Inlägg från: sokkerstruten |Visa alla inlägg
  • sokkerstruten

Vad kostade ditt bröllop o vad betalade du för?

Vi har en kuvert avgift på ca. 1100 kr /per person, på en liten herrgård! Vi ska bjuda ca 75st. Då ingår allt. trerätters, brudskål, tårta, alkohol till maten, fri bar. (öl, vin å cider) Godis och förfriskningar, bordsdekorationer, dukning, avdukning och städning. Det blir väl...83,000 kr. Sen så tillkommer kläder, blommor, ring m.m det ligger ingefär på 40.000 kr

Så bröllopet kommer säkert gå på 120.000-130.000 kr!

• sokkerstruten

Hur har ni löst det med att komma undan så billigt? Grymt ju!
    bara jag skrev 2008-03-04 18:07:10 följande:

Oj oj oj! Tänk den som hade råd till det!Vi har en budget på ca 75-80 000 med 120 gäster.
  • sokkerstruten

Jag skrev i din gästbok istället! :)

Engla2006 skrev 2008-03-04 22:00:02 följande:
    sokkerstrutenvart ligger denna gården, det låter ju kanon
  • sokkerstruten

Det är om alla kommer och alla dricker alkohol...här med!

• sokkerstruten

Det är för att vi nog har det på en herrgård och dom sköter allt! Inte har buffe från catering och får vi får maten serverad behöver inte göra så mycket egentligen, allt ingår, bheöver inte göra något själva! Förutom allt roligt så som att prata med deras florist och ha möte med kocken smaka på menyer m.m Vilket vi tycker är skönt och sätter värde på. Dessutom så bor vi inte i svergie så det är bra för oss att ha en bröllops ansvarig som ingår i priset, och som ser till så att går i lås.

Sen bjuder vi på fri bara alla alkohol ingår, det ingår i priset oxå. Live band oxå. Sen beror det ju på hur dyr klänning man har hur dyr ring man har. belive me det kan bli hur dyrt som helst!

Sen beror det nog lite på hur man är van vid att bröllop är, vi har varit på många bröllop och alla har varit sådana här med servering och annat. Inte för att ett bröllop på ett annat sätt skulle bli lika fint men vi känner att vi har råd och det är "bara" pengar för oss, vi har en lite filosofi att pengar e till för att spenderas, ingen ide att dom ligger på banken och inte används! :)

stinakina skrev 2008-03-05 07:11:39 följande:
    Vårt bröllop kommer att kosta ca 40 000:-Vi har förrätt och buffé, (från catering)Bröllopstårta som efterrätt, bjuder på vin till maten, avec till kaffet (bubbelvin innan)sen har vi betalbar (en "tjuga")Vi hyr kläder, jag ska till frissan och sätta upp håret, en brudbukett, två tärnbuketter och coursage till M2BHar köpt skor, två tärnklänningar, vigslering åt mig, dekorationer till lokalen, gästfavours, Vi kommer att vara ca 70 personer...Jag förstår ärligt inte hur man kan komma upp i 100-150000:-Jag snålar inte men skulle ha "svårt" att komma upp i dessa summor???
  • sokkerstruten

nej nej.. när jag skriver kuvert avgift så är det som herrgården tar per person för allt som ingår, vilket vi betalar, gästerna betala inget!

Semesterbruden skrev 2008-03-04 22:39:04 följande:
    HejsanJag bara undrar om det blir så att gästerna betalar för maten (totalsumman) eller kommer det att gå på mer än 1100 pp ?
  • sokkerstruten

Ja våra kostnader ser olika ut helt enkelt och av en anledning tror jag...
    för 75 pers!

Mat tre rätters (av serveings peronal) 80.000
    ingår: Brudskål, godis och förfriskningar, Tre rätter, tårta, dekoration gjort av floristen, servering, städning, dekoration av andra lokalytor, fri bar, vin till maten. (udnerbara lokaler, med mysiga brasor, och utsikt över sjön!)

Transport: 4000
    Fotograf 5000
    Håruppsättning 2000
    Brudbukett 2000
    corsage*2 600
    tärnblomma 500
    Vigselring 11000
    Putsning av förlovningsrinar 800
    Tärnklänning 1500
    Min klänning 9000
    band 9000
    Favours special bestälda m&ms med datum och våra namn på i små silver burkar, och placeringskort hållare. 2600
    smink 1000
    skor*2 2000
    underkläder 1000
    sambos udnerkläder 500
    sambos kläder 2000-3000
    Bröllopssvit på herrgården 2750 inkl frukost.
    = 136250 kr

Transport för gäster? vet inte än..
    Trycksaker, vet inte riktigt än än...

