ovillig fästman - någon?
Jag är inte i samma situation som du då vi båda var helt på det klara med att vi ville gifta oss, men jag kan ju komma med lite kommentarer om fördelarna med äktenskapet.
Det är många par som fortsätter att ha kvar sina egna pengar även efter vigseln. Det man kan ha i åtanke om man gör så är emellertid att gifta par _ska_ ha samma levnadsstandard enligt äktenskapsbalken. Man skall alltså hjälpas åt ekonomiskt och hjälpas åt efter förmåga att betala gemensamma utgifter osv. Har den ene maken råd att köpa dyra märkeskläder och åka på utlandssemestrar flera gånger om året är det inte rätt att den andre tvingas köpa second hand och ta bussen ned till centrum som semesterresa.
Den stora tryggheten med äktenskapet är väl just vad som händer då inte allt går som man tänkt sig, tex vid skiljsmässa eller dödsfall. Har man barn tillsammans är det en fördel att vara gift, då barnen isf får vänta på sitt arv tills också den andra maken avlider. Annars kan man avtvingas många saker och ibland tom hemmet för att barnen skall få ut sitt arv direkt.
Om din man vet att det är viktigt för dig med äktenskap och då kan tänka sig att genomföra det kan han ju inte vara helt emot själv heller. Jag förstår att det känns som han gör det för din skull, och förmodligen skulle han inte ha gift sig om det inte var för dig, men å andra sidan hade han ju lika gärna kunnat tvärvägra. Han gör detta för er gemensamma kärleks skull och därför kommer era vigsellöften betyda minst lika mycket som alla andras!