• 080213 1

BT regler suger...

Nu skriver jag säkert detta för döva ögon då Moderatorn säkert raderar detta direkt. ;o)

Jag gick med här för någon vecka sedan på anmodan av att ett par kompisar ska gifta sig. Jag råkade skriva i min presentation att jag skulle fotografera dem. Bestman, brud, toastmaster mfl har ju en roll och jag skulle då ta med mig min kamera så jag tyckte att fotograf kan jag väl skriva då jag ska just fotografera mina vänner. Hade lite problem med ett användarnamn och tog ett som jag har på flertal andra site, Fotografia (Fotografi på italienska/spanska)och tyckte det skulle passa här med tanke på vad jag skulle göra.

Jag spanade också lite på forumet och såg att ett par som ska gifta sig sökte fotografer i Norrköping och då jag har ett par vänner där som gillar att fota på hobbybasis så erbjöd jag mig att förmedla kontakten.

Nu bar det sig inte bättre åt än att BT först ändrade mitt namn. Man får visst inte ha ett användarnamn som "Fotografia". Jag fick nu det mycket mer korrekta "080213 1".

Sen fick man visst inte erbjuda hjälp med att få tag i en bra fotograf och det även att de inte är kommersiella utan gör det som glada amatörer. Det blev en varning och ett påpekande om att jag minst sagt var kriminell!!

Nu undrar jag om man inte får nämna något med fotografering alls? Vad jag läst i reglerna så får man inte vara "komersiell" och göra reklam för ett företag? BT har inte ens kollat om jag är ett företag utan bara rent av tagit mig som en snyltande och spammande fotograf.
    Hade de tagit tiden på sig och gjort ett bra jobb så hade de sett att det inte finns något företag som heter Fotografia, det finns ingen komersiell fotograf på min adress och det inlägget i forumet hänvisade varken till mig själv eller någon komersiell fotograf, utan allt är helt i enlighet med deras regler.

Tog en titt i fotografforumet igen. Jag tror nog att nästan 100% av inläggen nämner någon kommersiell fotograf, både vid namn, adress, telefonnummer, hemsida och pris. Vad jag kan se har de legat där en längre tid och några har skapats efter att jag som stor skurk, har fått min varning och ändrade namn.

Jag vill att rätt ska vara rätt och att jag får tillbaka mitt användarnamn och att mitt foruminlägg läggs tillbaka. Är det för mycket att önska?

Undrar också om det är fler som råkat ut för liknande behandling av BT?

• Svar på tråden BT regler suger...
  • 080213 1

Nu rör det sig om ett (1) inlägg och jag nämnde varken fotografen vid namn eller om han skulle ha betalt ens en gång (och jag får ingen del av deras kaka om så skulle vara fallet). Klart mer "regelrätt" än alla med både namn.,telefonnummer och webadress till fotografer som de inte känner trots att de fotat bröllop, dop och födelsedagar åt dem. Jo, ja tackar jag, det är skillnad på skit å pannkaka!! ;o)

Jag har överklagat både raderingen av inlägget och mitt användarnamn. Vi får väl se hur "BT-Maffian" behamdlar det men jag är nog rätt så säker på utgången.

• 080213 1

Ta en titt i fotografforumet. Du får säkert radera de flesta inläggen där då. Finns både priser och namn på flertal kommersiella fotografer.

