• Bobou

Spiralens trådar...

Hej alla!

Jag har en liten undran bara som jag inte lyckas få svar på trots idogt googlande. Kan trådarna till en hormonspiral rispa en kondom? Jag funderar på att sätta in en sådan. Det verkar ju så praktiskt. Har ätit p-piller förut utan jättemycket biverkningar.

• Svar på tråden Spiralens trådar...
  • stinakina

Min mor hade kopparspiral (det är kanske 20-25 år sen) hon rispade sönder toapappret då hon torkade sig
    Spiralen var alltså på väg ut..

• Bobou

HAHA! Ok, så när toapappret är trasigt ska man alltså börja ana oråd...

• stinakina

*fniss* japp då är det läge att söka hjälp....

Bobou skrev 2008-03-02 16:48:42 följande:
    HAHA! Ok, så när toapappret är trasigt ska man alltså börja ana oråd...
  • sowa65

fråga en barnmorska... men å andra sidan kan ju kondomen uteslutas då man har spiral... dubbel försiktighet??

• solregn
    sowa65 skrev 2008-03-02 17:59:18 följande:
    fråga en barnmorska... men å andra sidan kan ju kondomen uteslutas då man har spiral... dubbel försiktighet??
    den skyddar väl inte möt könssjukdommar t.ex.?
  • Efter 11 år är det min tur

Dom sätter inte gärna in en spiral om man inte har fast förhållande och vid det laget vet man ju om det finns könssjukdommar....Hormonspiralens trådar är så mjuka så dom tror jag inte rispar,därimot koppar spiralen

• Zozo

Jo, tradarna kan rispa om de är för langa (alltsa de kan sticka mannen lâtt, men kondomen tror jag inte; saa harda är de inte). Är de för langa är det bara att ga tillbaka till gyn och fa dem avkortade.

Har man inte fast förhallande sa bör man ju använda kondom även om man har spiral; den skyddar INTE mot sjukdomar.

• Bobou

Tack för era svar! Särskilt tack till Zozos konkreta svar på min fråga! Tror jag ska testa hormonspiral... Synd att det ska vara så dyrt bara.

Efter 11: de får ju moralisera om att använda spiral fast man är singel om de vill, men det är ju ändå mitt beslut i slutändan... Lite onödigt av dem tycker jag. De borde bara informera och sedan låta patienten överväga möjligheterna. Men tack iaf för att du påpekade det!

vassego och lycka till....

Bobou skrev 2008-03-03 12:06:48 följande:
    Tack för era svar! Särskilt tack till Zozos konkreta svar på min fråga! Tror jag ska testa hormonspiral... Synd att det ska vara så dyrt bara.Efter 11: de får ju moralisera om att använda spiral fast man är singel om de vill, men det är ju ändå mitt beslut i slutändan... Lite onödigt av dem tycker jag. De borde bara informera och sedan låta patienten överväga möjligheterna. Men tack iaf för att du påpekade det!
  • Zozo

bobou; Det har inte med moral att göra. Med spiral är du mera känslig för infektioner (som det är större risk för om du byter partner). Du far inte lättare infektioner, men de gar lâttare högre upp och blir allvarliga infektioner.
    Spiral skyddar endast mot graviditet och inte mot infektioner eller sexuellt överförbara sjukdomar.

Jag har själv haft kopparspiral, i ca tio ar, sedan jag var 25 ungefär.

Man tvekar ofta att sätta in spiral på tjejer som aldrig fatt barn, eftersom det da kan vara svart att sâtta dit den och det kan göra vâldigt ont. För min del var det lätt som en plätt, men jag har vânner som inte kunde ha spiral för den skull.

• Zozo

Dyrt?? För mig var det tusan sa mycket billigare med spiral än p-piller! Vad kostar det nu?

Kunde inte sagt det bättre själv...

