• muggles

Barnkarusellen

Piggelin: vi var också på restaurang i lördags med Moa sovande i vagnen utanför fönstret. En supertrevlig restaurang på gångavstånd med extremt bra service. Vad mkt det gör för upplevelsen att servicen är bra! Och det kändes så lyxigt att få äta ifred bara vi två och dricka några glas vin. Sedan var det bara att rulla hem vagnen

Moa har en period nu när hon vaknar en gång per natt. Snabbaste sättet att få henne att somna om är nappen, det tar ingen tid alls och man får somna om själv snabbt. MEN nu vill jag ju inte springa upp en gång per natt och stoppa in nappen så jag bestämde mig för att vagna henne till sömns istället. Det tog bara 1h... Det är så konstigt, hon somnar ju på kvällen utan napp (hur lätt som helst dessutom) men sedan kan hon inte somna om utan den, jag fattar inte. Det var när hon hade diarré och ont i magen som vi använde napp några ggr för att få henne att somna och nu verkar det ha blivit en dålig vana Men jag ska köra några nätter nu så tror jag att jag får bort den vanan. Hon har ju sovit hela nätter förut.

Apropå vagning så har är Moa extremt lättvagnad nuförtiden (förutom i natt då), det är så skönt att allt slit ger utdelning. Är hon ngn gång besvärlig så tar det 2 min (!) - jag kollar alltid på kl i köket. Är hon lätt så är det 3 tag med vagnen bara för att markera "sov".

Det har varit en HÄRLIG helg, vi har varit ute jättemycket i solen och fått färg alla 3. Trots att Moa har suttit i vagnen och under parasoll har hon fått pyttelite färg i ansiktet. Själv har jag en "snygg" bränna på händer och ansikte och en bit ner på bröstet, resten är vitt haha. Igår var vi ute vid Gunnebo slott (www.gunneboslott.se/) och picknickade och Moa fick provgå sina nya skor för första gången. Det var tydligen kul

Det var även premiär för lunch på balkongen - vi fixade den i helt rätt tid mao. Härligt att sitta där ute och titta på sina penséer

Ngn av er andra med lite äldre barn som har tips på en bra vår/sommarjacka? Det är ju för varmt för overall nu tycker jag. Jag har kollat runt lite på PoP, Didrikssons mm - ngn som kan rekommendera ngt märke med bra kvalitet?

• muggles

Åh, kommer Lappis hem redan idag? Har det redan gått 2v???!!!

Telis: usch, skit med nattsömnen hos dig med alltså. När ska du undersöka blåsorna, var det inte idag?

Tinga: bygger ni dubbelskötbord så ni kan köra parallelbytning el kör ni barnen i serie? Dubbelskötbord kanske inte är så dumt... Då har man koll på barnen medan man byter. Hmmm... iaf bra så länge de ligger still

Vänner: hur var grillningen ute på Särö i lördags? Vilken fin kväll ni fick!!!

• muggles

Nähä, det funkade tydligen inte att kopiera in den länken, det var ju synd...

Nattson: du är ju bara barnet!

Victory: självklart har vi - åtminstone inte jag - glömt dig! Kul att du mår bra!!! Jag tror att Sweetan drabbats av liknande bråck, tydligen gör de inget åt det förrän efter förlossningen. Hon gjorde nog ngt UL på det om jag inte minns fel... Har du kollat upp det med BM?

Tinga: just nu är Moa mest frustrerad över att hon inte kommer någonstans. Hon försöker rumphasa sig och så tippar hon över och blir liggande på mage och på magen kan hon bara komma bakåt. Vilket hon fö gör på rumpan med. Gåendet tycker hon är roligast men man orkar ju själv inte hela tiden pga ryggen...

Liten: krya på dig, vad tråkigt med magproblem!

• muggles

Nenne: fy fan vad surt att bli uppsagd! Hoppas att du kan hitta ngt annat!

Tinga: usch vad tråkigt att trycket har gått upp! Men det är nog inget som du har gjort fel utan det är nog ngt som skulle hänt iaf. Du har ju gjort allt man kan för att hålla trycket nere och om du känner dig lugn och harmonisk (=inte stressad) och trycket ändå går upp...

• muggles

Lappis: åh, jag är verkligen ledsen för din (er) skull! KRAAAAM!

Har träffat Vänner och prinsen idag - förmodligen för sista gången på ett bra tag. Känns lite nostalgiskt...

Nu äter Moa tidningspapper - kanske dags att göra gröt istället?!

• muggles

Fick tårar i ögonen när jag läste om Tinga och tvillingarna. Just för att inlägget var så sakligt så blev det extra rörande på ngt sätt och jag är ju en av dem som träffat både Tinga och hennes man. Om du är inne igen - hälsa henne så otroligt gott från mig!!! Jag hoppas att ni inte blir föräldrar förrän i v30 iaf! Tänk vad det kan vända snabbt, Tinga har ju annars mått så himla bra...

