• Pumpkin

BT regler suger...

För det första så förstår jag inte alls varför någon av oss skulle plocka bort inlägget, vi har inte någon rutin som säger att kritiska trådar ska plockas bort

Sen vad gäller namnet så är det Communityansvarig som ordnar med det, så jag kan inte svara på hur han har tänkt och varför, men jag kan kolla med honom om du vill. Är det nu så att du inte tjänar pengar på att fotografera så ska det inte vara några problem Som sagt, jag ska kolla med honom och ber att få återkomma med svar angående det imorgon!

Däremot, vad gäller förmedling av kontakter, så är jag helt med på vad som hänt. Vet inte vem av oss moderatorer som har tagit ärendet men jag tror nog att alla skulle bedöma på samma sätt. Enkel fråga: Dessa glada amatörer, skulle de ta betalt för att fota? Oavsett hur mycket, skulle de ta betalt? I så fall finns det ju ekonomiska intressen. I och med att du känner dessa personer så har du då alltså brutit mot forumreglerna. Och även om de inte skulle ta betalt, utan bara för att skaffa sig mer erfarenhet, så är det ju inget vi kan vara säkra på, eller hur?

Att däremot tipsa om en fotograf/företag som man inte har någon som helst relation till utan bara tipsar om för att man tycker att den/det är så bra - det är OK.

Hoppas att jag kunnat bidra med någonting i alla fall

/Moderator

• Pumpkin

Jag förstår verkligen inte varför ni utgår ifrån att det här ska plockas bort - ytterst få trådar med kritik har plockats bort och då har det berott på helt andra anledningar!

Visst kan reglerna tyckas vara hårda, men det är svårt att göra gränsdragningen och att göra alla nöjda. Innan den nya reklampolicyn infördes så var det klagomål åt andra hållet istället - annonsörer och vanliga medlemmar som tyckte att forumet översvämmades av reklam, annonser osv. Och så ska det ju inte heller vara.

Vad gäller 3 gånger på 6 månader så handlar det inte om att hålla räkningen, det handlar om att använda sitt sunda förnuft och kanske inte tipsa alltför ivrigt om samma fotograf/bagare/artist osv i massa trådar, för det ser faktiskt väldigt suspekt ut. Finns några här som är ganska anonyma i presentation osv, som tipsar om sina fotografer hej vilt i alla fotograftrådar man kan hitta, och ja, då har gränsen faktiskt passerats för länge sen. För då vet vi inte om personen verkligen är en privatperson eller en person som har något att vinna på alla dessa tips.

• Pumpkin

Sant! Men det är svårt att veta och dra gränsen som sagt.

Och tycker man att man har blivit felbedömd i ett ärende så tycker jag att man ska överklaga, då tar Communityansvarig hand om ärendet. Ingen av oss moderatorer (eller någon annan för den delen) är  ju ofelbar

Kallt kaffe skrev 2008-02-13 19:11:54 följande:
    Pumpkin: Bara för att man tar betalt för en fotografering behöver det inte vara i ett kommersiellt syfte. Man kan bara ta betalt för materialkostnad och slitage och det kan knappast klassas som kommersiellt.
  • Pumpkin

Vi jobbar stenhårt för att skilja de som ÄR här i kommersiellt syfte från de som inte är det, men det är som sagt svårt många gånger. Dagligen surfar vi runt och ber folk att ändra sina presentationer eller ta bort bilder från sina gallerier, allt för att få bort otillåten reklam från BT och ibland blir oskyldiga drabbade, tyvärr. Därför får man skrika till helt enkelt

Prisuppgifter från en fotograf kan vi inte acceptera om denna inte betalar för sin annonsplats här på BT, det vore inte rätt mot de företagare som faktiskt gör det.

• Pumpkin

Men man FÅR ju uttala sig fritt - men man får inte göra reklam

• Pumpkin

TS: Jag måste gå in och kolla på ärendet. Hold on.

• Pumpkin
    TS: Var det i tråden "Fotograf - kostnad? och vad får ni då?" du skrev? Om fotografer du visste om i Norrköping?
  • Pumpkin

Jag förstår precis vad du menar, men för att inlägg ska tas bort måste de ju också uppmärksammas, dvs anmälas. Det är inte vi moderatorer som sitter och lusläser forumet för att leta inlägg att anmäla, det är någonting som medlemmarna måste hjälpa oss med.

Ungefärliga prisuppgifter i sig är helt OK, eller t ex uppgifter om vad man får betala och vad man då får för/från sin fotograf, men det är inte OK när fotografen själv går in och lämnar uppgifter om sin egen verksamhet.

• Pumpkin

Inlägg anmäls genom att klicka på den röda handen som finns uppe till höger i varje inlägg. Presentationer anmäler man till mig, någon av de andra moderatorerna eller Communityansvarig, endera i gästboken eller inboxen.

• Pumpkin

Inga priser, men du skriver att du vet om några fotografer som inte är så blodigt dyra. Dvs ingenting om att det är amatörer eller att de gör det för materialkostnaden.

• Pumpkin

Att de får vara kvar är ju för att ingen rapporterar dem, vi kan som sagt inte söka igenom hela forumet varje dag på egen hand.

Är lite trött på din attityd gentemot mig, både i den här tråden och i den andra tråden (fotograftråden) och ångrar faktiskt att jag kontaktat CA angående din signatur. Förstår inte alls varför du känner att du måste vara spydig och mer eller mindre otrevlig mot mig, när jag enbart försöker hjälpa till.

Och förresten är jag en HON, inte en han...

• Pumpkin

Som sagt, det handlar mer om sunt förnuft och att vi måste ha någon slags gränsdragning nånstans.

