Barnkarusellen
kika här (om länken fungerar)
www.familjeliv.se/Forum-3-141/
kika här (om länken fungerar)
www.familjeliv.se/Forum-3-141/
Nope, det gjorde den inte!
men gå in på FÖRÄLDER i forumet o välj sen barnvagnar så har du trådarna där skapade av de som faktiskt använder vagnarna o inte de som SKA köpa en vagn o bara skriver på hörsägen
Mugglan - vet preciiiis hur det är! jag har iofs mkt tålamod m Mathilda men det hade jag INTE m stora dottern på samma sätt. kunde bli galen när ngt fungerat bra i ett par dagar, du vet sådär lagom länge att man trodde att Nu, nu fungerar det o så Pang! så var man tillbaka i de gamla gängorna igen och man får börja om. Ibland så har man ingen ork att vara konstruktiv, speciellt om kl är 04:00 och ungen gnällt först hela kvällen o sen vägrar sova på natten, och det är då man gör kortsiktiga lösningar och dessuttom blir irriterad på barnet som har "förstört" det man har kämpat för att bygga upp )minns så väl) det ÄR jobbigt m småbarn för innan första trotsen (2-års trotsen) så ser dem sig som et med dig, dvs du ska bara finnas till hands för dem oavsett tidpunkt o sinnestillstånd.
Vi har alla gjort o sagt saker som vi får skuldkänslor över, minns när min supertrotsiga 4-åring vägrade gå til dagis, vi hade tjafsat i 1 timme och jag hade missat 2 tåg till jobbet o skulle komma iaf minst 40 min för sent till ett viktigt möte, hon hade tagit av sig alla kläder o skulle gå ut naken mitt i vintern... tillslut fick jag på henne kläderna men då springer hon in i v-rummet o håller i sig i armstödet på soffan o skriker att hon bestämmer över sitt liv osv (japp en mkt verbal liten tjej) jag tar då o försöker lyfta bort henne men dt går inte, hon håller i såå hårt... precis när jag släpper henne så släpper hon oxå och far m huvudet före rakt ner i ekparketten... hon slog i sina tänder o fick fläskläpp och de blödde massor... tro att jag kände mig som världens värsta mamma då och dessutom var jag tvungen att lämna henne på dagis för jag kunde inte missa mötet o mer sker den dagen... Hon hadejätteont o grät krokodiltårar - minns än idag hur hemskt det var! och ända var inget gjort m flit.
jag har säkert 100 sådana tillfällen som jag har skuldkänslor över, men så är det att vara mamma - man vill det bästa för sina barn o ibland kan det innebära tårar från bådas håll.
Vänner - möhippa lät ju jättekul! och såklart att nis kulle ha haft 80-talskläder på er ute (fast man känner sig ju inte speciellt fin då förstås)
Izzie - shit vilken jobbig situation, förstår om du inte kunde sova alls! tycker nog som ngn sa att du skulle ta reda på om det gick att prata m mostern per tfn om det nu ev är nära.Det hade nog jag velat göra om dt hade varit min familj tror jag.
Tinga - ang UL så håller jag m dig, det är inte så speciellt och jag har då inte fått ngn Wow upplevelse på alla mina UL. men då jag är medicinskt intresserad så tycker jag att det är intressant m alla organ o allt som är mätbart så v den anledningen tyckte jag det var kul o speciellt
Lapinette o Zozo - Vet precis hur det är m att hitta namn som ska passa i flera länder... det e f-n i mig inte lätt
vi skulle ju ha ett namn som låter bra på engelska samt kunna uttalas av fransktalande och dessutom passa bra här i sverige där vi bor, sen skulle det dessutom vara ett kristet namn så det var en hel del pysslande innan vi fick till det! Som ngn sa så kan namnet vara ute i ett land o inne i ett annat så det var s vårt o få ihop det. Jag gillade tex Jonathan eller Lucas men då höll maken på o garva ihjäl sig
Mathilda fungerade dock bra och som killnamn hade vi Benjamin
Har några minuter över innan lillan vaknar igen...
