• IdaAstrid

Åldersskillnad

Jag har erfarenhet från insidan så att säga.... min pappa var 24 år äldre än min mamma. Och min halvbror 4 år äldre än mamma.
    De träffades när mamma var 26 och pappa 50. Två år senare föddes jag. Deras förhållande var fantastiskt bra i många år. När pappa började bli äldre så dog det dock långsamt ut. Och efter 20 år tillsammans skilde de sig. Min kär far jobbade till han var 77 år (slutade pga av att han blev sjuk) så det var ingen "trött gubbe". Men i slutänden blev åldersskillnaden för stor.

Och jag som barn då - i första halvan av mitt liv skämdes jag för att jag hade en gammal pappa och andra halvan (när jag kommit över att föräldrar var pinsamt....) hade jag ångest över att han nog snart skulle dö. Igår var det 2 år sedan han dog. Jag var med när det hände - han somnade lugnt och fridfullt. Men än idag skär det i hjärtat på mig när jag ser en äldre man som är lite skröpplig.

Min halvbror, som är äldre än min mamma, har aldrig haft problem med deras förhållande. Hans äldsta son och jag är jämngamla och umgicks mycket när vi var små.

Så - förhållandet kan nog funka bra med alla inblandade - men tänk en gång extra innan ni skaffar barn. För barnets skull...

Lycka till!

Svar på tråden Åldersskillnad