Inlägg från: GladaEmma |Visa alla inlägg
  • GladaEmma

    Vår/sommarbrudar 2009 i Malmötrakten

    Hej alla

    Någon här som ska gifta sig under våren/sommaren 2009 i Malmötrakten?

    Kan vara kul att få ihop en liten snackistråd =)

  • Svar på tråden Vår/sommarbrudar 2009 i Malmötrakten
  • GladaEmma

    Kul att någon mer är tidigt ute =)

    Nä vi har inte heller bokat något. Ska dock snart sätta oss ner och planera lite mer seriöst och titta på lokaler. Har hört rykten om att man bör boka lokal typ ett år i förväg om det är ett populärt ställe... *pust*

  • GladaEmma

    Ja visst är det sjukt, men tydligen realitet =(

    Vi tänkte kolla på två lokaler om en månad typ. Det finns inte så många lokaler att tillgå där man får ha med egen dricka så dessa är nog extra poppis dessutom. Tyvärr har vi inte hittat någon sådan lokal inne i Malmö som varit nått bra så det kommer nog bli fest antingen i Håslöv söder om Vellinge eller i Kyrkheddinge utanför Staffanstorp. Lutar åt det sista då jag är uppväxt i Storp... Är ni från Malmö?

    Har ni funderat något på antal gäster och sånt eller?

  • GladaEmma

    Vi har inte tittat på några lokaler alls än, ska göra det under mars månad tänkte vi. Rönneholmsgården är ett alternativ om man vill fixa allt själv. Man hyr då Bladinskolans matsal (de håller ju till i denna otroligt vackra byggnad) och får dekorera och allt sånt själva.

    Jag gillar Söderslätts bygdegård och Hemvärnsgården i Kyrkheddinge mer än Rönneholm med tanke på att man på dessa två ställen slipper fixa med allt "runt omkring". På båda dessa ställen funkar det nämligen som så att man betalar en kuvertavgift där det ingår 3rätters, dukning, servering, städning och diskning - man betalar ingen lokalhyra utöver detta. Det man får fixa själv är drickan, blommorna och tårtan - och det är ju mycket här man kan spara in pengar.

    Jag har räknat lite på hur prisskillnaden är mellan att ta just Rönneholm (vet iofs inte hur mycket det kostar i lokalhyra) och med tanke på att man måste fixa catering och hyra in serveringspersonal så är Rönneholm lite lite dyrare - kan iofs bli mycket dyrare beroende på hur stor lokalkostnaden är... En stor fördel med de andra ställena är att man inte behöver lägga ner så mycket egen tid. Man har ju annat att tänka på än att duka och hålla på sådär dagarna innan den stora dagen!

    Vi har just nu en lista på närmare 70 personer. Jag hade egentligen bara tänkt mig runt 50, men när vi sedan började tänka på det så insåg vi snabbt att min sambos släkt är way too big för att klara en gräns på 50 pers så den tanken fick vi totalslopa...

  • GladaEmma

    Annars så finns det ju alltid Folkets Hus lite överallt. Där brukar man oxå få fixa allting själv. Jag vet dock inte hur det ser ut med möbler - alltså om man måste hyra även detta. Om man måste det så är ju risken att det höjer kostnaderna rätt så mycket...trots att de lokalerna oftast är rätt så billiga.

  • GladaEmma

    Jag har kollat en massa på nätet men inte irl. Har fastnat för två stycken egentligen. Du kan kolla på www.francemode.se på andra sidan längst upp till vänster. Den andra hittar du på www.brautdirect.de/pdf/idm_ny08.pdf på sida 54 - i vit såklart... Får väl se hur de ser ut i verkligheten sen...

  • GladaEmma

    Jag gillar oxå den från Francemode mest. Hoppas att den sitter bra sen oxå bara... :P Det är ganska många axelbandslösa klänningar här oxå. Jag har dock pratat med några butiker (där var bröllopsmässa här för en månad sedan) och de sa att om man behöver klippa av klänningen på längden - vilket jag lära behöva göra för jag är så kort - så kan man lätt använda det avklippta tyget till att sy på snygga axelband. Låter positivt tycker jag =)

  • GladaEmma

    Trevlig med lite mer "medlemmar" =)

  • GladaEmma

    Nä lokaler med egen dryck är verkligen inte lätt. Jag har bara hittat fyra och jag har letat ganska så länge...