Ser jag ingen radering av dessa så tar jag BT's fina regler för trams och de som modererar som ryggradslösa kappvändare. Kanske inte riktigt så hårt men jag tror du förstår vinken? Ändra reglerna eller följ dem. ;o)

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-02-13 19:28:22 följande:

Prisuppgifter från en fotograf kan vi inte acceptera om denna inte betalar för sin annonsplats här på BT, det vore inte rätt mot de företagare som faktiskt gör det.
  • 080213 1

Jäpp, det stämmer. Hänvisa gärna till vilket pris jag säljer mina tjänster i det inlägget. ;o)

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-02-13 19:33:04 följande:

TS: Var det i tråden "Fotograf - kostnad? och vad får ni då?" du skrev? Om fotografer du visste om i Norrköping?
  • 080213 1

Nä just det. Inte så dyra kan enligt mig tolkas som att de faktiskt kan vara gratis. Det är ju inte så dyrt! ;o)

Hur gär du då om jag skrivit: "Martan.se är en bra fotograf i Norrköping och du får massor av bilder från honom för 4.000:-".
    Det är ungefär som alla andra och de får vara kvar. Hade det varit mindre regelvidrigt?

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-02-13 19:49:28 följande:

Inga priser, men du skriver att du vet om några fotografer som inte är så blodigt dyra. Dvs ingenting om att det är amatörer eller att de gör det för materialkostnaden.
  • 080213 1

Jag får be om ursäkt om du tycker att jag går på lite hårt men jag hoppas att du förstår min sida också? Jag har skrivit i ett forum att jag "känner en fotograf" och blir varnad och inlägget bortaget när man bara behöver öppna vilket forum som helst här och det står både namn och kontaktuppgifter till fotografer och andra komersiella tjänster utan att det åtgärdas. Jag är ju varken komersiell eller utlyst några tjänster och än mindre lämnat några kontaktuppgifter? Lite sne blir man allt.

Att min användarnamn kanske skulle kunna kopplas ihop med fotografering (fotografia) kan jag förstå men en lätt sökning på alla användare här ger ju namn som Simonas Nagelstudio, BridalOutlet, Bilförmedlaren, Webbutvecklaren, Frisören och inte minst 6st med ordet Fotograf i sitt namn (eller är t ex "Fotograf JK" ett godkänt namn men inte mitt??)
    Hoppas att du förstår att man blir ännu sneare och undrar var logiken i det hela finns??

Jag ska inte "trakassera" dig mer. Jag vet hur det är att vara moderator och jag uppskattar verkligen att du har tagit dig tid och ber om ursökt än en gång ifall jag varit lite för rakt på sak och ifall jag kallat dig för en "han". Själv är jag en "han" (bilden är på Hanna som jag i egenskap av gratis amatörfotograf tagit och skänkt bort! ;o) och du vet ju hur okänsliga vi kan vara? .

Jag ska hålla tyst nu och vänta på överklagandet.
    Får önska dig en trevlig kväll (trost alla skopor du fått av mig!) och tack för tålamodet.

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-02-13 19:58:40 följande:

Att de får vara kvar är ju för att ingen rapporterar dem, vi kan som sagt inte söka igenom hela forumet varje dag på egen hand.Är lite trött på din attityd gentemot mig, både i den här tråden och i den andra tråden (fotograftråden) och ångrar faktiskt att jag kontaktat CA angående din signatur. Förstår inte alls varför du känner att du måste vara spydig och mer eller mindre otrevlig mot mig, när jag enbart försöker hjälpa till.Och förresten är jag en HON, inte en han...
  • 080213 1

Jag kan ju flika in lite här då man sitter på lite kunksap.

Att man startar en firma och kallar sig fotograf har inget att göra med om man kan fotografera eller ej. Förmodligen samma sak med annonserna här på BT. De har inte tid och möjlighet att kolla om alla verkligen klarar av det de annonserar om.

Vad gäller fotografer så beror mycket på vad man förväntar sig. Fotografen kan vara jätteduktig men vissa förväntar sig en annan typ av bilder och då är helt plötsligt fotografen dålig. Jag tror att det är svårt att "höra från andra" om en fotograf är bra eller dålig utan det bästa du kan göra är att titta på bilderna fotografen tagit. Det är ju bara du som vet vad du vill ha för bilder och vilken typ av bilder du blir nöjd med. Sen gäller det bara att hitta en fotograf som kan leverera just de bilderna.

