kostnad på tärnor
Hur många betalar era tärnors makeup och hår?
Hur många betalar era tärnors makeup och hår?
Vi betalde klänning, hår, make up och blommor till min tärna. (hade bara en) Det kostade en del, så hon fick ingen present utöver det.
Jag kan känna att jag inte förstår varför många gör det så svårt, och dyrt, för sig...
Mina två småsystrar skall vara tärnor, något som de båda verkligen vill! Utsläppt fint sommarhår, sminkade själva (de skall ju inte se ut som skator!). Fina vanliga sommarklänningar, dock i samma färg, som de (eller jag, har samma storlek!) kan behålla och ANVÄNDA även efteråt!
Helt enkelt för att vi ville det! Kul att kunna lyxa till det både för mig och för min tärna. Kostnaden i sig blev ju inte så stor om man tänker på vad hela bröllopet kostade.
Augustibruden 2008 skrev 2008-02-06 12:53:58 följande:
vi betalar bara hår. e vi snåla? kram
Jag tycker att det beror helt på hur mycket krav man har på tärnans utseende. Vill man att tärnan har en särskild klänning, frisyr osv tycker jag man bör betala. Annars får tärnan fixa det själv, liksom övriga gäster.
Jag har ingen tärna så jag slipper allt det här. Jätteskönt!
Vi ska inte gifta oss i kyrka,så det kändes inte nödvändigt med tärna. Jag har min bästa vän med mig under dagen,och det är en annan vän som ska göra håret så jag är omringad ändå utav vänner under min dag.
Jag köper
Klänningarna
skorna
underkläder
halsband
armband
tärnbuketterna
Sen får de allt som gåva utav oss.
Vi ska låta våra systrar vara tärnor, 4 st + våran lilla bäbis om det blir en tjej då;)
Vi har tänkt oss att betala för de tyg som ska gå till deras klänningar och så samlas vi allihop och väljer tyget och pysslar och syr och mäter under ett par dagar och då bor de hos oss och vi betalar mat osv. Sen hade vi tänkt oss att köpa likadana ballerinaskor till alla tjejer, vilket inte alls är särskillt dyrt, men ändå fint tycker vi. Buketter får vi se hur vi gör med eftersom vi kommer att ha två stycken mindre barn som måste bäras eller tas om hand på andra sätt så det kanske blir svårt att bära blommor också. Men om vi har det betalar vi för det.
Hår och smink är inget vi tycker är ett måste vilket gör att de helt enkelt får välja. Så de får helt enkelt lägga ut precis hur mycket pengar de vill på sig själva, eller inget alls om de tycker det. Det tycker vi är en bra deal, man vill väl inte att de ska behöva betala. Kanske blir det någon present också. Det har vi inte riktigt tänkt på...
Jag hade 5st tärnor och betalade tyg till klänningar och örhängen till dem.
Jag har en tärna och givetvis köper vi allt till henne!
Klänning, skor, smycken, hår, smink...vi ska ju till samma frisörsalong och blir sminkade och får håret fixat av samma frisör. Även min mamma, svärmor och min fästmans syster ska dit och det betalar vi. Enligt tradition så köper även min fästman klänning till min mamma och hans...så det blir många klänningar ;)
jag hade tre tärnor. Köpte blommorna och smycken till dem.
Dem köpte likadana klänningar.
Jag hade aldrig haft råd att ha tre tärnor om vi skulle betala allt till dem men dem ville stå för det själva,
Så här står det här på BT om tärnor:
Det anses som en ära att bli vald till tärna och brudtärnan betalar därför ofta själv sina tillbehör denna dag.
Min tärna kommer ha den klänning hon hade på sin bal, annars hade jag tyckt hon kunde ha en finare sommarklänning som hon kunde använda fler gånger.
Vår present kommer vara ett halsband som hon sedan kan behålla.
Betalar även den blomma hon ska ha.
Då det är min tärna som kommer att sminka och sätta upp mitt hår. Så skulle det vara väldigt lustigt om hon skulle få gå till en salong. Jag är säker på att hon behärskar att göra sig fin alldeles själv.
Jag begriper med att en tärna inte kan lägga ut hur mkt som helst, vi har inte heller en sådan budget att vi skulle kunna betala allt hennes. Det är precis så vi klarar vårt eget.
Men om man har budget och om man har massor med stora krav på hur tärnan ska vara klädd och se ut i håret. Så är det väl lämpligt att åtminstonne bidra en del.
Det viktigaste är väl ändå att kärlekens budskap lyser igenom och att man gifter sig av rätt anledning. Resten borde egentligen kunna kvitta.
Vi betalar hennes klänning och bukett, hår och smink fixar hon själv