• V i c k a n

Slutat med p-piller

Hej!

Jag vet att det finns många trådar om att sluta med p-piller, men jag måste fråga hur ni andra har känt er precis dagarna efter att ni slutat? Jag slutade för bara 4 dagar sedan och har nu börjat känna mig trött, ont i äggstockarna och lite vagt illamående. Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Slutat med p-piller
  • helene306

Det kan vara kroppen som kommer "i fas" igen efter pillren. När jag slutade, visserligen för 4 år sedan så märkte jag ingen större förändring mer än att sexlusten vaknade till liv

• AnnaochHenrik

Jag mådde SKIT första pillerfria tiden... Det tog ett tag för hormonnivåerna att bli mer normaliserade tror jag!
    Sämre hy (fortfarande inte riktigt bra 7 månader sen jag slutade med pillren) var den enda biverkningen som var riktigt jobbig, i övrigt var det bara så himla skönt att slippa pillren! Aldrig mer hormonbaserat preventivmedel för min del!

• V i c k a n

Tack för svar! Ja, jag antar att det blir en period som kroppen är i obalans efter att inte ha behövt menscykla på 10 år...Igår trodde jag att jag hade kommit i klimakteriet (vilket det ju inte är ), hade värmevallningar eller nåt...

• V i c k a n

Någon som har lidit av torra ögon i samband med p-pilleranvändning? Jag hat haft problem med detta, men det behöver ju i och för sig inte ha med p-pilren att göra...

• Peters Fridelina

Jag kan inte med säkerhet säga om p-piller påverkar tårproduktionen, det kan ju vara så mycket annat. Man
    kan ha bytt lokal att jobba i, eller miljö på annat vis.
    Arbetar som optiker och vi har många bra droppar som man
    kan ta när man känner sig torr i ögonen. Hjälper jättebra.
    Har själv torra ögon, så jag droppar när det behövs.

• Caramell

Menscykla... Vilket jädrans roligt ord...

Jag har också problem med torra ögon som jag kopplar samman med mitt pilleranvändande. Slutar om en halv karta inför bröllopet i sommar. Lite nervös inför vilka biverkningar som kan komma. Taskig hy låter ju inte så kul.

V i c k a n skrev 2008-03-02 09:51:26 följande:

Tack för svar! Ja, jag antar att det blir en period som kroppen är i obalans efter att inte ha behövt menscykla på 10 år...
  • helene306

Fast taskig hy är inte säkert du får. Jag hade acne läääääänge och blev bättre med den sista p-pillersorten jag provade. Var livrädd för att få tillbaka det i ansiktet, men nä. Några enstaka blemmor kanske, men inte den grad jag hade innan, tack och lov!

Caramell skrev 2008-03-03 19:28:10 följande:
    Menscykla... Vilket jädrans roligt ord... Jag har också problem med torra ögon som jag kopplar samman med mitt pilleranvändande. Slutar om en halv karta inför bröllopet i sommar. Lite nervös inför vilka biverkningar som kan komma. Taskig hy låter ju inte så kul.V i c k a n skrev 2008-03-02 09:51:26 följande:
  • V i c k a n

Caramell

Hehe, ja menscykla kanske är ett lite hemmasnickrat ord
    Ja, mina torra ögon beror säkert också delvis på mycket arbete framför datorskärm, jag kan inte låta bli att undra om p-pillren har någon del i det hela.
    Varför kopplar du ihop dina torra ögon med p-piller?

Peters Fridelina

Har testat flera olika ögondroppar, ögongeler men ingen har gett någon märkbar lindring. De flesta jag testat ger lite dimsyn först och sedan blir det nästan ännu torrare efter en stund...Vad är det för droppar du kör?

• Brud 080823

Jag tänkte också sluta innan bröllopet. 3 månader innan,men jag är osäker på om det är så bra med tanke på risk för biverkningar. Vad rek ni mig till? Jag slutar enbart för framtida bebisplaner,men vi vill åka på vår bröllopsresa innan de sätter igång och det är inte förren i dec. Är det onödigt att sluta redan nu i maj ?

