Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

Barnkarusellen

Telis - det låter som en helt fantastisk resa! Längtar efter både skidor och alper, med snö och mat och allt vad som nu följer med...

Frejis o nenne - stora kramar! Ut o kasta snöbollar med er ifall ni behöver avreagera er.

Sweet - vet inte vad jag ska säga. Du kanske skulle ta lite stödsamtal med FruLlan angående jobbstressen??? Och med tanke på att ni bor i USA så ska du väl inte vara borta lika länge som oss "lyxlirare" här i Sverige?

Igår och idag har vi röjt så smått hemma. Skönt - det sätter min stress lite på plats, även om det slog över en del igår kväll. Vet faktiskt inte riktigt varför jag exploderade, men så är det. Stackars man jag är gift med.

Är förresten också lite nyfiken hur det gick med Snartis frisör - det var väl lite klurigt att få tag i någon på västkusten?

Lunchdags!

• Liten med Mindre

Sweet - oroa dig inte för vikten. En del går upp mycket och andra inte. Bebisarna verkar väga som de vill ändå.

Efter en gnällig måndag och halvdan tisdag hoppas jag på en bättre onsdag. Gissar att det är dags för en ny utvecklingsperiod. Det stämmer så väl med att Mindre börjat kunna greppa saker med vilja, och inte bara av tur när händerna viftar förbi. Det är så kul att se när det går framåt så fort.

Håller som bäst på att packa för att flytta hem till mina föräldrar inför dopet. Vi ska vara i kyrkan nära dem, och det blir hemma hos dem allt fixande blir. Bökigt bara att packa bilen idag, men åka först i morgon förmiddag. Jag tycker inte om att lämna tjejen i bilen medan jag hämtar fler saker att packa in, så vi får fixa det ikväll när vi är två. Jobbigt att vara ensamförälder och tvingas lämna bebben i bilen/lägenheten när det är pack-dags.

Inkomstprövat barnbidrag - både ja och nej. Tycker att betalar jag massor i skatt måste jag ju kunna få tillbaka lite. Samtidigt som det sticker i ögonen att vissa med mångmiljonvillor o lyxbilar på flott adress får bidrag, när andra knappt har råd med kläder.

Men, det kommer alltid att finnas två sidor av myntet. Ska de med pengar på banken inte kunna få studiebidrag till exempel. Då blir det också fel...

Ibland har jag fått för mig att framför allt barnbidrag finns för att uppmuntra befolkningen att föda barn "till samhället", och då måste ju alla kunna få den uppmuntran - inte bara de utan pengar.

• Liten med Mindre

Tinga - huvudet på spiken. (och då menar jag inte att spiken orsakar huvudvärken) Administration brukar kosta multum.

Angående huvudvärken - du känner dig inte spänd och stel i övrigt då? så att det är pga det som huvudet bråkar? (hoppas kan man alltid)

Oj, nu gick larmet efter 2,5 timmar...

• Liten med Mindre

Hallå hallå!

En till här som varit borta och lite upptagen. Dopet klarades av i lördags, tack vare mina fantastiska föräldrar som dragit ihop en otrolig massa god mat. Maken var tvungen att jobba 15h's dagar förra veckan, och jag hade en lite kinkig tjej att ta hand om. Kan ni gissa vem som bröt ihop totalt i fredags eftermiddag när Mindre inte ville sova utan mest grät, och medan tårtorna stod ogarnerade och kontrollen över sakers tillstånd var helt tappad...

Men det ordnade sig och vårt bauta dop med 60 gäster funkade fint. Mindre var tyst och storögd nästan hela tiden i kyrkan, utom mot slutet då hon blev trött och hungrig. Somnade som en stock och sov större delen av kalaset i 2 omgångar. Däremellan vaggad och vyssad av hugade spekulanter. Och vi fick mängder med mat över. Typ 2 hinkar kyckling-pastasallad och 3,5 stora tårtor. Samt en massa kakor, bröd, ost och dricka.

Äter inte folk på kalas nuförtiden???