BS: vi kan väl bilda klubb?! Men imorse sov hon "länge"; först till 05.20 och så gick maken upp och stoppade i nappen och sedan vaknade hon 05.50 vilket är helt ok. Men det var ju det där med nappen då... Annars har hon sovit hela natten.

Vi tror efter att ha läst både Barnaboken (kap om 8-mån ångest) och utv.period-boken att hon är inne i den jobbiga utvecklingsperioden nu. Och idag har hon varit frustrerad för att hon inte kommer framåt på mage, bara bakåt

Håller alla tummar och tår för Tinga och hennes man och tvillingarna!!!

• muggles

Telis: vet de varför äggen inte blir befruktade trots mikroinjektion? Finns det ngt skäl el är det bara extrem otur? För problemet är väl eg din endo och dina "trötta" äggstockar? Så när ni väl får ut ägg borde det inte vara fler problem el? Usch, vilken pärs ni har haft! Känns så futtigt att skicka cyberkramar men här kommer en bamse iaf!

Izzie: grattis på födelsedagen!

• muggles

Jag vill också vara med på gruppkram!

Telis: aha då förstår jag. Håller fortfarande tummarna för ett litet mirakel... Du behöver inte ursäkta dig alls - när du är på dåligt humör så är det som en västanvind jämfört med mig verkar det som... Man FÅR vara på dåligt humör när så mkt går en emot!

Nenne: håller tummarna för dig med - att du får både jobbet och huset!

• muggles

Telis: NÄE! Klart man får svårt att tänka positivt när så mkt går en emot. Kunde väl räckt med cystan liksom...

• muggles

Telis: grattis i efterskott och vad bra att ni har en förändrad plan inför hösten! Det låter mer hoppfullt att försöka ändra lite.
    Om jag var i dina kläder skulle jag även fundera på adoption (och kanske ÄD i Danmark, el hur är det om man fixar egen donator - fortfarande 38 år som gäller?), men det är ju jag. Och alla funkar ju olika... Jag respekterar om du inte har samma funderingar. Jag vet inte hur viktigt det är för er att få en mix av dig och din make, el om det är att få ett barn. För mig hade det varit att få ett barn. Och jag tror att man kan känna samma kärlek till ett adopterat barn som till ett biologiskt. Men det är svåra frågor och jag vill absolut inte moralisera, så jag hoppas du tar det jag skriver på rätt sätt (jag bara luftar vad jag tycker)! Stor kram på dig!!! Härligt med tröstshopping förresten...

Frejis: åååååhhhh, vad jag hoppas för din skull nu. Skulle vara skönt för dig och Lappis att få ruva ikapp! Få lite moraliskt stöd i den jobbigaste delen...

MrsB: låter asjobbigt med natten! Tror du inte att det bara är en fas då? Han har väl inte alltid sovit såhär lite på natten?

Zozo: du kanske bör fundera på stödstrumpor och handledsskydd om du samlar vatten. Ev kan det utvecklas till karpaltunnelsyndrom och då hjälper handledsskydd litegrann. Man ska gärna röra på sig också, tex en 30 min promenad varje dag är bra för att driva ut vattnet.

• muggles

Telis: jag vill absolut inte ifrågasätta dina motiv men vill bara lägga en kommentar. Mina moderskänslor kom i vardagen med Moa, inte under graviditeten. Visst går man och funderar en massa och känner en kärlek till det lilla livet som är därinne men det är ju inte förrän man lär känna barnet som det faktiskt är med sin personlighet som man börjar känna den riktigt stora kärleken. El jag ska inte skriva "man" utan "jag", alltså för _mig_ var det så. Men nog sagt om det, du behöver inte försvara ditt tankesätt.

Trist att ni varit krassliga Liten!

pirr: om du läser detta - säg till när du är mogen för träff! Vill gärna träffa din lilla dotter innan jag börjar jobba om det funkar för dig (börjar 2/6).

Jag hoppas också att Piff och Puff stannar i magen ett tag till - det låter ju onekligen lite oroande...

• muggles

Nenne: håller tummarna för huset! Bra att ivf-processen rullar igång men du ska se att Pergon gör susen i musen!

Lappis: härligt med lite snusk igen i tråden - det är alldeles för lite nu för tiden. Har alla blivit städade bara för att de plussat?! Jag skulle resonerat som ni, ställa sig i kö och ta beslut under den långa adoptionsprocessen... Tidigare var jag mer tveksam till att adoptera men nu när jag har fått barn är jag mer positiv - paradoxalt nog. För jag har märkt att, som jag skrev förut, det är i vardagen som kärleken växer fram. Att skratta tillsammans med barnet (det bästa med barn förutom den stora kravlösa kärleken man får tillbaka måste vara att få kikna av skratt tillsammans!), att se hur de lär sig saker, att se hur de utvecklas, ...