Zozo skrev 2008-03-03 12:12:32 följande:
    bobou; Det har inte med moral att göra. Med spiral är du mera känslig för infektioner (som det är större risk för om du byter partner). Du far inte lättare infektioner, men de gar lâttare högre upp och blir allvarliga infektioner. Spiral skyddar endast mot graviditet och inte mot infektioner eller sexuellt överförbara sjukdomar.Jag har själv haft kopparspiral, i ca tio ar, sedan jag var 25 ungefär. Man tvekar ofta att sätta in spiral på tjejer som aldrig fatt barn, eftersom det da kan vara svart att sâtta dit den och det kan göra vâldigt ont. För min del var det lätt som en plätt, men jag har vânner som inte kunde ha spiral för den skull.
  • Bobou

Zozo: Kopparspiralen är gratis men hormonspiralen ska kosta över tusenlappen har jag läst... Om jag kan ha den i fem år är det ju totalt sett billigare än p-piller, men om det visar sig inte fungera och jag måste ta ut den kommer det ju att kännas som en onödig kostnad.

Tack för informationen om infektioner! Jag har själv jobbat med könssjukdomar tidigare så jag har lite koll. Du har rätt i att det inte har med moral att göra, utan det handlar om statistik som används fel. Utifrån statistiken att singlar i snitt har fler sexpartners än de med fasta förhållanden gör man en generalisering om individen, och det är egentligen det jag vänder mig mot.

Jag tror (men detta är helt ovetenskapligt och bygger bara på personlig observation) att variansen är alltför stor för att man ska kunna göra denna generalisering. Enligt mig finns det de i fasta förhållanden som har fler sexpartners än vissa singlar, och jag tror inte att det är superovanligt heller. Då vore det bättre kanske om de på MVC/STD eller vart man nu går ställde lite personliga frågor om vilken typ av förhållande man har eller hur ofta man som singel har sex egentligen, och grundade rådgivningen på det istället.

Det är absolut så att de utan fast partner oftare får könssjukdomar, men det är inte så ovanligt i "fasta" förhållanden heller...

Intressant att diskutera iaf!

• Zozo

bobou, sant är att jag formulerade mig fel. Men fragan JAG fick vid tillfâllet av gyn var faktiskt inte huruvida jag hade fast förhallande eller inte, utan rättframt om jag bytte sexpartner ofta.

Aha, se där. Undrar varför hormonspiralen är sa mycket dyrare? För mig var det aldrig pa tal med hormonspiral eftersom det var just hormonerna jag ville komma undan; så det var troligen därför jag aldrig fick nagon info om kostnad heller..

Jag ville också komma undan hormonerna i p-pillerna men fick hormon spiral ändå för det är så lokalt sa dom och det har faktiskt funkat jättebra,verkligen att rekomendera...men jag har för mig att min skulle bytas ut var 10 år och jag betalade inga tusentals kronor för min, men några hundra

Zozo skrev 2008-03-03 16:36:04 följande:
    bobou, sant är att jag formulerade mig fel. Men fragan JAG fick vid tillfâllet av gyn var faktiskt inte huruvida jag hade fast förhallande eller inte, utan rättframt om jag bytte sexpartner ofta.Aha, se där. Undrar varför hormonspiralen är sa mycket dyrare? För mig var det aldrig pa tal med hormonspiral eftersom det var just hormonerna jag ville komma undan; så det var troligen därför jag aldrig fick nagon info om kostnad heller..
  • Zozo

Jag byter min kopparspiral nagon gang ca vart 3e eller 4e ar. Jag ville överhuvudtaget inte ha nagot med hormoner att göra sa jag vägrade hormonspiral. Jag vägrade även tredje sortens p-piller som de försökte truga pa mig. Har matt suveränt sedan dess, tack och lov.

det är ju skönt att du kan må bra igen....jag vet vilket h-vete det var...

Zozo skrev 2008-03-03 16:43:21 följande:
    Jag byter min kopparspiral nagon gang ca vart 3e eller 4e ar. Jag ville överhuvudtaget inte ha nagot med hormoner att göra sa jag vägrade hormonspiral. Jag vägrade även tredje sortens p-piller som de försökte truga pa mig. Har matt suveränt sedan dess, tack och lov.
  • MariaNyckelpiga

Jag har haft hormonspiral och jag har för mig att om det inte funkar och man får ta ut den igen inom ett halvår eller något i den stilen så får man tillbaka en del av pengarna. Men det var en del år sedan och det kanske inte är så i hela Sverige. Kanske värt att kolla upp?

Svar på tråden Spiralens trådar...