Inlägg från: Efter 11 år är det min tur |Visa alla inlägg
  • Efter 11 år är det min tur

Spiralens trådar...

Dom sätter inte gärna in en spiral om man inte har fast förhållande och vid det laget vet man ju om det finns könssjukdommar....Hormonspiralens trådar är så mjuka så dom tror jag inte rispar,därimot koppar spiralen

vassego och lycka till....

Bobou skrev 2008-03-03 12:06:48 följande:
    Tack för era svar! Särskilt tack till Zozos konkreta svar på min fråga! Tror jag ska testa hormonspiral... Synd att det ska vara så dyrt bara.Efter 11: de får ju moralisera om att använda spiral fast man är singel om de vill, men det är ju ändå mitt beslut i slutändan... Lite onödigt av dem tycker jag. De borde bara informera och sedan låta patienten överväga möjligheterna. Men tack iaf för att du påpekade det!

Kunde inte sagt det bättre själv...

Zozo skrev 2008-03-03 12:12:32 följande:
    bobou; Det har inte med moral att göra. Med spiral är du mera känslig för infektioner (som det är större risk för om du byter partner). Du far inte lättare infektioner, men de gar lâttare högre upp och blir allvarliga infektioner. Spiral skyddar endast mot graviditet och inte mot infektioner eller sexuellt överförbara sjukdomar.Jag har själv haft kopparspiral, i ca tio ar, sedan jag var 25 ungefär. Man tvekar ofta att sätta in spiral på tjejer som aldrig fatt barn, eftersom det da kan vara svart att sâtta dit den och det kan göra vâldigt ont. För min del var det lätt som en plätt, men jag har vânner som inte kunde ha spiral för den skull.

Jag ville också komma undan hormonerna i p-pillerna men fick hormon spiral ändå för det är så lokalt sa dom och det har faktiskt funkat jättebra,verkligen att rekomendera...men jag har för mig att min skulle bytas ut var 10 år och jag betalade inga tusentals kronor för min, men några hundra

Zozo skrev 2008-03-03 16:36:04 följande:
    bobou, sant är att jag formulerade mig fel. Men fragan JAG fick vid tillfâllet av gyn var faktiskt inte huruvida jag hade fast förhallande eller inte, utan rättframt om jag bytte sexpartner ofta.Aha, se där. Undrar varför hormonspiralen är sa mycket dyrare? För mig var det aldrig pa tal med hormonspiral eftersom det var just hormonerna jag ville komma undan; så det var troligen därför jag aldrig fick nagon info om kostnad heller..

det är ju skönt att du kan må bra igen....jag vet vilket h-vete det var...

Zozo skrev 2008-03-03 16:43:21 följande:
    Jag byter min kopparspiral nagon gang ca vart 3e eller 4e ar. Jag ville överhuvudtaget inte ha nagot med hormoner att göra sa jag vägrade hormonspiral. Jag vägrade även tredje sortens p-piller som de försökte truga pa mig. Har matt suveränt sedan dess, tack och lov.
Svar på tråden Spiralens trådar...