Sänder en tanke till Tinga och Piff och Puff!

Frejis: ha så trevligt i Uppsala!

BS: undrade just vart du tagit vägen. Vad spännande med snart klart badrum! Kan du visa oss inredningsintresserade lite bilder sedan?

Här är allt bra! Igår när jag gick till vår brf föreningsstämma så tittade tydligen Moa flera ggr efter mig, mot dörren och såg ledsen ut. Hon blev tydligen aldrig riktigt glad sedan igen trots att han försökte busa med henne (ett säkert sätt att göra henne glad annars). Så det verkar att hon börjar bli mammig, lagom tills att vi ska byta... Hmmm. Men det lät väldigt gulligt när han berättade det.

Idag ska vi picknicka i Trädgårdsföreningen här i Göteborg, jag, en kompis, Vänner, och Piggelin och alla barnen. Lyssna på vårtal och vårsånger. Lite bubbel blir det nog också. Sedan blir det plockemat med Miss X och min mamma ikväll. Maken har dragit till sin håla i Värmland för att rusta sommarhuset för sommaren; dra ris och annat kul. Så jag är också ensam med Moa i 2 dagar men hon sover hela nätter igen nu så det ska nog gå bra. Nu sover hon faktiskt från kl 19 till 05.30-06 och det är helt ok! Hon är så glad och jollrande pigg när hon vaknar efter 11h så det är en fröjd att se.

Glad Valborg på er alla!!!

• muggles

Sweet: inget nytt om Tinga, det senaste vi hörde är att Piff och Puff fortfarande häckar i mammas mage men det är osäkert varje dag.

Telis ÄP gick inte vägen; hon fick ut ett befruktat ägg tror jag och det delade sig tyvärr inte. En ivf i höst kvar som står ovan.

Hur mår du?

• muggles

Apropå 6 så använder vi fortfarande Klick el vad det heter; jag fick riktigt känsliga slemhinnor av amningen vad det verkar. Men konstigt nog så tar det inte bort sexlusten alls att greja med sådant. Vi kör stenhårt på eftermiddagssex - och då går det riktigt hett till Måste säga att vårt sex blivit ännu bättre efter grav (det har alltid varit bra till skillnad från övriga boyfriends jag haft, som alla varit värdelösa på just det), så hang in there Piggelin!

• muggles

Moa föll precis raklång med bakhuvudet mot en tröskel när hon var uppe och gick och släppte mina händer (hon har fått hybris och vill stå och gå själv vilket hon absolut inte klarar). Hon skrek som bara den och jag blev skiträdd - det såg lite otäckt ut. Sedan när hon lugnade sig föll ögonen igen och jag trodde hon skulle somna och dessutom var hon väldigt blek. Så jag var tvungen att kolla upp hjärnskakning på growingpeople men jag tror inte jag behöver oroa mig. Ibland är man så mkt "förstagångsförälder"...

• muggles

Cicci: oj, fattar inte vad som hände men någonstans har jag missat att läsa hela ditt inlägg så jag missade detta med din farmor (måste har blivit avbruten - gissa av vem?!). Beklagar verkligen! Hoppas att hon får ett fint slut och att ni kan ta avsked på ett bra sätt. Det ordnar sig med den 17:e, det finns ju viktiga och viktigare saker...

BS: HA! Bara för att jag var kaxig och skrev att Moa sover hela nätter igen så straffade Gud (el Moa ) mig genast med att vakna en sjuhelvetes massa gånger i går natt bara för att maken är bortrest. Och idag var jag borta i 4h och när jag kom hem till henne och mormor så var hon hysterisk - tills hon fick komma i min famn. Hon har helt klart blivit mammig nu. Och jobbig läggning ikväll med, argh. Ja ja, som Cicci skriver det är nog en fas (jag tror det är den där jobbiga utv.perioden i 8-9 mån ålder), det ordnar sig så småningom. Grattis till dagisplatsen, vad bekvämt med samma gata! Här där vi bor finns det hur mkt som helst att välja på så nu känner man en press att välja det bästa

junilejon: har du kollat upp det där med huvudvärken med din BM? Det är ju ett symptom på havandeskapsförgiftning (vill inte skrämmas men så är det). 6 dagar låter kanske lite väl länge...?

• muggles

Fick mess från Piggelin och såg att hon inte varit inne nu - Piff och Puff tas ut med snitt i eftm pga att flödet var sämre. Jag hoppas verkligen att minstingen klarar sig och att allt går bra!!!

Nattson: tänkte just på det - det låter som början till karpaltunnelsyndrom. Jag hade också stickningar som försvann i början men sedan blir det mer el mindre permanent. Prata med BM, det finns hjälp att få (handövningar som håller vattnet i schack bla)! Gör du inget så blir det förmodligen värre...

Svar på tråden Barnkarusellen