Nåja, tårtorna tror jag funkar att frysa - så nu har vi två jättetårtor liggandes hemma. Någon som vill ställa till med tråd-knytis?

Och efter en lite tröttsam natt så har Mindre och jag idag varit till SATS för första gången - bussutflykt till Sickla och gympa. Det funkar fint, fast attans vad trist det är med mammagympa. Konditionsdelen är för lätt (utom för stackars hjärnan som ska koordinera), och styrke delen ofta lite pinsamt jobbig, och oinspirerad.

• Liten med Mindre

Hur var det nu - var det någon som hade lust att ses på onsdag, 2 april? Jag har ett BM möte kl 13, i Gamla stan, och träffar gärna någon efteråt. Någonstans i stan.

Vet att Frejis ev skulle vara med, men nu fick jag sms från henne i Paris - så jag vet inte om hon hinner hem.

Lappis - hoppas att ditt embryo simmar rakt in i väggen och fastnar där!!!

BS - jättejobbigt det där med Iris snuttande. Kan ni inte prata med någon och få någon form av hjälp/stöd? eller säger bvc att allt är normalt som vanligt?

Vackraste platsen i Sverige - solnedgång över sjön på landet ligger mig närmast om hjärtat. Sen måste jag erkänna att Sveriges olika skärgårdar och utsikten över Siljan i Tällberg är väldigt vackert med.

• Liten med Mindre

Cicci - skoj om du har tid att ses. Fika eller promenad eller båda - lite beroende på vädret och barnen. Vi kan väl höras imorgon och se vad som kan funka.

Vad härligt förresten med terrass och kunna grilla (oavsett kol eller gas - alternativt jacuzzi). Våra mesiga balkonger rymmer bara blomlådor och ett bord för två. Visserligen är bordet större än i min gamla lägenhet - men i alla fall. Undrar om jag ens får ut vagnen genom dörren???

September - spännande nära nu! Hoppas att du får må bra hela vägen.

Och Pirrs molvärk verkar ha varit något skoj...

• Liten med Mindre

Tjaa - jag är nog inte så stark som jag vill låta påskina...

Fast efter ett andra möte med psykologen känns det rätt bra att gå vidare på egen hand. Föräldragruppen ska äntligen starta här, och jag har blivit mer uppmärksam på att prata med maken om saker. Tror jag. Nu fattas bara lite hopp för en karriär efter mammaledigheten. Får jobba på den biten, kanske hitta en karriärcoach, så att jag kan lista ut vad jag skulle kunna trivas med att göra??? Utöver att vara mamma dårå.

Telis - det blir säkert fler tillfällen i stan. Jag har bara börjat flänga stan runt på bussar. Det går ju faktiskt att få folk att hjälpa till och lyfta.

Nu ska jag sätta igång med att göra listor över saker jag vill åstadkomma hemma. Så att jag,trots att jag bara hinner en sak per dag, i alla fall ser att det går framåt.

Är det förresten någon som har några kontaktuppgifter till Moppy? Vet att hon funderade på att hänga på fika imorgon, men hon har inte setts till på ett tag.

Tjing!

• Liten med Mindre

Morrn morrn!

Ett snabbt inlägg innan det bär av till stora staden...

Moppy - jag har både inboxat dig och mejlat mitt nummer. Slå gärna en signal.

Kl 13 ska jag till BM, men när vi är klara så träffar jag gärna dig och Cicci.

Tjing!

• Liten med Mindre

Gosnosen - vilken osympatisk läkare!! Hoppas lite mer än vanligt att ert försök nu fungerar - pillutta honom i så fall!

Cicci - tack för en härligt promenad o fika igår. Härligt liten krabat du har. Förstår att du får gympa mycket så som han håller igång.

Moppy - kul att det funkade att träffa dig med för fikat. Din lille "toker" är bedårande.

