• SnuttisSessan

Väntar ni på att få råd att gifta er? eller sparar ni under tiden?

Som vår ekonomi ser ut nu har vi inte råd att gifta oss men samtidigt känner jag att man kanske ska bestämma ett datum så att man har ett mål, pengar brukar ju komma fram på något sätt och visst prioriterar man annorlunda när det är någon som man verkligen vill sträva mot? Hur gjorde ni! ?

• Svar på tråden Väntar ni på att få råd att gifta er? eller sparar ni under tiden?
  • Paoje

Vi är inte gifta än, men vi valde ett datum ganska långt fram (bestämde i november 07, gifter oss i januari 09), då har vi något att spara till, vilket gör det lättare för oss att prioritera. Sen köper vi smågrejjer lite nu och då, så man slipper den stora summan sen.

• Fenixx

vi har bestämt oss att gifta oss juli 2010 för att hinna spara ihop. så från sommaren nu så ska vi börja spara en viss summa varje månad som ska täcka våra utgifter.

• Limbolight

Vi har inte heller sparat ihop pengar, men vi har köpt lite då och lite då och sen ska vi ha ett budgetbröllop, så vi vet att skatteåterbäringen kommer att täcka maten och festen.
    ( och förmodligen lite till...)

• 2008-08-09

Vi var båda rörande överens om att vi inte vill slänga ut hur mycket pengar som helst så vi satte en ganska stram budget. Sen spar vi nu pengar varje månad, så mycket vi känner att vi kan. Vissa månader blir det sämre och vissa månader bättre. Tex så kommer min sambo att kunna jobba över mycket mer på sommaren, så då får vi in lite mer pengar.
    Fick dessutom igår ett glatt besked från mina föräldrar att de tänker bidra, vilket vi inte hade räknat med.
    Vet ingen summa, men det spelar ingen roll, vi följer vår plan som vi nu har gjort oxå får deras pengar bli ett extra tillskott bara

• SnuttisSessan

Skönt att man inte är ensam! :) Jo jag tror också att man kan spara mer som bara gått till onödiga saker om man inte hade ett mål..

• mysifer

vi har satt datum 2010 just för att vi ska kunna spara ihop. själva vigseln hade vi haft råd med tidigare men festen, fotograf och ringar kostar ju lite mer..

• lycklig78

Vi har ett gemensamt sparkonto, som egentligen skulle gå till ett utbygge med tvättstuga och 2 badrum. Men det känns bättre att låna pengar till byggprojekt än bröllop . Så man kan vända och vrida på det hur man vill Min sambo friade på nyår och vi gifter oss 24 maj, så jag hinner väl spara ihop till "min" budget, med hår och klänning och allt vad det är. Bara det går ju på 18 000.

• Paeonia

Vi har haft ett planlöst sparande i 9 år. Pengar som 'kan vara bra att ha'. Dessa tar vi nu när vi äntligen fått tummen ur. Känns lite konstigt att tömma kontot.....

Paeonia

• lillP

vi först datum till sommaren (ett år framåt) men det flyttade vi fram till december när vi inte hittade den lokal vi ville ha. Nu blev det mer pengar som ska läggas ut så de där extramånaderna behövs för sparande. Som tur är så får jag lite bonus från jobbet under våren. Får väl hålla tummarna på hyfsade löneförhöjningar också

Min pappa vill gärna bidra (är tydligen traditionalist när det kommer till bröllop), men vi har sagt nej. Vi vill klara det här själva, dessutom vill jag inte känna mej dum för att jag väljer de dyrare alternativen. Är väldigt bra på att välja ut den klänning, ring osv som jag ser som är dyrast

• 8108

Vi fick tillbaks en rejäl slant på skatten förra året, då öppnade vi ett nytt konto och förde över en stor del av dessa pengar samt att vi via autogiro (så märks det mindre *s*) började föra över 200kr var i månaden. Månader då ekonomin ser bra ut för vi över ytterligare någon tusenlapp, månader med många utgifter "nöjer" vi oss med autogiro-överföringen.
    Utöver detta försöker vi köpa saker lite då och då för att sprida kostnaderna.

Dessutom hinner vi få tillbaks på skatten ytterligare en gång.

På detta sätt hinner vi spara ihop ca 60-70tkr vilket täcker vår budget väl

Svar på tråden Väntar ni på att få råd att gifta er? eller sparar ni under tiden?