• muggles

Barnkarusellen

Vänner: jag ska strax iväg och klippa mig men vi hörs absolut idag!

Tinga: jo AW-metoder har ju funkat både för mig och Vänner men det är ju inte alls säkert att det funkar på alla barn. Och så får man - som alltid - ta det hon tycker med en nypa salt (tex att alla barn kan skippa nattmålet from 4 mån el om det tom är tidigare enl henne). Det känns iaf jätteroligt att vara mamma nu och faktiskt så känns mammarollen naturlig också. I höstas kunde jag ibland komma på mig själv med att "jag har ju blivit mamma, just det ja", ung som efter bröllopet; det tog ett tag att fatta att man blivit gift. Men nu känns det verkligen naturligt och SKOJ!

• muggles

BS: säger som Tinga, din ironi är underbar!

Snartis: intressant! Bra info.

• muggles

Cicci: lycka till i natt och hoppas att det går bättre (alla "metoder" hävdar ju att det tar ca 3 nätter så sitter de nya rutinerna, vet inte om det stämmer). Har du prövat välling ur pipmugg? Inte vet jag om det funkar men prova går ju! Jag ringer/messar dig från tåget när vi närmar oss!

Nu ska jag också kolla det sista med packningen och gå och lägga mig.

• muggles

Halloj i tråden!

Tack Telis för den superba gästlägenheten och det kan hända att vi åker upp hela familjen till våren igen! All info som vi fick var guld värt och Zinkens hotell var super att käka frukost på i lugn och ro (medan barnen sov - skönt med metoder som funkar!). Förresten skönt att höra vad doktorn sagt om dina ägg! Jag fick aldrig tillfälle att prata med dig om detta på brunchen men jag hoppas såå att det går nästa gång. Så lugn som du är skulle du bli en superbra mamma och jag hoppas verkligen att det blir så. Jag är lite lite vinlullig (och därmed lite sentimental) för vi tog "lördagsvinet" idag istället Måste ju hålla veckokonsumtionen uppe så man inte ligger av sig haha.

Jodå, jag hörde def "Stockholm södra". Det var mååånga stopp där ett tag.

Cicci: var superkul att träffas igen och se er lägenhet och ert nya supersnygga kök. Jättekul att få gå en sväng på Djurgården och ta en AW på Hotell Anglais också. Det var nog Moas andra AW tror jag

Tack alla för den mysiga brunchen, det var jättekul att träffa er äntligen! Och ni var faktiskt precis som jag trodde... (det är positivt!).

Jag tycker det var skitkul att åka, fick massa självförtroende och ny energi! Moa sov ju jättebra trots obekanta miljöer och nya intryck, hon är så inställd på att somna på dagarna nu så det är ingen match längre. Det funkar ju jättebra att resa med henne, no problem.

Och jag har haft så kul - Vänner och jag har ju helt klart samma humor. Jäklars vilka goa skratt vi har fått oss ibland! I torsdags köpte vi en halvflaska vin och delade på (det blev tom en slatt över) och satt uppe till 22.30 och sa "nu har vi allt nattsuddat!"

I natt kör vi första natten på Sova-Hela-Natten-kuren på Moa - önska oss lycka till! Nu är hon ju van att sova i vagnen även på natten sedan Stockholm. Och i Stockholm debuterade hon faktiskt med att inte äta alls på natten utan klarade sig 12h utan mat (dock sov hon ju inte 12h utan avbrott ), så nu är det inget mer att vänta på.

Det var lite lustigt på tåget; det var helt fullt med folk i familjevagnen fram till Örebro. Och både Moa och Björn var lite hungriga och trötta så ni kan ju räkna ut att de gastade litegrann. Och folk tittade och jag kan ju räkna ut vad de tänkte. Men sitter de i familjevagnen får de ju skylla sig själva... Jag fick vagna ca 10 min innan Moa somnade och jag skulle kunna tänka mig att folk tänkte "men varför tar hon inte upp henne ur vagnen" när hon protesterade men det är ju det som är grejen, man tar _inte_ upp dem. Sedan somnade båda två lagom tills vi kom till Örebro - dvs när alla gick av. Så då var vi helt plötsligt ensamma i hela vagnen och friden var total. Lite ironiskt Alla gick säkert hem och sa "TUR att vi gick av i Örebro för det var 2 barn som skrek HELA tiden" (vilket de inte gjorde men ändå...)

Jag kanske har glömt kommentera ngt men det är väl vinet i så fall...

• muggles

gosnosen: usch, det låter skitjobbigt, värre än vanligt när man väntar på BIM! Hoppas bara att ruvningen ger resultat!

AM: skönt med badrum igen - ett av de viktigaste rummen!

Vänner: hon vaknade kl 04.30 och somnade igen efter en halvtimmes vagning men sov bara en halvtimme. Sedan vagnade jag i omgångar i 50 min tills kl var 06.30 och då bestämde jag att hon behövde sova en halvtimme för att orka med frukost och tills nästa sovtid, så då stoppade jag in nappen. Hon somnade med en gång. Sedan skulle jag väcka henne kl 07 ("glad morgon" ) men då gick det inte att väcka henne, så jag drog upp persiennen och avvaktade. Hon vaknade sedan 20 min senare. Jag trodde först att vi misslyckats med att mata henne tillräckligt eftersom det inte gick att vagna om henne där andra gången, tänkte att hon kanske var hungrig ändå. Men när jag gav henne gröt var hon lagom intresserad. Vet inte om detta var en lyckad förstanatt el ej. Får väl se nästa natt hur det blir. Jag fuskade ju lite med napp men man måste ju ta alla metoder med lite nypa salt och lyssna till sin egen intuition...
    Jag tror förresten att du valde rätt vid tåget, jag ska också ta spårvagn nästa gång. Det vi tjänade i tid på att komma hem med bil förlorade vi när vi skulle få henne att somna om Men å andra sidan sov hon till 06 den natten och jag fick sova till 08 med öronproppar.
    Jag hade på känn att maken skulle vara blödigare än jag (vilket han bekräftade i morse) så därför tog jag den här första natten, tar nog nästa med. Han ger upp för lätt Dessutom har jag mest övning på att vagna. Ibland undrar jag hur många timmar sammanlagt man lagt på det???