Som sagt vi har inte köpt något av detta än förutom ringen! Klart om man kan få det billigare men ändå få precis som man vill ha det, så är det ju bara bra! Tex klänningen...

stinakina skrev 2008-03-05 13:16:18 följande:
    Som sagt:Mat 14000Alkohol
    7000Trubadur
    4000Transport till och från kyrkan GratisLokal gratis (ev ett par hundra för porslin)
    Fotograf (bröllopspresent)
    Håruppsättning 1500Brudbukett,
    coursage,2tärnbuketter, gerbera och vita rosor(till bord och tårtdekoration) max 2000
    Vigselring 2000
    Putsning och gravyr förlovninigsring 400
    Tårtor 1000
    Två tärnklänningar 800
    Hyr kläder 3000

Detta blir 35700:-Hittils har jag inhandlat dekorationer till lokalen, tiara, underkläder, skor, brudväska, papper, band, stämplar osv till inbjudningar, vigselprogram och festprogram.Gästbok, favours mm mm för 4700 å är vi uppe i 40 400:-Jag har lite saker till på min inköpslista, bla en IKEA sväng som kommer att kosta 1000:-Påsar/askar till favours 500:-Samt sizoflor 595:-Sa; ca 42 500:-Vi ska ha "betalbar" och räknar med ca 4000:- INSå vi kommer enligt mina beräkningar att landa på mindre än 40000:-
  • sokkerstruten

Jag håller med dig absolut! Har man inte dom pengar så har man inte inget konstigt med det, herregud vem har flera 100.000 kr att bara hosta upp så där, det ÄR mycket pengar..!

Men med våra spar pengar tillsammans så kommer vi upp i dom summorna, till bröllopet. Men sen är vi luspanka! :) Men eftersom vi bor utomlands just nu så och min sambo tjänar rätt bra och vi får får hushåll och bil m.m batalt så har vi möjligheten att lägga undan mycket när vi är här, som senare kommer gå till handpenning hus m.m..

Jag hade inte tänkt att det skulle rusa iväg så heller men när min blivande ville lägga mycket pengar så rycktes jag med ganska bra!

Och festen kan lika gärna bli världens tråkigaste även om man lägger massa pengar på det och tvärt om, om man inte lägger pengar på det! Allt hänger ju på vilka som är där och vad det är för stuk på middagen/festen! Men med tanke på vilka som kommer så tror jag inte att det blir tråkigt, ialla fall för den som inte gör det tråkigt!:)

stinakina skrev 2008-03-05 18:01:52 följande:
    Sokkerstruten!Vi har inga pengar på banken, vi har fullt upp med att rusta det hus vi köpte förra året, vi är växelvis föräldralediga och vi spar och gnetar allt vi kan...Vi var på bröllop i fjol, festen hölls på en herrgård, där var det trerätters middag, tårta i flera våningar, allt hade planerats och fixats av andra än brudparet, de hade färdigtryckta inbjudningar, ingen personlig prägling på nåt (förutom placeringskorten...som JAG skrivit)Det kostade skjortan, och inte var deras bröllop nåt märkvärdigare, eller finare än nåt annat "enklare" jag varit på....snarare tråkigare!!Så att spendera en massa pengar (som VI inte har i allafall) behöver inte vara likvärdigt med att det ska bli en lyckad fest!!En fest som är lyckad beror till 95% av gästerna och upplägget tycker jag...inte hur mycket man spenderar!!
  • sokkerstruten

hehe sen är jag väl lite naiv oxå... har inga barn eller hus. Så man har ju bara sig själv att tänka på än så länge. Det blir ju annorlunda sen när man blir mamma och en är hemma, då får man ju som alla andra vända på verrenda krona för att få vardagen att gå ihop!

stinakina skrev 2008-03-05 18:01:52 följande:
    Sokkerstruten!Vi har inga pengar på banken, vi har fullt upp med att rusta det hus vi köpte förra året, vi är växelvis föräldralediga och vi spar och gnetar allt vi kan...Vi var på bröllop i fjol, festen hölls på en herrgård, där var det trerätters middag, tårta i flera våningar, allt hade planerats och fixats av andra än brudparet, de hade färdigtryckta inbjudningar, ingen personlig prägling på nåt (förutom placeringskorten...som JAG skrivit)Det kostade skjortan, och inte var deras bröllop nåt märkvärdigare, eller finare än nåt annat "enklare" jag varit på....snarare tråkigare!!Så att spendera en massa pengar (som VI inte har i allafall) behöver inte vara likvärdigt med att det ska bli en lyckad fest!!En fest som är lyckad beror till 95% av gästerna och upplägget tycker jag...inte hur mycket man spenderar!!
  • sokkerstruten

Stinakina:

vi valde rätt rakt av mellan hus och bröllop. (var på visningar å så ..) Men vi körde på bröllop i stället. Vi har en bra lägh (3a) i stan och kände inte att det var nödvändigt med ett hus, bara för att man ville ha ett. Det kanske var bra för ja just nu är vi ju inte i sverige, hade varit tråkigt med ett hus som vi precis hade köpt som vi var tvunget att lämna och hyra ut till någon annan under tiden. Jag är rätt noga med inredning och annat i mitt eget hem så jag skulle oxå vilja ha det fint hemma, som sagt ni ska ju bo där längre än vad er bröllopsdag varar!