Vi har nu flyttat över Mathilda till hennes säng permanent - hon e ju snart 4 månader så det kändes som om det var läge nu,tidigare har hon legat i vår säng men inte i mitten utan på ena sidan av vår säng m eget täcke så hon har ju legat "själv" hela tiden. Dock har vi kvar henne i vårt sovrum ett tag till innan hon får flytta in i sitt rum som ligger vägg i vägg o väntar på henne.
det jobbiga m att hon är längre ifrån är ju när hon tappar nappen... Nu kan jag inte längre sträcka ut handen utan måste gå up ur sängen och stoppa i den och då hinner det gå liite länngre tid och risken för att hon ska v kan till ökar ju stort då... 4 gånger var jag uppe i natt o pulade i nappen och 2 ggr varjag uppe o ammade... så mkt har jag inte behövt göra på ngn månad nu så det var riktigt jobbigt när man inte längre är van vid att få sömnen avbruten så ofta.
vi hade tänkt att börja m sova-hela-natten-kuren men då den går ut på att bebisarna ska klara sig utan mat en hel natt så krävs det ju att de kan behålla den maten de äter på dagen oxå, ngt som Mathilda pga sin reflux ännu inte kan så jag vet inte riktigt hur vi ska göra med det.. kanske kan modifiera den lite tro? eller så mailar jag Anna W och frågar om råd.
som det är nu somnar M oftast mellan 21-22 och sover till 04-05 för att sen äta o vara vaken i ngn timma och sen sova ca 2 timmar till innan hon börjar en ny dag - tycker att det fungerar bra men vill ju såklart att det ska fungera än bättre jag menar nu somnar hon när hon är trött och inte när vi vil att hon ska sova så om hon har sovit en sen middag (som idag) ja då somnar hon ju senare oxå...
oj, nu vaknade hon - återkommer
Liten med Mindre skrev 2008-03-17 16:18:11 följande:
tjena tjejer!
har inte varit inne här på 3 veckor ngt sånt men ska läsa igenom vad som hänt idag har jag tänkt, men vi får väl se vad resten av familjen ycker o tänker om det
Här är allt bara bra! lilltjejen är nu 4½ månad och världens goaste lillatjej man kan tänka sig! hon e alltid glad o skrattar o jollrar konstant så hon charmar alla i sin omgivning (vilket e ett problem ibland, vi har orsakat flera olyckor i tunnelbanan, rulltrappor, på övergångsställen etc när ngn har kikat ned i vagnen o sett trollungen o sen helt glömt bort vad de gjorde innan de såg henne haha )
hennes reflux har blivit mkt bättre nu när hon äter gröt, puréer o ersättning (japp, jag har slutat amma, eller nästan, ammar bara 1ggn/dag o då på morgonen) hon kan ligga i sitt babygym o leka nu ngt hon inte kunnat tidigare. det känns så oerhört skönt att inte behöva använda 20 handdukar i veckan till hennes spyor tror att vi är nere i 6 per veck nu! (knäppt sätt att mäta men det funkar, hah) hon får ff medicin men bara hälften så mkt som hon fick när jag enbart ammade.
sömnen då? ja vi lägger henne runt 21 och så sover hon till 07 ungerfär - utan att vakna! så skönt, men allt hänger på hur mkt hon sover på dagen och hur mkt hon ätit. har hon ingen mätt mage så sover hon inte bra alls!