• muggles

Vänner: just det, du ville ju ha bokens namn. Jag köpte en bok innan Moas födelse som heter "Barnets första sex år" av Nina Misvaer (norsk författare). Jag tycker dock att den är lite för "grund", det står ganska lite om varje ålder, så jag tycker inte jag haft så mkt nytta av den hittills. Jag tycker att Barnaboken har mkt att ge (www.adlibris.se/product.aspx). Jag kommer nog också att köpa Trotsboken så småningom (www.adlibris.se/product.aspx) för jag vill kunna hantera det på ett så bra sätt som det går (och med mitt dåliga tålamod kan jag behöva all hjälp jag kan få!).

• muggles

Izzie: självklart ska du vara med på en Gbg-träff - hade ju varit superkul att få träffa dig! Men du får träna dina pratmuskler för att ha en chans att få en syl i vädret - haha! Det där med amning är ju en hel vetenskap, lycka till och hoppas det ordnar sig nu!

På ett sätt känns det jätteskönt att inte amma längre, nu är det bara att ösa in mat och hon klarar sig 3-4h mellan matningarna. Och sover jättebra...

Håller på och fixar med en möhippa och det är ju VÄLDIGT bra att Moa sover på dagarna nu - hur skulle jag annars ha hunnit det?!

• muggles

Vilken hårresandet beskrivning Sweet! Jag känner verkligen med dig och vad jobbigt att vänta nu i 1-2v för mer besked! Men vad bra ändå att de verkar vara så noggranna och gör fler undersökningar. Håller tummarna stenhårt att allt visar sig vara normalt. Är det bara vanlig gomspalt så är det väl mkt lätt att åtgärda nuförtiden. Det kanske inte ens är gomspalt alls när allt kommer omkring? Kram!!!

Apropå vändningar så har Moa vänt sig en gång från rygg till mage, för läääänge sedan. Hon verkar strunta i att vända sig, fick höra att alla barn inte gör det. Men hon sitter ju stadigt sedan länge och verkar ha fullt upp med det, för då kan hon sitta och pilla med grejer och ha roligt. Läste just att man ska undvika att träna barnet att sitta för tidigt för då vill de inte krypa, attans. Det visste inte jag... Nåja, nu är det försent i vilket fall.

I förrgår åkte jag på magsjuka igen, samma som Cicci hade ung. Kom från alla hål samtidigt Så maken fick ta natt nr 2 av SHN-kuren, det gick väl mindre bra. Han är inte motiverad, tror inte på det Och igår när han tog hand om Moa för att jag låg däckad så fick han inte i henne tillräckligt med mat så hon vaknade vid 3 och var hungrig (har inte hänt på en vecka nu). Suck.

BS: det här med vagna är inte så lätt, det kräver en del övning. Både Vänner och jag har fått stå och vagna 30-40 min i början, nu är jag nere i 5-10 min. Och knixet är att ta i ordentligt om barnet skriker mkt. Du ska svara med lika mkt som barnet; dvs skriker barnet mkt ska du vagna "brutalt", skriker barnet lite ska du vagna lugnt. Det ska inte vara skönt att bli vagnad, det ska vara skönt när man slutar (man slutar när barnet tystnar) Vagnandet ska syfta till att barnet slappnar av i kroppen och därmed kan somna själv, när vagnen står still. Jag kan dock tänka mig att det är svårt med Iris som skriker och vill krypa ur vagnen. Hon kanske inte fattar vad det handlar om? Det tar ju ofta några dagar/veckor innan barnet fattar vad vagnandet handlar om. Det är tyvärr bara att kämpa på...

• muggles

BS: sorry om jag lät som en messerschmidt! Jag menade eg att oftast tar folk i för lite, min man tex har varit lite för mesig i sitt vagnandet och då kan man få stå där länge. Generellt ska man väl spänna fast barnet i sittdelen, men det är nog svårt om hon blir så förbannad...

• muggles

gosnosen: usch vad jättetråkigt! Tröstkram!

Här känns det lite lagom deppigt idag. Kanske är den obefintliga matlusten (har inte haft hungerkänslor på 2 dygn pga magsjukan) så jag äter ju inte speciellt mkt (har ätit lite fil idag hittills). Har inte riktigt energi att aktivera Moa heller men hon sover just nu iaf. Vi hade en purékatastrof här. Hon störtgrät när jag försökte mata henne med hemmagjord rödspätta/potatis + fruktpuré. Inte ens päron/mango som hon älskat förr funkar nu, hon bara gråter så tårarna sprutar. Turkisk youghurt var däremot jättegott tydligen (tack Cicci för tipset!). Hon börjar gråta så fort man tar på henne haklappen, suck. Jag tror jag får backa på puréerna och köra välling/ersättning - hon verkar ha fått en dålig association på ngt sätt. Tur att välling funkar iaf...

Svar på tråden Barnkarusellen