Skulle det vara så att de är dåliga rent tekniskt och att de helt enklet levererar suddiga, felexponerade och oskarpa bilder så gäller reklamationsrätten även för dem. Vill du boka av dem och ha tillbaka handpenningen men de vägrar så hota lite med att ni kommer att nyttja er reklamationsrätt ifall bilderna blir dåliga. Vill de inte avboka så försök att få tag i en fotograf till och låt båda fota så ni har en backup.

Är det så att du är osäker på den tekniska kvalitén så lägg en länk så kan jag hjälpa dig med lite råd.

Mvh
    Micke

blivande fru Rosenquist skrev 2008-02-13 20:53:52 följande:

Jag har en fråga till dig?? den hör igentligen inte hit men passar på att lägga den här när det endå pratas om reklam.företagen som ligger under rubriken företags register. Har dom köpt sig annons där eller e det fritt fram att lägga in där för vem som helst.HAr hittat en fotograf där och får nu höra här på bt att dom borde inte ens få kalla sig fotografer för dom e så dåliga. Och jag som redan bokat och betalt handpenning.. Blir ju jätte orolig nu, täänkte att dom jag hittar här på BT är ok när dom ligger under det registret men nu kan jag ju ha haft rejält fel..Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-02-13 20:46:23 följande:
  • 080213 1

Jag såg att du hade en egen tråd om detta. Jag har svarat lite där med... ;o))

blivande fru Rosenquist skrev 2008-02-13 21:10:04 följande:

jo det klart.. men med tanke på att dom lagt upp en ok hemsida, etc så k'nndes det ok.har googlat på honom och han e en fotograf som gjort olika jobb.men det som fått mig att tvivla är att han på hemsidan lagt upp referens bilder och dom e så gryniga..Sen har jag frågat en längre tid här på BT om någon anlitat honom men ingen har gjort det...och han ska ha varit fotograf i 20 år och ingen har anlitat honom???ja uch tur att det inte var allt för mycket pengar i handpenning.så man i värsta fall kan dra sig ur..
  • 080213 1

Var någonstans bryter denna textrad mot avtalet med BT:

"Hittar ni ingen fotograf så kan jag nog veta om några fotografer i Norrköping som inte är så blodigt dyra."

Det är nämligen den raden som BT hänvisar till att den bryter mot paragraf 7 om komersiell reklam.

Reglerna är ju inte luddiga så jag förväntar mig ett solklart svar!! ;o))

Mvh
    Micke

Mattilda skrev 2008-02-14 12:19:16 följande:
    Luddigt? Jag förstår faktiskt inte vissa personers resonemang?Varför läser så få igenom "avtal" som tecknas när man blir medlem på olika sajter, och dessutom sen efteråt har negativa åsikter om det man har godkännt.
  • 080213 1

Du är den första som ställt frågan hur min relation till BT är och det tycker jag faktiskt att BT kunde gjort innan de varnar och tar bort saker utan att veta hur det ligger till.

Jag är medlem här för jag är med och planerar ett par nära vänners bröllop. Det är de som vill att jag ska vara med här och inte för att jag försöker fiska jobb.

Jag jobbar inte som fotograf men jag har en kamera och motorsportsfoto som hobby. Mina vänner vill att jag ska fotografer lite på deras bröllop och det tänker jag göra. Jag skulle inte rekommendera mig själv och är heller inte god vän med någon yrkesarbetande fotograf.

Däremot så har jag vänner i Norrköping (bor inte där själv) och hört vad de har fått betala och det var just dessa fotografer jag skulle kunna rekommendera men jag vilje följa reglerna här och namngav dem inte.

Om BT bara ansträngt sig lite och frågat innan så hade jag inte tyckt det hade varit så farligt men att de bara förutsätter att man är en regelvidrig fotograf som försöker promota sig själv tycker jag är lite konstigt och mycket illa skött för att vara ett företag. Att de dessutom inte själva svarar på varför de gjort detta utan låter några stackars moderatorer ta smällen för deras agerande tycker jag är ännu sämre stil.

