• Bobou

Spiralens trådar...

Hej alla!

Jag har en liten undran bara som jag inte lyckas få svar på trots idogt googlande. Kan trådarna till en hormonspiral rispa en kondom? Jag funderar på att sätta in en sådan. Det verkar ju så praktiskt. Har ätit p-piller förut utan jättemycket biverkningar.

• Svar på tråden Spiralens trådar...
  • Bobou

HAHA! Ok, så när toapappret är trasigt ska man alltså börja ana oråd...

• Bobou

Tack för era svar! Särskilt tack till Zozos konkreta svar på min fråga! Tror jag ska testa hormonspiral... Synd att det ska vara så dyrt bara.

Efter 11: de får ju moralisera om att använda spiral fast man är singel om de vill, men det är ju ändå mitt beslut i slutändan... Lite onödigt av dem tycker jag. De borde bara informera och sedan låta patienten överväga möjligheterna. Men tack iaf för att du påpekade det!

• Bobou

Zozo: Kopparspiralen är gratis men hormonspiralen ska kosta över tusenlappen har jag läst... Om jag kan ha den i fem år är det ju totalt sett billigare än p-piller, men om det visar sig inte fungera och jag måste ta ut den kommer det ju att kännas som en onödig kostnad.

Tack för informationen om infektioner! Jag har själv jobbat med könssjukdomar tidigare så jag har lite koll. Du har rätt i att det inte har med moral att göra, utan det handlar om statistik som används fel. Utifrån statistiken att singlar i snitt har fler sexpartners än de med fasta förhållanden gör man en generalisering om individen, och det är egentligen det jag vänder mig mot.

Jag tror (men detta är helt ovetenskapligt och bygger bara på personlig observation) att variansen är alltför stor för att man ska kunna göra denna generalisering. Enligt mig finns det de i fasta förhållanden som har fler sexpartners än vissa singlar, och jag tror inte att det är superovanligt heller. Då vore det bättre kanske om de på MVC/STD eller vart man nu går ställde lite personliga frågor om vilken typ av förhållande man har eller hur ofta man som singel har sex egentligen, och grundade rådgivningen på det istället.

Det är absolut så att de utan fast partner oftare får könssjukdomar, men det är inte så ovanligt i "fasta" förhållanden heller...

Intressant att diskutera iaf!

Svar på tråden Spiralens trådar...