Mindre o jag hamnade i amningsrummet på Åhléns i en dryg timme. Tyckte hon skulle få sprattla och gympa lite, städa av henne, äta och kräkas i några omgångar - och vips hade massor med tid gått. Skönt att komma hem på kvällen - även om jag undrar ifall dagens strapatser påverkade mattillgången - det verkade så tomt under kvällen att tjejen till och med snuttade lite på flaskan med ersättning. (Säkert inte mer än en matsked - men det är rekord). Så idag är vi hemma och tar det lugnt, småpromenerar lite och hämtar andan.

Fick förresten två toppar som jag köpt över nätet. Irriterande när tunikan i storlek M är mycket sladdrigare och större än T-tröjan i samma storlek och märke. Funderar på att skicka tillbaka tunikan och köpa en till tröja istället. Typiskt att något ska krångla när jag nätshoppar kläder för första gången.

Och nu ska jag försöka sätta mig in i lite ekonomirapporter. Är det någon som har koll på den engelska förkortningen "EBITDA"?

• Liten med Mindre

Pirr - jättegrattis till lilltjejen! Det verkar helt klart som om Göteborg och Stockholmsförorter genererar mer tjejer än killar - till motsats mot Sthlm city.
    Hoppas att ni tar det lite lagom lugnt och boar in er hemma.

September - tack för hjälp med termer. Har suttit och läst hemma och försökt översätta det jag hittar i mina svenska anteckningar. Gick en kurs för styrelseledamöter i höstas och den innehöll en väldig massa redovisning - på svenska. Försöker frammana de fragment jag minns bakom amningshormonerna.

Ang. babykläder så köpte vi inte särskilt mycket. Jag trodde inte på de som sa att man får så mycket kläder - men de hade rätt. Inte i de första storlekarna, men en hel massa presentkläder i strl 62, och en hel massa ärvda kläder i strl 68. Bodys (omlott!) o pyjamaser gick åt mycket av för oss med kräkbebis. Strumpor o mjuka byxor inte många par.

Cicci - efter Victors 1 års-dag så måste den av er som är föräldraledig ta ut 100% ersättning minst 5 dagar i veckan (av 7). Annars blir sjukpenningsgrundande inkomsten satt till 0. Men innan ettårsdagen kan ni vara lediga samtidigt - förutsatt att ni totalt inte tar ut mer än 100% ersättning. Dvs du kan ta 40% och maken 60%, eller hur man nu vill fördela det - och sen är man utan ersättning för resten (om man inte jobbar deltid).

Vi har tänkt vara lediga 50% var några veckor i sommar, och leva på "luft" resten. Har sparat så att det ska funka. Och så är det ju ganska "billigt" att våldgästa föräldrars sommarställen...

BS, jobbigt med hunden. Hoppas att han blir lite bättre.

Snartis - tjusig frisyr! Vill du så kan du ju ha en slöja över frisyren och ta av efter kyrkan. Så gjorde jag. Fast det måste ju finnas något slätt ställe att fästa slöjan i då förstås.

Tränar du på SATS Sickla? Jag var dit på mamma-gympa i måndags och tyckte det var skoj. Funderar på att kolla upp hur barnpassningen funkar - behöver börja styrketräna för den stackars ryggen.

Och - vi hade en både bra och pissig dag idag. Maken var hemma och vi gick på solskenspromenad och hade lite stående picknick. Mindre har knappt sovit alls på hela dagen men var ändå rätt så pigg - fattar ingenting. Hon sov bara lite i går eftermiddag med. Mysko?

Under eftermddagen vet jag inte vad som hände - men stressad av tjejens sömnbrist, ekonomirapporter jag behövde läsa och att jag var hungrig - så exploderade jag med en massa åsikter och klankande på maken som jag sparat på mig ett tag. Det blev inte särskilt roligt och jag vet inte riktigt om han förstod min synpunkt - eller om jag förstod honom. Vi missförstår och hör ofta fel vad den andra säger och blir båda ännu ledsnare. Men nu tror jag det har rett ut sig lite.

Fattar inte att jag ska samla på mig så mycket utan att vädra. Men jag tycker ju (typiskt kvinnligt?) att han borde förstå sånt som för mig är helt normalt...

Svar på tråden Barnkarusellen