• 080213 1

BT regler suger...

Nu skriver jag säkert detta för döva ögon då Moderatorn säkert raderar detta direkt. ;o)

Jag gick med här för någon vecka sedan på anmodan av att ett par kompisar ska gifta sig. Jag råkade skriva i min presentation att jag skulle fotografera dem. Bestman, brud, toastmaster mfl har ju en roll och jag skulle då ta med mig min kamera så jag tyckte att fotograf kan jag väl skriva då jag ska just fotografera mina vänner. Hade lite problem med ett användarnamn och tog ett som jag har på flertal andra site, Fotografia (Fotografi på italienska/spanska)och tyckte det skulle passa här med tanke på vad jag skulle göra.

Jag spanade också lite på forumet och såg att ett par som ska gifta sig sökte fotografer i Norrköping och då jag har ett par vänner där som gillar att fota på hobbybasis så erbjöd jag mig att förmedla kontakten.

Nu bar det sig inte bättre åt än att BT först ändrade mitt namn. Man får visst inte ha ett användarnamn som "Fotografia". Jag fick nu det mycket mer korrekta "080213 1".

Sen fick man visst inte erbjuda hjälp med att få tag i en bra fotograf och det även att de inte är kommersiella utan gör det som glada amatörer. Det blev en varning och ett påpekande om att jag minst sagt var kriminell!!

Nu undrar jag om man inte får nämna något med fotografering alls? Vad jag läst i reglerna så får man inte vara "komersiell" och göra reklam för ett företag? BT har inte ens kollat om jag är ett företag utan bara rent av tagit mig som en snyltande och spammande fotograf.
    Hade de tagit tiden på sig och gjort ett bra jobb så hade de sett att det inte finns något företag som heter Fotografia, det finns ingen komersiell fotograf på min adress och det inlägget i forumet hänvisade varken till mig själv eller någon komersiell fotograf, utan allt är helt i enlighet med deras regler.

Tog en titt i fotografforumet igen. Jag tror nog att nästan 100% av inläggen nämner någon kommersiell fotograf, både vid namn, adress, telefonnummer, hemsida och pris. Vad jag kan se har de legat där en längre tid och några har skapats efter att jag som stor skurk, har fått min varning och ändrade namn.

Jag vill att rätt ska vara rätt och att jag får tillbaka mitt användarnamn och att mitt foruminlägg läggs tillbaka. Är det för mycket att önska?

Undrar också om det är fler som råkat ut för liknande behandling av BT?

• Svar på tråden BT regler suger...
  • Pumpkin

För det första så förstår jag inte alls varför någon av oss skulle plocka bort inlägget, vi har inte någon rutin som säger att kritiska trådar ska plockas bort

Sen vad gäller namnet så är det Communityansvarig som ordnar med det, så jag kan inte svara på hur han har tänkt och varför, men jag kan kolla med honom om du vill. Är det nu så att du inte tjänar pengar på att fotografera så ska det inte vara några problem Som sagt, jag ska kolla med honom och ber att få återkomma med svar angående det imorgon!

Däremot, vad gäller förmedling av kontakter, så är jag helt med på vad som hänt. Vet inte vem av oss moderatorer som har tagit ärendet men jag tror nog att alla skulle bedöma på samma sätt. Enkel fråga: Dessa glada amatörer, skulle de ta betalt för att fota? Oavsett hur mycket, skulle de ta betalt? I så fall finns det ju ekonomiska intressen. I och med att du känner dessa personer så har du då alltså brutit mot forumreglerna. Och även om de inte skulle ta betalt, utan bara för att skaffa sig mer erfarenhet, så är det ju inget vi kan vara säkra på, eller hur?

Att däremot tipsa om en fotograf/företag som man inte har någon som helst relation till utan bara tipsar om för att man tycker att den/det är så bra - det är OK.

Hoppas att jag kunnat bidra med någonting i alla fall

/Moderator

• Kallt kaffe

Jag kan hålla med dig om att reglerna här på BT suger: de är extremt töntiga och jag tycker i princip att hela idéen med ett forum försvinner med dessa regler. Man får inte tipsa om samma sak mer än tre gånger på ett halvår om jag inte minns fel, ska man då sitta och hålla räkningen?

Och vad det gäller fotografer och en hel del andra med företag på denna sida finns det hur många som helst som gör reklam för sig själva på sin press. Fotografer med massa bröllopsfoton som jag antar de tagit i kommersiella syften samt folk som lägger ut sina kreationer som de säljer i kommersiella syften.

