ovillig fästman - någon?
grabbarna skrev 2008-02-01 11:26:10 följande:
en sak som är viktig men en trist anledning till att gifta sig är att om man har barn och inte är gift och den ena föräldern gud förbjude skulle dö så får barnen en överförmyndare på sig och alla större beslut som moped, att flytta, konfirmation etc måste tas i samråd med överförmyndaren, man får alltså inte bestämma helt över sitt eget barn är man gift är det inte så dock.
Om båda har vårdnaden om barnet (Även om de inte är gifta) och en av föräldrarna går bort övertar den andre föräldern förmyndarskapet ensam om inte särskilda skäl talar för att det är olämpligt.Dock om barnet ärver via arv eller testamentsrätt egendom som uppgår till åtta basbelopp (ca 300 000

Självklart är det svårt när det inte riktigt känns som om han vill men det enda man kan göra är väl att diskutera hur man vill ha det tillsammans. Vilken typ av ekonomi som passsar er bäst.
Själv tycker jag det är svårt att förstå varför man ska dela allt lika, min blivande ska inte drabbas av mina studieskulder och jag ska inte behöva bekosta hans skidresa med grabbarna. Men bara man hittar något sätt som passar er båda, så det känns bra.
Sen finns det ju juridiska fördelar med att vara gift, skydd som inte samboskap kan skapa. Men det beror ju också på hur man vill ha det, prata med honom vad han anser att ert giftomål innebär för kärleken verkar det ju inte vara något fel på...
Lycka till!