Bling75 skrev 2008-02-13 19:57:32 följande:
    Lite fånigt med 3 gånger regeln. Jag förutsätter att de flesta bara gifter sig en gång och därför bara använder 1 lokal, 1 florist, 1 fotograf etc. Är man då nöjd med den så är det självklart att man berättar det för andra som letar efter lokal/florist/fotograf...
  • Pumpkin
    20080802: Tack för stödet

TS blev varnad för att han tipsade om att han hade vänner som kunde hjälpa till, och det är en helt korrekt varning.

2008-08-09: Det handlar inte om att man inte får tipsa, för det får man SJÄLVKLART göra, för som du säger så är det ju det som är meningen med forumet Men man får på intet sätt göra reklam för sig själv eller sina närstående på annat sätt än att köpa en annonsplats, eftersom det är inte schysst mot de företagare som faktiskt betalar för sig.
  • Pumpkin
    TS: Signaturer "jagar" vi varje dag, så där är det inte bara du som fått dig en känga och fått nicket "tvångsutbytt" Webbutvecklaren däremot får nog fortsätta heta så - eftersom han är webbutvecklare här på BT

Jag vidhåller vad jag tidigare har sagt: Jag vet om att det finns många inlägg som antagligen skulle behöva plockas bort, men vi tre som är moderatorer hinner inte kamma igenom alla trådar som startas/är aktiva och behöver därför hjälp från medlemmarna. Att ditt inlägg togs bort handlar alltså egentligen om otur för din del, någon medlem anmälde dig och uppmärksammade då oss på det

Ha en fortsatt trevlig (och lugn) kväll.
  • Pumpkin

Det måste jag faktiskt kolla upp för att vara helt säker, men såhär på rak arm så skulle jag säga att de inte kan lägga upp sig själva. Men som sagt, exakt hur det hänger ihop måste jag kolla upp. Återkommer!

blivande fru Rosenquist skrev 2008-02-13 20:53:52 följande:
    Jag har en fråga till dig?? den hör igentligen inte hit men passar på att lägga den här när det endå pratas om reklam.företagen som ligger under rubriken företags register. Har dom köpt sig annons där eller e det fritt fram att lägga in där för vem som helst.HAr hittat en fotograf där och får nu höra här på bt att dom borde inte ens få kalla sig fotografer för dom e så dåliga. Och jag som redan bokat och betalt handpenning.. Blir ju jätte orolig nu, täänkte att dom jag hittar här på BT är ok när dom ligger under det registret men nu kan jag ju ha haft rejält fel..Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-02-13 20:46:23 följande:
  • Pumpkin

Märklig? Kanske. Men det hela handlar ju om att det ska vara oberoende tips, att man inte ska behöva fundera på om företaget rekommenderas för att tipsaren är bästa kompis med personen eller om det rent av är företaget själv som tipsar, eller om det rekommenderas av egen erfarenhet som nöjd kund.

gustafmatilda skrev 2008-02-13 21:46:13 följande:
    Jag har också fått en varning, då jag tipsade om min vän i Linköping som är fotograf. Det var ett big no no. Hade jag däremot INTE känt henne personligen utan bara hört att hon ska vara bra på ryktesvägar, ja då hade det förmodligen gått bra. Känns tråkigt att man ska behöva smyga med att man känner en person bara för att få lov att ge tips om tex bra fotografer. Så jag håller helt med dig, TS. Mycket märklig regel.
  • Pumpkin

Såhär står det när man ska registrera sig i BT's företagsregister:

FORMULÄR FÖR REGISTRING

Innan ni registrerar företaget måste ni acceptera Villkoren.
    Fält med * måste fyllas i

Medverkan i Företagsregistret inkl. partnerlänk 120x60 pixels

2.795:-
    (exkl. moms) för 12 månader.
    (Om ni innan denna registrering har kommit överens med vår säljare om ett annat upplägg/pris är det naturligtvis det som gäller.)

Ett typiskt bröllopsföretag får ca 5-15 intresserade kunder om dagen, dvs runt 3000 för 12 månader. Priset är baserat kring 1:- per kund.

Presentationssida med bild, email och länk. Eget konto för uppdatering av uppgifterna. Se exempel här

Grafisk statistik ingår där resultatet kan följas online. En gång i månaden skickas även grafisk rapport på email.

Kan enkelt utökas med en partnerlänksbild (120x60 pixels). Partnerlänksbilden ger ca 10 000 - 50 000 exponeringar i månaden. Se exempel här (till höger på sidan).
    blivande fru Rosenquist skrev 2008-02-13 20:53:52 följande:
    Jag har en fråga till dig?? den hör igentligen inte hit men passar på att lägga den här när det endå pratas om reklam.företagen som ligger under rubriken företags register. Har dom köpt sig annons där eller e det fritt fram att lägga in där för vem som helst.HAr hittat en fotograf där och får nu höra här på bt att dom borde inte ens få kalla sig fotografer för dom e så dåliga. Och jag som redan bokat och betalt handpenning.. Blir ju jätte orolig nu, täänkte att dom jag hittar här på BT är ok när dom ligger under det registret men nu kan jag ju ha haft rejält fel..Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-02-13 20:46:23 följande:
  • Pumpkin
    080213 1: Jag tror i alla fall att du mycket väl förstår varför din signatur blev ändrad, med tanke på ditt företags hemsida. Och med tanke på den så känns det lite svårt att tro att du bara är här som fotograferande vän och att du inte jobbar som fotograf.
  • Pumpkin

Mycket mystiskt eftersom den sidan drivs av någon med exakt samma för- och efternamn OCH det är en fotograf...

Svar på tråden BT regler suger...