//Micke

Popcorn skrev 2008-02-14 23:06:31 följande:
    080213 1: Jag är inte del av BT:S moderatorer eller liknande men kan ge dig min syn på saken. Jag tycker att ditt inlägg i sig var helt okey inom ramarna för vad som gäller här om du hade varit en helt vanlig bröllopsplanerande brud eller brudgum som hänger här i de syften som sajten framför allt har. Något säger mig dock att du inte alls är här i egenskap av planerare av ditt eget eller någon närståendes bröllop. Det kan vara rätt, fel eller någonstans mittemellan men faktum är att du har registrerat dig som att du arbetar med bröllop och du är definitivt både identifierbar som person och till ditt yrke/intresse, och just det faktumet gör att ditt inlägg får en annan karaktär! För egen del kan sägas att jag har varit medlem här sedan 2003/2004 någonting och då enkom för att jag och min man började planera vårt bröllop då. Långt senare började jag dock själv jobba med bröllop och sedan dess har jag varit oerhört försiktig med vad jag skriver och jag är mån om att jag inte ska kunna identifieras. Nu skriver jag i och för sig här väldigt sällan nu för tiden men jag kikar ändå in här rätt ofta för att följa diskussionerna inom mitt område. Forumet ska nog inte vara ett ställe där man visar upp sitt namn men självklart är det inget som hindrar dig från att hjälpa andra om det nu bara är det du önskar. Huvudsaken är att du inte tipsar om dig själv eller några som du känner eller har någon relation till som kan missförstås. Om du inte ställer upp och acceptera dessa villkor är det inget som hindrar att du faktiskt slutar vara här. En viss förståelse för att reglerna måste finnas kanske du också får om du verkligen tänker efter och inte tar din tillsägelse så personligt som du verkar göra. Det man inte gillar behöver man ju inte använda!
  • 080213 1

Jag har hört av mig till redaktionen personligen och jag har överklagat men när man inte hör något från dem så finns ju ett forum för att skriva om hur BT fungerar och det har jag ju gjort. I övrigt har jag bara svarat på frågor i andra forum om varför jag försvunnit och svarat på direkta frågor st'ällda till mig.

Jag är själv moderator i några forum och de har liknande regler som BT men jag har inte på något av dessa forum varit med om att man behandlar ett inlägg så här. Än v'ärre blir det här när det finns mängder med trådar som är mer uppenbara regelbrott än det jag skrivit.

Jag väntar fortfarande svar från redaktionen och så länge de inte hör av sig på något sätt så kommer jag fortsätta frågasätta deras agerande, skita ner forum eller ej!! ;o))

//Micke

Mattilda skrev 2008-02-14 23:16:48 följande:
    BT-moderator eller redaktion? På dom forum där jag varit innan (och i vissa fortfarande är medlem) så har jag ofta sett att andra har blivit felbedömd av moderator men senare fått upprättelse av redaktionen på sajten.Jag hoppas och tror inte att det är annorlunda här.Huruvida ditt inlägg kan ha tolkats som ett avtalsbrott kanske man vänligt ska höra efter med en överklagan som jag förstått att man kan inkomma med, istället för att skriva att en gratis och så här bra sajts regler suger. Risken är nog större att en medlem får ett vänligt och korrekt svar från redaktionen om man frågar på ett "bättre" sätt.För övrigt så vändes inte min undrande fråga om hur vissa tänker mot dig. Jag förstår om du undrar över ett beslut, men inser också att det förmodligen inte var det mest lämpliga valet att välja för att uttrycka ett missnöje. Hela tråden är ju kanske egentligen helt onödig och "skräpar" bara ner, det finns ju faktiskt en överklagningsfunktion för frågor kring beslut tagna av moderatorerna.Min syster gifte sig för två sommrar sen och tipsade mig om BT. Hon sa att man kan få varningar ifall man inte sköter sig, men om man inte gör om samma sak är det absolut ingen fara. Detta verkar gälla på dom flesta forum enligt vad jag förstått. Du kanske inte behöver fundera allt för mycket på en "varning" utan istället kanske koncentrera dig på varför du egentligen hittade hit. Själv ska jag jaga tag i mysiga dekorationer till honnörsbordet ikväll, bröllopsplaneringen måste ju gå framåt även om det är ett bra tag kvar tills det är dags.
  • 080213 1

