• 080213 1

BT regler suger...

Nu skriver jag säkert detta för döva ögon då Moderatorn säkert raderar detta direkt. ;o)

Jag gick med här för någon vecka sedan på anmodan av att ett par kompisar ska gifta sig. Jag råkade skriva i min presentation att jag skulle fotografera dem. Bestman, brud, toastmaster mfl har ju en roll och jag skulle då ta med mig min kamera så jag tyckte att fotograf kan jag väl skriva då jag ska just fotografera mina vänner. Hade lite problem med ett användarnamn och tog ett som jag har på flertal andra site, Fotografia (Fotografi på italienska/spanska)och tyckte det skulle passa här med tanke på vad jag skulle göra.

Jag spanade också lite på forumet och såg att ett par som ska gifta sig sökte fotografer i Norrköping och då jag har ett par vänner där som gillar att fota på hobbybasis så erbjöd jag mig att förmedla kontakten.

Nu bar det sig inte bättre åt än att BT först ändrade mitt namn. Man får visst inte ha ett användarnamn som "Fotografia". Jag fick nu det mycket mer korrekta "080213 1".

Sen fick man visst inte erbjuda hjälp med att få tag i en bra fotograf och det även att de inte är kommersiella utan gör det som glada amatörer. Det blev en varning och ett påpekande om att jag minst sagt var kriminell!!

Nu undrar jag om man inte får nämna något med fotografering alls? Vad jag läst i reglerna så får man inte vara "komersiell" och göra reklam för ett företag? BT har inte ens kollat om jag är ett företag utan bara rent av tagit mig som en snyltande och spammande fotograf.
    Hade de tagit tiden på sig och gjort ett bra jobb så hade de sett att det inte finns något företag som heter Fotografia, det finns ingen komersiell fotograf på min adress och det inlägget i forumet hänvisade varken till mig själv eller någon komersiell fotograf, utan allt är helt i enlighet med deras regler.

Tog en titt i fotografforumet igen. Jag tror nog att nästan 100% av inläggen nämner någon kommersiell fotograf, både vid namn, adress, telefonnummer, hemsida och pris. Vad jag kan se har de legat där en längre tid och några har skapats efter att jag som stor skurk, har fått min varning och ändrade namn.

Jag vill att rätt ska vara rätt och att jag får tillbaka mitt användarnamn och att mitt foruminlägg läggs tillbaka. Är det för mycket att önska?

Undrar också om det är fler som råkat ut för liknande behandling av BT?

• Svar på tråden BT regler suger...
  • Pumpkin

Det måste jag faktiskt kolla upp för att vara helt säker, men såhär på rak arm så skulle jag säga att de inte kan lägga upp sig själva. Men som sagt, exakt hur det hänger ihop måste jag kolla upp. Återkommer!

blivande fru Rosenquist skrev 2008-02-13 20:53:52 följande:
    Jag har en fråga till dig?? den hör igentligen inte hit men passar på att lägga den här när det endå pratas om reklam.företagen som ligger under rubriken företags register. Har dom köpt sig annons där eller e det fritt fram att lägga in där för vem som helst.HAr hittat en fotograf där och får nu höra här på bt att dom borde inte ens få kalla sig fotografer för dom e så dåliga. Och jag som redan bokat och betalt handpenning.. Blir ju jätte orolig nu, täänkte att dom jag hittar här på BT är ok när dom ligger under det registret men nu kan jag ju ha haft rejält fel..Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-02-13 20:46:23 följande:
  • blivande fru Rosenquist

Ok

det låter bra, jag känner mig jätte orolig nu, tänk om jag bokat en bluff fotograf..

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-02-13 20:58:21 följande:

Det måste jag faktiskt kolla upp för att vara helt säker, men såhär på rak arm så skulle jag säga att de inte kan lägga upp sig själva. Men som sagt, exakt hur det hänger ihop måste jag kolla upp. Återkommer!
  • 20080802

Jag vill inte strö salt i såren men att fotografen i fråga har betalat för en reklamplats är ju inte på något vis en garanti för kvalitet så du tar ju risken oavsett. :-/
    Om du har någon opartisk referens vill säga...

blivande fru Rosenquist skrev 2008-02-13 21:00:38 följande:

Ok det låter bra, jag känner mig jätte orolig nu, tänk om jag bokat en bluff fotograf..Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-02-13 20:58:21 följande:
  • 080213 1

Jag kan ju flika in lite här då man sitter på lite kunksap.

Att man startar en firma och kallar sig fotograf har inget att göra med om man kan fotografera eller ej. Förmodligen samma sak med annonserna här på BT. De har inte tid och möjlighet att kolla om alla verkligen klarar av det de annonserar om.

Vad gäller fotografer så beror mycket på vad man förväntar sig. Fotografen kan vara jätteduktig men vissa förväntar sig en annan typ av bilder och då är helt plötsligt fotografen dålig. Jag tror att det är svårt att "höra från andra" om en fotograf är bra eller dålig utan det bästa du kan göra är att titta på bilderna fotografen tagit. Det är ju bara du som vet vad du vill ha för bilder och vilken typ av bilder du blir nöjd med. Sen gäller det bara att hitta en fotograf som kan leverera just de bilderna.