• sokkerstruten

ofta när man betalar 15 000 för en fotograf så är det ofta för att det antingen är en halv dag eller hel dag. Fotografen tar då kort på mingel, vigsel och fest, samt porträtt.

Vi har bara porträtt och almbum 16 bilder. för 5000 kr

Engla2006 skrev 2008-03-05 22:25:51 följande:
    ja, det låter ju bättre än 15000, hade ju varit roligt om man hade fått mycket bilder, eventuellt ett album. Kanon, vet nog redan vilken fotograf vi vill ha.Tar gärna så mycket info jag kan få
  • sokkerstruten

Ja det kan säkert vara olika.. men jag har aldrig sett någon som tar 15 000 för två timmar...det har oftast varit som sagt en halv dag tex...

vad e det som ingår för dom 10.000? Porträtt? och hur många bilder får ni?

Det går ju egentligen inte att gämföra fotografers priser då alla värdesätter sig själv som fotograf olika!

sokkerstruten skrev 2008-03-05 22:47:02 följande:
    ofta när man betalar 15 000 för en fotograf så är det ofta för att det antingen är en halv dag eller hel dag. Fotografen tar då kort på mingel, vigsel och fest, samt porträtt. Vi har bara porträtt och almbum 16 bilder. för 5000 kr
  • sokkerstruten

hehe fast när jag tänker efter så är det ju det dubla prset av vad vi betalar.. 4500 kr för en timme, + 16 redigerade bilder i ett fint album! Lägger man på en timme så blir det ju det dubbla priset dvs 10.000 inte så konstigt kanske!

som sagt vaad får ni för bilder sen?

Fejs skrev 2008-03-06 06:06:13 följande:
    sokkerstruten det beror ju på vad man vill ha, om amn vill ha kort o så. Vi betalar 10 000 kr för 2 timmar med foton etc. www.fotofabriken.se/wedding.html till ett värde av 15 000 kr. Har jämför med andra fotografer i stan och de är billigast faktiskt om man nu vill ha alla dessa foton etc.
  • sokkerstruten

ja det var vädligt bra med 30.000 kr för vin tre rätters och avvec.. är det som ett paket/kuvert pris någonstans?
    Brud-08 skrev 2008-03-06 18:35:30 följande:

Hej Jag räknar med att vi slutar på ca 100 000, med bröllopsresa, dock är vi bara 50 personer. Jag tror kostnaderna beror väldigt mycket på var i landet man är. Mat 30 000 med vin och treärtter och avecKläder; 15000Resa 35 000Fotograf 6000Band 7000Sen lite smått och gott..
  • sokkerstruten

ja det kan nog hända.. vet ju inte riktigt vad saker och ting kostar exakt... vill ändå ha en bra marginal.. men som du säger.. ju billigare desto bättre!

JohanoCissi skrev 2008-03-06 18:38:57 följande:
    Du har nog räknat rätt så högt på vissa saker, men det ger sig när det är dags. Ju billigare desto bättre och ndå precis som man vill.
  • sokkerstruten

Hjälp! Coolt att ha ett bröllop för 450.000! Det kallar jag mycket pengar! :) Var gifter ni er och vad kommer ni ha för 450.000 kr, vart går eran bröllopsresa? Vilket dröm bröllop du kommer få! :)

• sokkerstruten

alla andra oxå såklart! så länga man är nöjd som sagt så spelar ju det ingen roll!

• sokkerstruten

Samma som ni andra så har inte pengar någon betydelse såklart...men jag ska berätta om hur det ligger till!

vi även som foxy loxy har våra pengar färdigsparade/insatta på olika fonder/aktier och på på baknen, min sambo är civilinjengör och tjänar bra, jag jobbade heltid, och vi bodde i en lägh med normal hyra, vi har inga lån på något. Lever normalt liv, utan några överflödiga kostnader. Klart att vi kanske unnar oss lite "oxfile" nån gång då eller går på resturang nån gång i månaden eller går på bio, ja det vanliga.

Vi har nog en sak dock som kanske inte så många har chansen till, vi bor utomlands just nu och ca ett år frammåt kanske mer... vi har allt boende betalt och bil, plus att lönen är bra.

Vi får en del i dollar och en del i euro, dollar beloppet lever vi för, mat och fick pengar och europengarna som vi inte använder ca 24.000 kr i månaden under tiden vi är här, går direkt till ett svenskt konto) kommer gå till handpenning av hus och annat senare, eventuellt till lite resor här.

Då innan vi flyttade hit så valde vi lite mellan hus och bröllop. Vi valde bröllop eftersom vi bodde bra och hade en trea så skulle vi få en liten så skulle det funka bra ändå. OCh vi kunde fortsätta bygga på till det som var kvar på banken till hus efter bröllopet. Vi hade fått vänta några år men det hade ju gått...

Så vi känner oss ganska glada över att få den chansen att flytta ett år när det faktiskt inte bara handlar om pengar utan erfarenheter och ävenyr! :)

Svar på tråden Vad kostade ditt bröllop o vad betalade du för?