• Snowsee

Basta bantingskur???

Vilken "kur" du än väljer så se det inte som en bantningskur. Se det som en livsstilsförändring. Enda sättet att gå ner i vikt är ju att äta färre kcal än vad man gör av med. Sen om du använder dig av GI eller ngn annan metod spelar egentligen ingen roll.

Ät 1300-1400 kcal/dag. Inte mindre än 1300 kcal för då finns en risk att kroppen ställer in sig på svält och håller hårt i all energi den får och då går du inte ner.

Minska portionerna, ta bara en protion och se över hur du har fördelat maten på tallriken. Ät halva tallriken med grönsaker som mättar bra. Tex morötter, broccoli, rotfrukter. Nästan alla grönsaker innehåller relativt lite kcal och därför kan man äta rätt mkt av det.

Följ "Matklockan" när det gäller fördelningen på tallriken:
    30 minuter grönsaker
    15 min rena proteiner, tex kyckling, kött.
    10 min långsamma kolhydrater, tex fullkornspasta, bulgur
    5 min omättar fett, tex olivolja.

Om du håller dig till ca 1300 kcal så borde du gå ner 0,5-1 kg i veckan. Tänk på att äta 5-6 mål om dagen. 3 huvudmål och 2-3 mellanmål för att hålla igång förbränningen.

Lägg i motion i den form du gillar. Promenader är bra! :)

Lycka till!

• Snowsee

Jag älskar också mat och bara för att man drar ner på kcalintaget så betyder det inte att man inte kan äta gott. Du kan äta allt men inte allid.

Är du sugen på tex lite godis så se till att motionera ordentligt INNAN du äter det så att du gjort av med lite extra kcal.

Kan rekomendera viktklubb.se där kan du bla föra dagbok över precis vad du äter och hur mkt du motionerar och på så sätt se hur många kcal du får i dag. Kanonbra! Du får också en kcal-nivå uträknad för dig baserat på hur mkt du väger vid start, hur mkt du vill gå ner, på hur lång tid, om du är man eller kvinna, ålder, hur mkt du rör dig på fritiden och vad du jobbar med.

Dessutom finns det hur många goa människor där som helst, i samma situation som du och som vet hur man ska peppa och motivera varandra när det är tungt. Har varit med där ett år.

Pepp!

Svar på tråden Basta bantingskur???