• 080213 1

BT regler suger...

Nu skriver jag säkert detta för döva ögon då Moderatorn säkert raderar detta direkt. ;o)

Jag gick med här för någon vecka sedan på anmodan av att ett par kompisar ska gifta sig. Jag råkade skriva i min presentation att jag skulle fotografera dem. Bestman, brud, toastmaster mfl har ju en roll och jag skulle då ta med mig min kamera så jag tyckte att fotograf kan jag väl skriva då jag ska just fotografera mina vänner. Hade lite problem med ett användarnamn och tog ett som jag har på flertal andra site, Fotografia (Fotografi på italienska/spanska)och tyckte det skulle passa här med tanke på vad jag skulle göra.

Jag spanade också lite på forumet och såg att ett par som ska gifta sig sökte fotografer i Norrköping och då jag har ett par vänner där som gillar att fota på hobbybasis så erbjöd jag mig att förmedla kontakten.

Nu bar det sig inte bättre åt än att BT först ändrade mitt namn. Man får visst inte ha ett användarnamn som "Fotografia". Jag fick nu det mycket mer korrekta "080213 1".

Sen fick man visst inte erbjuda hjälp med att få tag i en bra fotograf och det även att de inte är kommersiella utan gör det som glada amatörer. Det blev en varning och ett påpekande om att jag minst sagt var kriminell!!

Nu undrar jag om man inte får nämna något med fotografering alls? Vad jag läst i reglerna så får man inte vara "komersiell" och göra reklam för ett företag? BT har inte ens kollat om jag är ett företag utan bara rent av tagit mig som en snyltande och spammande fotograf.
    Hade de tagit tiden på sig och gjort ett bra jobb så hade de sett att det inte finns något företag som heter Fotografia, det finns ingen komersiell fotograf på min adress och det inlägget i forumet hänvisade varken till mig själv eller någon komersiell fotograf, utan allt är helt i enlighet med deras regler.

Tog en titt i fotografforumet igen. Jag tror nog att nästan 100% av inläggen nämner någon kommersiell fotograf, både vid namn, adress, telefonnummer, hemsida och pris. Vad jag kan se har de legat där en längre tid och några har skapats efter att jag som stor skurk, har fått min varning och ändrade namn.

Jag vill att rätt ska vara rätt och att jag får tillbaka mitt användarnamn och att mitt foruminlägg läggs tillbaka. Är det för mycket att önska?

Undrar också om det är fler som råkat ut för liknande behandling av BT?

• Svar på tråden BT regler suger...
  • 080213 1

Nä just det. Inte så dyra kan enligt mig tolkas som att de faktiskt kan vara gratis. Det är ju inte så dyrt! ;o)

Hur gär du då om jag skrivit: "Martan.se är en bra fotograf i Norrköping och du får massor av bilder från honom för 4.000:-".
    Det är ungefär som alla andra och de får vara kvar. Hade det varit mindre regelvidrigt?

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-02-13 19:49:28 följande:

Inga priser, men du skriver att du vet om några fotografer som inte är så blodigt dyra. Dvs ingenting om att det är amatörer eller att de gör det för materialkostnaden.
  • Bling75

Lite fånigt med 3 gånger regeln. Jag förutsätter att de flesta bara gifter sig en gång och därför bara använder 1 lokal, 1 florist, 1 fotograf etc. Är man då nöjd med den så är det självklart att man berättar det för andra som letar efter lokal/florist/fotograf...

• Pumpkin

Att de får vara kvar är ju för att ingen rapporterar dem, vi kan som sagt inte söka igenom hela forumet varje dag på egen hand.

Är lite trött på din attityd gentemot mig, både i den här tråden och i den andra tråden (fotograftråden) och ångrar faktiskt att jag kontaktat CA angående din signatur. Förstår inte alls varför du känner att du måste vara spydig och mer eller mindre otrevlig mot mig, när jag enbart försöker hjälpa till.

Och förresten är jag en HON, inte en han...

• Pumpkin

Som sagt, det handlar mer om sunt förnuft och att vi måste ha någon slags gränsdragning nånstans.

Bling75 skrev 2008-02-13 19:57:32 följande:
    Lite fånigt med 3 gånger regeln. Jag förutsätter att de flesta bara gifter sig en gång och därför bara använder 1 lokal, 1 florist, 1 fotograf etc. Är man då nöjd med den så är det självklart att man berättar det för andra som letar efter lokal/florist/fotograf...
  • 20080802

Oj oj oj... Nu måste jag bara lägga min oskyldiga näsa i blöt. Jag kan förstå att TS känner sig orättvist behandlad men håller ändå med Pumpkin i det mesta. Framför allt tycker jag det är lite taskigt att skjuta budbäraren som verkligen anstränger sig att meddela reglerna på ett så trevlit sätt som möjlit.
    Det är alltid svårt med regelverk och det finns alltid särskilda fall då det hade varit bättre om reglerna hade varit annorlunda eller där de inte används på rätt sätt. Men jag måste säga att jag är tacksam att någon försöker hålla så pass ordning i forumet att jag kan utgå ifrån att den som tipsar om "sin fotograf" verkligen är en tacksam kund som jag kan lita på och inte en fotograf som försöker sälja sig själv. Sedan finns det som sagt risk för fel men utan reglerna vore nog allt tipsandet meningslöst och de "seriösa" inläggen skulle försvinna i reklam.