Det är egentligen inget att sura över, det kan jag mycket väl hålla med om, men det är principen.
    Jag är ingen "smygspammande" bröllopsfotograf, har inte utgett mig för att vara någon sådan och jag är här i egenskap av privatperson. Att BT förutsätter vissa saker utan att ens fråga och när man sen inte får svar på varför så tycker jag det är ännu sämre skött av en site som vill ge skenet av att vara seriös.

Jag tycker också att Pumpkin gör ett bra jobb. Hon försöker i alla fall svara och hjälpa till. Synd bara att ägarna av BT som får betalt för att driva den det hela inte orkar bemöda sig med ett svar varken på inskickade mail, överklagandet eller bara ett kort inlägg i forumet.

BT må vara hur gulligt och bra som helst men ska de inte kunna svara på varför de gör vissa saker och hur de tolkat mitt inlägg som mer regelvidrigt än de som faktiskt i klartext skriver ut fotografer, adresser och priser?

//Micke

Dis skrev 2008-02-15 11:09:11 följande:
    080213 1:Big deal? Jag tycker inte att det är så konstigt att någon anmälde ditt inlägg. I sitt sammanhang så kunde det mycket väl tolkas som om du själv var fotografen. Nu hamnade du kanske mellan stolarna i detta fall. Men vad är det att gå och sura över?! Move on!Jag tycker att BT blivit mycket trevligare sen de hårdare reglerna infördes. Jag vill som blivande brud kunna få så ärliga tips som möjligt från andra som har erfarenheter av olika företag och inte en massa smygreklam från bekanta eller företagaren själv. Pumpkin:Du gör ett strålande jobb
  • 080213 1

Jo, det finns en sida med samma namn som jag hade som signatur men den sysslar med lokaluthyrning, inte bröllopsfotografering. Det enda företag jag är delaktig i och äger är DataTech ML och det är ett it-konsultbolag som drivs vid sidan om mittt ordinarie jobb som projektledare och konsult på ett av sveriges störta it-bolag. Så vad möjligen DataTech har som bryter mot BT's regler vet jag inte? Lokaluthyrningen kan väl kanske vara möjlig men vore det inte bättre att de frågade innan de automatiskt bara förutsätter saker och ting? ;o)

Sen får jag visst inte ifrågasätta BT heller. De stängde av mitt konto i 24 timmar och gav mig en varning till. Paragraf 12 var skälet den här gången (något om informationsspridning bla)och jag får visst inte offentligt ifrågasätta BT's beslut.

Om jag inte minns fel så höll en viss herre med mustasch på med samma saker under 30-talet?? (Läs detta med en STOOR portion ironi ;o))

Mina vänner har också reagerat på detta och de kommer inte använfa BT mer och jag gör inte det heller. Inskränkta människor utan sunt förnuft och som inte kan motivera sitt handlande har jag inte lust att stödja på något sätt.

Tack och hej för mig!

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-02-15 13:26:26 följande:

080213 1: Jag tror i alla fall att du mycket väl förstår varför din signatur blev ändrad, med tanke på ditt företags hemsida. Och med tanke på den så känns det lite svårt att tro att du bara är här som fotograferande vän och att du inte jobbar som fotograf.
Svar på tråden BT regler suger...