en vanlig dag ser ut ungefär såhär, tiderna varier men intervallerna e desamma
07.00 vaknar, blöjbyte, äter
08.30 sover
10.00 vaken, äter, bajsar, leker
12.00 sover
14.00 vaken, äter, leker
17.00 sover
17.20 leker, äter, blöjbyte
19.00 sover
19.20 leker, äter, ev bad, massage etc, blöjbyte
21.00 sover för natten
Jag stormtrivs i min mammaroll - det e ju sååå mysigt o roligt! Mathilda e så social vilket passar mig utmärkt då vi är iväg hela tiden! nu har hon blivir blyg för främmande men bara om de vill hålla i henne annars går det bra o smajla upp sig
Muggles - jag ska ladda ned lite nya bilder ifrån kameran idag och mailar dig en ny bild sen till galleriet.
i övrigt ska jag börja ta itu m min vikt nu, har aldrig tidigare i hela mitt liv varits såhär stor har ff 20kg kvar att gå ned till den vikt jag hade i februari förra året så jag har lite att jobba med... Är ff svullen om fingrar o tår o har en mjuk stor mage m lite känsel i, trodde nog att jag skulle ha mer känsel än jag har men nej, det tar tid innan mina nerver hittar tillbaka efter snittet - för att inte prata om magmusklerna... jag håller in magen men ingeet händer, såå trist! vet att det tar mkt längre tid att komma i shape efter snitt o dessutom efter andra barnet men ändå, nu får det räcka!
ammar bara 1ggn/dag o när denna månad e slut ska jag ha slutat helt o då ska jag börja m GI igen tror jag, har gått ned m den med den tidigare och det är ju så vi bör äta så det känns bra, det e bara jobbigt i början när man uteslutet alla kolhydrater men men jag måste ju ner till min vikt igen så e det ju!
skadade ju foten under graviditeten, den är bättre nu, har nya dyr specialskor m fotbäddar gjutna efter mina fötter så nu kan jag gå igen, det blev klart för 2 veckor sen så NU nu kan jag börja promenera oxå! motion e ju ändå A och O när mn ska komma i shape!
Har haft lite problem m stora dottern som känner sig åsidosatt, det har visat sig i att hon ignorerat regeler, varit nonchalant o tom ljugit sig ur vissa situationer (en del e åldersrelaterat oxå, hon e ju förpubertal) vi har pratat om detta och gjort up nya regler och även sanktioner så att hon vet vad som gäller. på fredag ska jag o hon ha en hel dag, vi ska gå på promenad, shoppa lite, gå o fika o sen på bio - bara hon o jag! Maken ska ha en heldag Mathilda, ngt som han ser fram emot ngt så enormt - bara de 2 en heeel dag/kväll - ingen mamma som lägger sig i utan de får fixa sig själva mellan 11 och 21, det e på tiden, M e ju stora tjejen nu!
Sådärja, nu har ni nog tröttnat på att läsa o mig o mitt, nu sk jag börja mitt återläsnade av tråden, undra hur många sidor det kan röra sig om, ngn som vill gissa
ja håller ff på att läsa på o gör små noteringar om vad jag ska kommentera, har läst in 89 sidor än så länge å återkommer snart, haha, men vill bara säga nu
September -nej du behöver inte underbyxor, du har ju blöjorna, men sen om det e sommar o en tjej så vill du ha kläningar utan strumpbyxor o DÅ behöver du underbyxor.
vita omlottbodies i bra kvaliteé för nyfödda har HM, de har två pack på omlottisar o byxor m fot - ngt som e såå bra i början. Lindex o PoP's kläder är i regel stora i storlekarna.
Ang storlekar på kläder, min tjej vägde ju 3095 o var 47 cm när hon föddes och sen pga refluxen så var hon inte mkt större 2 mån senare så jag hade strl 50 i 2 månader o sen 56 i 2 månader, nu har hon strl 62! så det är så olika hur länge de kna ha de olika storlekarna. Name it, Exit o Esprit har kläder till smala bebisar medan de större kedjorna är större i storlekarna.
Liten, Tubbie o Nenne mfl -
Jag träffas gärna på lördag!! maken jobbar så det e jag o tjejerna, ev så följer stora dottern med om hon inte e m ngng kompis.
tid o plats?
test