dyrt med blommor?
Det låter rimligt, tycker jag.
Stirra er inte blind på priset (typiskt svenskt), utan kolla på hur mycket hon har beställt. Priserna är faktiskt rimliga för det hon har beställt. Det är bara att hon har beställt saker som de flesta svenskar inte vanligtvis beställer till sina bröllop. Fönsterbuketter (NIO stycken!)och vaser med blommor (SEX stycken!). Det berör också på vilken kvalitet blommorna kommer att ha, stora vinröda rosor är inte billiga... de som ser ut som sammet. Jag kan tänka mig dessa blommor kommer att vara av mycket högre kvalitet än ett inplastat tio-pack man köper på torget.
600 för utkörning är också rimligt. Floristen måste ta sig till festlokalen och tillbaka till butiken, slitage på bilen, bensin, ev parkeringsavgifter, etc. Kanske det finns ingen parkering nära lokalen så hon måste gå fram och tillbaka till bilen 4-5 ggr med blommorna. Hon ställer förmodligen blommorna på plats i festlokalen så att de hamnar rätt, och det tar sin lilla tid också. Jag kan inte tänka mig att hon dumpar av blommorna bredvid festlokalens dörr och kör därifrån.
Och 8000:-, det priset för blommorna, betyder absolut inte 8000:- i floristens ficka. Vem som helst som är egenföretagare förstår det väl. Hon måste betala för produkterna, sedan betala skatt och egenavgifterna, sedan OM HON HAR TUR har hon tjänat till en rimlig lön, kanske någon hundring i timmen, men förmodligen mindre än så.