Slutligen kan jag hålla med TS om att hennes tips inte borde vara annorlunda än andras eftersom hon inte har någon egen vinning i det utan bara hjälper till. Precis som vi andra när vi tipsar!!

• 2008-08-09

Oj jag blir snart rädd för att skriva inlägg, om man kan bli anmäld för en sådan liten grej.
    Reglerna är på tok för "luddiga" tycker jag, + att det blir lite konstigt med ett forum, om man inte får tipsa andra brudar om saker, är inte det litegrann halva idén?

• Pumpkin
    20080802: Tack för stödet

TS blev varnad för att han tipsade om att han hade vänner som kunde hjälpa till, och det är en helt korrekt varning.

2008-08-09: Det handlar inte om att man inte får tipsa, för det får man SJÄLVKLART göra, för som du säger så är det ju det som är meningen med forumet Men man får på intet sätt göra reklam för sig själv eller sina närstående på annat sätt än att köpa en annonsplats, eftersom det är inte schysst mot de företagare som faktiskt betalar för sig.
  • 080213 1

Jag får be om ursäkt om du tycker att jag går på lite hårt men jag hoppas att du förstår min sida också? Jag har skrivit i ett forum att jag "känner en fotograf" och blir varnad och inlägget bortaget när man bara behöver öppna vilket forum som helst här och det står både namn och kontaktuppgifter till fotografer och andra komersiella tjänster utan att det åtgärdas. Jag är ju varken komersiell eller utlyst några tjänster och än mindre lämnat några kontaktuppgifter? Lite sne blir man allt.

Att min användarnamn kanske skulle kunna kopplas ihop med fotografering (fotografia) kan jag förstå men en lätt sökning på alla användare här ger ju namn som Simonas Nagelstudio, BridalOutlet, Bilförmedlaren, Webbutvecklaren, Frisören och inte minst 6st med ordet Fotograf i sitt namn (eller är t ex "Fotograf JK" ett godkänt namn men inte mitt??)
    Hoppas att du förstår att man blir ännu sneare och undrar var logiken i det hela finns??

Jag ska inte "trakassera" dig mer. Jag vet hur det är att vara moderator och jag uppskattar verkligen att du har tagit dig tid och ber om ursökt än en gång ifall jag varit lite för rakt på sak och ifall jag kallat dig för en "han". Själv är jag en "han" (bilden är på Hanna som jag i egenskap av gratis amatörfotograf tagit och skänkt bort! ;o) och du vet ju hur okänsliga vi kan vara? .

Jag ska hålla tyst nu och vänta på överklagandet.
    Får önska dig en trevlig kväll (trost alla skopor du fått av mig!) och tack för tålamodet.

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-02-13 19:58:40 följande:

Att de får vara kvar är ju för att ingen rapporterar dem, vi kan som sagt inte söka igenom hela forumet varje dag på egen hand.Är lite trött på din attityd gentemot mig, både i den här tråden och i den andra tråden (fotograftråden) och ångrar faktiskt att jag kontaktat CA angående din signatur. Förstår inte alls varför du känner att du måste vara spydig och mer eller mindre otrevlig mot mig, när jag enbart försöker hjälpa till.Och förresten är jag en HON, inte en han...
  • Pumpkin
    TS: Signaturer "jagar" vi varje dag, så där är det inte bara du som fått dig en känga och fått nicket "tvångsutbytt" Webbutvecklaren däremot får nog fortsätta heta så - eftersom han är webbutvecklare här på BT

Jag vidhåller vad jag tidigare har sagt: Jag vet om att det finns många inlägg som antagligen skulle behöva plockas bort, men vi tre som är moderatorer hinner inte kamma igenom alla trådar som startas/är aktiva och behöver därför hjälp från medlemmarna. Att ditt inlägg togs bort handlar alltså egentligen om otur för din del, någon medlem anmälde dig och uppmärksammade då oss på det

Ha en fortsatt trevlig (och lugn) kväll.
  • blivande fru Rosenquist

Jag har en fråga till dig?? den hör igentligen inte hit men passar på att lägga den här när det endå pratas om reklam.
    företagen som ligger under rubriken företags register. Har dom köpt sig annons där eller e det fritt fram att lägga in där för vem som helst.

HAr hittat en fotograf där och får nu höra här på bt att dom borde inte ens få kalla sig fotografer för dom e så dåliga.
    Och jag som redan bokat och betalt handpenning..
    Blir ju jätte orolig nu, täänkte att dom jag hittar här på BT är ok när dom ligger under det registret men nu kan jag ju ha haft rejält fel..

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-02-13 20:46:23 följande:

20080802: Tack för stödet TS blev varnad för att han tipsade om att han hade vänner som kunde hjälpa till, och det är en helt korrekt varning.2008-08-09: Det handlar inte om att man inte får tipsa, för det får man SJÄLVKLART göra, för som du säger så är det ju det som är meningen med forumet Men man får på intet sätt göra reklam för sig själv eller sina närstående på annat sätt än att köpa en annonsplats, eftersom det är inte schysst mot de företagare som faktiskt betalar för sig.
Svar på tråden BT regler suger...