• Brud 080823

Förlåt Vicksan att jag utnyttjar din tråd till mina egna frågor. Hoppas du inte blir allt för ledsen. Du kan kanske hjälpa mig med svar på mina frågor.
    Jag oroa mig mest för dålig hy och upp/ned i vikt, inte så kul till bröllopet

• Embo81

Nä, det är inte fel att sluta ett tag innan man planerar att bli gravid. Det kan ta ett tag innan kroppen ställer om sig och man kommer igång med "sin egna" mens. Tänk bara på att det inte behöver tid, det kan bli bebis på direkten med.

Bra val av bröllopsdag! Klockorna ska ringa för oss med den 23e augusti!

Brud 080823 skrev 2008-03-03 23:58:04 följande:

Jag tänkte också sluta innan bröllopet. 3 månader innan,men jag är osäker på om det är så bra med tanke på risk för biverkningar. Vad rek ni mig till? Jag slutar enbart för framtida bebisplaner,men vi vill åka på vår bröllopsresa innan de sätter igång och det är inte förren i dec. Är det onödigt att sluta redan nu i maj ?
  • helene306

Jag fick inga biverkningar när jag slutade, märkte bara positiva saker istället Inget negativt som jag räknat med ex dålig hy, viktuppgång, det uteblev.

Era bebisplaner: Bebis kan dröja och du kan bli gravid redan samma månad du slutar med piller, det är så olika och man vet inte i förväg. Så slutar du 3 månader innan kan det vara möjligt att du är gravid på er bröllopsdag och er bröllopsresa. Det är så svårt att avgöra, vet inte själv hur jag hade gjort i din/er sits. Med sonen tog det oss 9 månader att bli gravid och förra sommaren försökte vi igen, 3 månader utan bebis i sikte. Sen började jag plugga och satte in en spiral igen.

• tattar-Emma

Jag har hört att torra ögon kan bero på hormoner.

• V i c k a n

Helene306
    Skönt att höra att det inte varit några negativa effekter för dig! Det ger hopp till mig och säkert även andra om att slippa! Jag har mest hoppats på att det ska bli positiva effekter, typ piggare, mindre torra ögon och kanske graviditet etc.

Tattar-Emma
    ja, jag läste något om detta så jag håller tummarna för att det kan vara en faktor till att mina ögon är så torra....

• swordfish

Det är ju rätt smidigt med p-piller... för du kan ju styra så du inte får mens på bröllopet och resan... Så jag skulle slutat efter er resa!
  • Brud 080823
    swordfish skrev 2008-03-04 21:38:08 följande:
    Det är ju rätt smidigt med p-piller... för du kan ju styra så du inte får mens på bröllopet och resan... Så jag skulle slutat efter er resa!
    Ja jag vet...usch har så svårt att bestämma mig för vad jag ska göra. Jag tror att det blir att jag slutar och sen får vi helt enkelt skydda oss under ägglossningen tills resan är avklarad. Idag har jag knappt mens pga pillerna, så jag vet inet hur mycket jag kommer blöda. Men det är inte hela världen om jag skulle ha mens under bröllopet eller ett par dagar under resan. Jag har svårt att tänka mig några posetiva biverkningar på mig, eftersom jag mår bra och har sexlust. Så mer utav det vill nog inte min sambo ha Vi får väl se hur det blir. Tack alla så länge!
  • Sibbis

Jag hade inte heller några biverkingar när jag slutade, tvärtom har jag mått URBRA sen dess :-P för att inte tala om hur mycket bättre sexlusten har blivit *s*

å andra sidan har jag fortfarande inte fått nån mens än, o jag slutade i slutet på november. o jag är inte gravid heller, tyvärr... så det kan ta tid för kroppen att ställa sig i ordning oxå, därför är det ju ganska bra att sluta i tid :D

Svar på tråden Slutat med p-piller