Skulle det vara så att de är dåliga rent tekniskt och att de helt enklet levererar suddiga, felexponerade och oskarpa bilder så gäller reklamationsrätten även för dem. Vill du boka av dem och ha tillbaka handpenningen men de vägrar så hota lite med att ni kommer att nyttja er reklamationsrätt ifall bilderna blir dåliga. Vill de inte avboka så försök att få tag i en fotograf till och låt båda fota så ni har en backup.

Är det så att du är osäker på den tekniska kvalitén så lägg en länk så kan jag hjälpa dig med lite råd.

Mvh
    Micke

blivande fru Rosenquist skrev 2008-02-13 20:53:52 följande:

Jag har en fråga till dig?? den hör igentligen inte hit men passar på att lägga den här när det endå pratas om reklam.företagen som ligger under rubriken företags register. Har dom köpt sig annons där eller e det fritt fram att lägga in där för vem som helst.HAr hittat en fotograf där och får nu höra här på bt att dom borde inte ens få kalla sig fotografer för dom e så dåliga. Och jag som redan bokat och betalt handpenning.. Blir ju jätte orolig nu, täänkte att dom jag hittar här på BT är ok när dom ligger under det registret men nu kan jag ju ha haft rejält fel..Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-02-13 20:46:23 följande:
  • blivande fru Rosenquist

jo det klart.. men med tanke på att dom lagt upp en ok hemsida, etc så k'nndes det ok.
    har googlat på honom och han e en fotograf som gjort olika jobb.

men det som fått mig att tvivla är att han på hemsidan lagt upp referens bilder och dom e så gryniga..
    Sen har jag frågat en längre tid här på BT om någon anlitat honom men ingen har gjort det...

och han ska ha varit fotograf i 20 år och ingen har anlitat honom???

ja uch tur att det inte var allt för mycket pengar i handpenning.
    så man i värsta fall kan dra sig ur..

20080802 skrev 2008-02-13 21:03:00 följande:
    Jag vill inte strö salt i såren men att fotografen i fråga har betalat för en reklamplats är ju inte på något vis en garanti för kvalitet så du tar ju risken oavsett. :-/Om du har någon opartisk referens vill säga... blivande fru Rosenquist skrev 2008-02-13 21:00:38 följande:
  • 080213 1

Jag såg att du hade en egen tråd om detta. Jag har svarat lite där med... ;o))

blivande fru Rosenquist skrev 2008-02-13 21:10:04 följande:

jo det klart.. men med tanke på att dom lagt upp en ok hemsida, etc så k'nndes det ok.har googlat på honom och han e en fotograf som gjort olika jobb.men det som fått mig att tvivla är att han på hemsidan lagt upp referens bilder och dom e så gryniga..Sen har jag frågat en längre tid här på BT om någon anlitat honom men ingen har gjort det...och han ska ha varit fotograf i 20 år och ingen har anlitat honom???ja uch tur att det inte var allt för mycket pengar i handpenning.så man i värsta fall kan dra sig ur..
  • gustafmatilda

Jag har också fått en varning, då jag tipsade om min vän i Linköping som är fotograf. Det var ett big no no. Hade jag däremot INTE känt henne personligen utan bara hört att hon ska vara bra på ryktesvägar, ja då hade det förmodligen gått bra. Känns tråkigt att man ska behöva smyga med att man känner en person bara för att få lov att ge tips om tex bra fotografer. Så jag håller helt med dig, TS. Mycket märklig regel.

• Pumpkin

Märklig? Kanske. Men det hela handlar ju om att det ska vara oberoende tips, att man inte ska behöva fundera på om företaget rekommenderas för att tipsaren är bästa kompis med personen eller om det rent av är företaget själv som tipsar, eller om det rekommenderas av egen erfarenhet som nöjd kund.

gustafmatilda skrev 2008-02-13 21:46:13 följande:
    Jag har också fått en varning, då jag tipsade om min vän i Linköping som är fotograf. Det var ett big no no. Hade jag däremot INTE känt henne personligen utan bara hört att hon ska vara bra på ryktesvägar, ja då hade det förmodligen gått bra. Känns tråkigt att man ska behöva smyga med att man känner en person bara för att få lov att ge tips om tex bra fotografer. Så jag håller helt med dig, TS. Mycket märklig regel.
  • gustafmatilda

Jo men om man studerat fotografi ihop med en annan person tycker jag att man bör få rekommendera den här personen. Jag hade lika gärna kunnat maila till trådstartaren i fråga och rekommendera mig själv, men jag tror att min fd klasskamrat skulle göra just det jobbet som det handlade om bättre. Jag vinner inget i att tipsa någon om henne då vi inte har kontakt längre (och det kan ju inte ni veta såklart) förutom att jag kanske lyckas bidra med något här på forumet. Och det är väl det som forumen går ut på, om jag har förstått det rätt... =)

• gustafmatilda

Och jag menat inte att låta spydig jag heller, jag tycker enbart att det är en luddig regel, som någon annan beskrev det...

Svar på tråden BT regler suger...