Någon moderator kan ju radera detta, eller vilka det nu är som gör det. Men det är ju ett rätt allvarligt demokratiskt hot eftersom yttrandefrihet ska råda i Sverige och det finns bara 17 undantag i yttrandefrihetsgrundlagen och BT:s regler går över dessa och man borde ha rätt att kritisera det som sker.

• Kallt kaffe

Pumpkin: Bara för att man tar betalt för en fotografering behöver det inte vara i ett kommersiellt syfte. Man kan bara ta betalt för materialkostnad och slitage och det kan knappast klassas som kommersiellt.

• Pumpkin

Jag förstår verkligen inte varför ni utgår ifrån att det här ska plockas bort - ytterst få trådar med kritik har plockats bort och då har det berott på helt andra anledningar!

Visst kan reglerna tyckas vara hårda, men det är svårt att göra gränsdragningen och att göra alla nöjda. Innan den nya reklampolicyn infördes så var det klagomål åt andra hållet istället - annonsörer och vanliga medlemmar som tyckte att forumet översvämmades av reklam, annonser osv. Och så ska det ju inte heller vara.

Vad gäller 3 gånger på 6 månader så handlar det inte om att hålla räkningen, det handlar om att använda sitt sunda förnuft och kanske inte tipsa alltför ivrigt om samma fotograf/bagare/artist osv i massa trådar, för det ser faktiskt väldigt suspekt ut. Finns några här som är ganska anonyma i presentation osv, som tipsar om sina fotografer hej vilt i alla fotograftrådar man kan hitta, och ja, då har gränsen faktiskt passerats för länge sen. För då vet vi inte om personen verkligen är en privatperson eller en person som har något att vinna på alla dessa tips.

• Pumpkin

Sant! Men det är svårt att veta och dra gränsen som sagt.

Och tycker man att man har blivit felbedömd i ett ärende så tycker jag att man ska överklaga, då tar Communityansvarig hand om ärendet. Ingen av oss moderatorer (eller någon annan för den delen) är  ju ofelbar

Kallt kaffe skrev 2008-02-13 19:11:54 följande:
    Pumpkin: Bara för att man tar betalt för en fotografering behöver det inte vara i ett kommersiellt syfte. Man kan bara ta betalt för materialkostnad och slitage och det kan knappast klassas som kommersiellt.
  • Kallt kaffe

Jo självklart. Men det är lika irriterande att läsa om folk som påpekar att man inte får göra kommersiella inlägg, typ om vad fotografer tar för en fotografering. Om någon efterfrågar detta så är det ju vettigt att fotografer skriver vad de tar.

Man kan ju göra så att man stänger av alla som uppenbart är här för ett kommersiellt syfte. Jag vet att det inte är helt enkelt.

Vad det gäller presentationer kan man ju ha tvingande uppgifter som måste stå med.

• anne på grönkulla

Men, BT är en kommersiell verksamhet, inte ett demokratiskt forum.

Kallt kaffe skrev 2008-02-13 19:09:01 följande:

Men det är ju ett rätt allvarligt demokratiskt hot eftersom yttrandefrihet ska råda i Sverige och det finns bara 17 undantag i yttrandefrihetsgrundlagen och BT:s regler går över dessa och man borde ha rätt att kritisera det som sker.
  • Pumpkin

Vi jobbar stenhårt för att skilja de som ÄR här i kommersiellt syfte från de som inte är det, men det är som sagt svårt många gånger. Dagligen surfar vi runt och ber folk att ändra sina presentationer eller ta bort bilder från sina gallerier, allt för att få bort otillåten reklam från BT och ibland blir oskyldiga drabbade, tyvärr. Därför får man skrika till helt enkelt

Prisuppgifter från en fotograf kan vi inte acceptera om denna inte betalar för sin annonsplats här på BT, det vore inte rätt mot de företagare som faktiskt gör det.

• Kallt kaffe

Ja det vet jag väl men man kan inte strunta i lagar och förordningar för det. Hela poängen med ett forum försvinner ju om man inte får uttala sig fritt (näst intill i alla fall).

• 080213 1

Nu rör det sig om ett (1) inlägg och jag nämnde varken fotografen vid namn eller om han skulle ha betalt ens en gång (och jag får ingen del av deras kaka om så skulle vara fallet). Klart mer "regelrätt" än alla med både namn.,telefonnummer och webadress till fotografer som de inte känner trots att de fotat bröllop, dop och födelsedagar åt dem. Jo, ja tackar jag, det är skillnad på skit å pannkaka!! ;o)

Jag har överklagat både raderingen av inlägget och mitt användarnamn. Vi får väl se hur "BT-Maffian" behamdlar det men jag är nog rätt så säker på utgången.

Svar på tråden BT regler suger...