en hel del.

Jag läser i din blogg lite då och då, men magbilderna hade jag inte sett, så tack för upplysningen. Min mage är definitivt större än din, men inte jättemycket större, tycker jag själv (och maken också, som fick vara med och jämföra , för säkerhets skull). Å andra sidan ligger du ju två veckor före mig, så du har ju lite försprång där.

Och juver - du är för rolig! Gissar att du kommer att känna dig som en kossa även framöver isåfall, med tanke på eventuell amning. Fast då blir det ju en annan kroppsdel! Men jag tror inte att du behöver oroa dig över storleken på blygläppar osv, för jag har läst att blodgenomströmningen ofta ökar i den regionen när man är gravid, så det är säkert lugnt. Kanske känsligheten också har ökat?

• Tinga

gosnosen - det verkar ju jättekonstigt att kvalitet och kvantitet skulle hänga ihop! Det måste ju vara så att det räcker med ett endaste ägg, om det är det "rätta". Vad jag förstår så påverkar väl inte FSH-värdet kvaliteten på dina ägg, utan bara förmågan hos äggstockarna att producera ägg? Om de väl lyckas bör väl inte det påverka kvaliteten?

Jag kan delvis förstå din mans tankar angående äggdonation, men samtidigt får ju barnet iallafall mer av era gener än vid en adoption, men adoption är kanske inte alls aktuellt? Eller ja, det kanske ni inte har funderat så mycket på än. Precis som Sweet säger så skulle du ju få gå igenom en graviditet som "vem som helst" vid en ÄD, och på det viset blir det ju mer likt den vanliga processen än när man adopterar.

• Tinga

Sweet - jätteintressant att höra dina reflektioner kring arv och miljö.

gosnosen - visst är det spännande med tvillingar! Nu är ju våra förvisso med största sannolikhet tvåäggs, men annars är ju även enäggstvillingar ett intressant fenomen när det gäller arv och miljö, eftersom de de facto har samma gener. Om jag har förstått Junilejon rätt är hon och hennes syster i många avseenden väldigt olika, trots att de har samma gener.

• Tinga

BS - vad trist med hunden! Min bästa väns hund fick någon liknande biverkning när han åt kortison; tror att pälsen föll av lite här och där och att han liksom fick sår. Inget vidare!

Min reseberättelse om Madrid hittar du här: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2649737-36.html

• Tinga

Pirr - grattis till lilla tjejen! Ska bli intressant att läsa din förlossningsberättelse sen. Och vilken bra dag hon valde att titta ut på - gemensam födelsedag med mig! Jag är säker på att alla födda just den dagen blir temperamentsfulla damer!

Telis - kul att du gillade min berättelse! Jo, vi brukar vara ganska effektiva när vi är på semester; särskilt i storstäder där det finns mycket att se. Men vi hann med en hel del caféliv också. Satt där och spelade backgammon som ett annat gammalt par! (Vårt magnetiska resebackgammon i plast för 29.90 är den absolut bästa investering vi någonsin gjort. )

• Tinga

Tack för alla grattis!

Lappis - ser fram emot den nya resetråden!

Jag har faktiskt också börjat använda stödstrumpor. Min mamma fick ganska mycket åderbråck när hon var gravid, så jag tänkte försöka minimera risken i den mån jag kan, för som jag har förstått det är ärftlighetsfaktorn ganska hög just när det gäller åderbråck (morfar har också mycket, fast han fick förstås inte det pga graviditet ).

Svar på tråden Barnkarusellen