  • GladaEmma

    Bladins skola (Rönneholms herrgård har jag för mig den heter) - ingen aning om pris. Hyres genom skolans vaktmästare om jag inte minns fel.

    Söderslätts Bygdegård - betalar inget för lokalen, men måste köpa maten genom dem

    Hemvärnsgården Kyrkheddinge - har för mig det var 4.000:- för lokalen och sen maten genom gem

    Kockums fritids festlokal - 850:- har jag för mig det var för lokalen. Vet inte säkert om man måste ta maten genom dem. Inte en jättespännande lokal kanske, men ändå - den är ju billig i alla fall.

    Sen finns ju i och för sig några folkets hus, men de lokalerna känns inte som första valet för min del så de har jag inte kollat vidare.

  • GladaEmma

    Tack för tipset. Står att festlokalen bara tar 50 pers så det är nog lite litet för oss oxå tyvärr. Men det såg verkligen jättefint ut!

  • GladaEmma

    Har hittat ytterligare två lokaler med egen dricka:

    Sjömansgården - har inte varit där och kollat än, men den ligger centralt och bra.

    Malmö Kanotklubb - ligger jättefint vid kanalen borta vid Ribban typ. Har en underbar veranda.

    Den lilla detaljen med båda dessa är att man inte får hyra som privatperson så man måste känna någon med företag...

  • GladaEmma

    Ja vi var och tittade på den för ett tag sen. Det är förvisso en jympasal, men den är hur fin som helst och luktar inte ingrodd svett :P Vår tanke är att man kan hänga någon blomma i basketkorgen och drapera något snyggt tyg framför ribbstolarna...

    Tror inte man tänker på att det är en jympasal om man inte vet om det faktiskt.

    Den kostar 6.000:- att hyra och då ingår en matta att täcka golvet med så att man inte skadar det. Det ingick även bord och stolar för ett visst antal som jag inte kommer ihåg hur många det var - måste kolla det...

  • GladaEmma

    I morse skrev jag och bekräftade bokningen av lokalen. Det blir Hemvärnsgården i Kyrkheddinge =) Känner mig sååå nöjd och glad.

    Hur går det för er andra?

  • GladaEmma

    Jag kom på en sak... Jag vet en enkel, men ganska fin lokal. Läget är kanske inte super, men det funkar...

    Den ligger nere i Frihamnen (förbi Slagthuset) och inhyser en restaurang nu. Maten där är super och billig. Om ni kan tänka er buffé så är priserna runt 200pp men man får otroligt mycket mat så man behöver nog inte beställa för så många som man blir.

    Gå gärna in på www.restauranghamnpeppar.se/ och kolla. Du går dessutom ha med egen dricka dit =)

    Helen och Johan skrev 2008-03-31 16:30:44 följande:


    GladaEmma: Har du varit och tittat pa Malmo Kanotklubb? Lokalen ser jattefin pa hemsidan. Den salen dar man har festen, vet du om det ar den salen med "basketkorgen" (bild pa hemsidan)?Har gar planeringen lite trogt for tillfallet, har mest pratat om vilken lat vi ska dansa vals till :)Kommer att aka till Malmo i slutet av maj och maste forsoka besoka sa manga festlokaler som mojligt da. Sa fort vi har bokat festlokal sa kanns det som om man kan borja fundera pa roliga saker sasom klanning etc.
  • GladaEmma

    Nu har jag bokat kyrkan oxå =)

  • GladaEmma

    Vi gifter oss i Kyrkheddinge kyrka 23/5 kl 15 =)

    Spännande att titta på lokaler... Hoppas ni hittar något ni trivs med.

Svar på tråden Vår/sommarbrudar 2009 i Malmötrakten