Inlägg från: 20080802 |Visa alla inlägg
  • 20080802

ovillig fästman - någon?

Av naturliga skäl är det väldigt mycket som är "gullepluttigt" här på BT när det kommer till relationer. Alla pratar om sin stora kärlek och allt verkar så självklart.
    Själv har jag lite ångest på den fronten. Har en sambo jag älskar högt och vill leva resten av livet med (annars hade jag inte varit här). Vet att känslorna är besvarade MEN han har inte samma syn på äktenskap som jag utan tycker att det är en ganska onödig inrättning. Han har dock sagt JA för att han vet att jag gärna vill gifta mig. I början kändes det helt okej men nu kommer tvivlen smygande. Om han egentligen inte vill vara gift, vad kommer då våra vigsellöften betyda? Hur kommer det kännas på det som ska vara den stora dagen? Han tycker det är viktigt med det individuella ansvaret och vill att vi ska behålla var och en sina egna pengar till exempel. Vad betyder det då att gifta sig? Fundersam...

Någon som känner igen sig i detta???

• Svar på tråden ovillig fästman - någon?
  • 20080802

Vilka kloka saker ni säger. Blir faktiskt lite rörd över att ni tagit er tid att svara på denna något udda fråga. Känns lite bättre...

TACK!

• 20080802

IdaAstrid: Jag är inte orolig för att han inte vill leva sitt liv med mig. För oss så innebar beslutet att skaffa barn att vi siktar in oss på ett helt liv tillsammans. Han tycker att det bandet är tillräckligt och har därför inget behov av äktenskap. Inget behov av någon laglig ceremoni som säge rdet vi redan vet, så att säga. Sedan det med ekonomin är något annat. Han är individualist uti fingerspetsarna och det handlar om att ha en personlig frihet och ansvar.
    Frågan är vad äktenskapet verkligen innebär; delat ansvar, löfte om livslång kärlek...?? För mig är det ju hela alltet men det är svårt att få veta vad det innebär för honom eftersom han i grunden tycker att det är oväsentligt.
    Men jag håller med grabbarna om att det är ett kärleksbevis att han gör det för min skull...

• 20080802

Fröken Figo: Ledsen men det var tyvärr fel svar. Vi planerar bröllop och har bokat kyrka, lokal, fotograf, catering och förvarnat minst 70 gäster sååå... Nej, att vänta är inte läge. Men jag förstår vad du säger. jag är bara inte den tålmodiga sorten. Jag är dessutom inte alls säker på att det skulle ändra något att vänta. Det är inte festen han är emot och det är inte så att han är osäker på om vi ska leva ihop (för i så fall hade han inte skaffat två barn med mig) utan det är en inställning till äktenskap som sådant.

Äsch, jag släpper det. Han engagerar sig mer och mer och det känns som att det kommer bli bra. Tack ändå för alla kommentarer!

Svar på tråden ovillig fästman - någon?