Inlägg från: stinakina |Visa alla inlägg
  • stinakina

Vad kostade ditt bröllop o vad betalade du för?

Vårt bröllop kommer att kosta ca 40 000:-
    Vi har förrätt och buffé, (från catering)
    Bröllopstårta som efterrätt, bjuder på vin till maten, avec till kaffet (bubbelvin innan)sen har vi betalbar (en "tjuga")

Vi hyr kläder, jag ska till frissan och sätta upp håret, en brudbukett, två tärnbuketter och coursage till M2B
    Har köpt skor, två tärnklänningar, vigslering åt mig, dekorationer till lokalen, gästfavours,

Vi kommer att vara ca 70 personer...

Jag förstår ärligt inte hur man kan komma upp i 100-150000:-
    Jag snålar inte men skulle ha "svårt" att komma upp i dessa summor???

• stinakina

Jo glömde, vi har även livemusik!!

• stinakina

Som sagt:
    Mat 14000
    Alkohol 7000
    Trubadur 4000
    Transport till och från kyrkan Gratis
    Lokal gratis (ev ett par hundra för porslin)
    Fotograf (bröllopspresent)
    Håruppsättning 1500
    Brudbukett, coursage,2tärnbuketter, gerbera och vita rosor(till bord och tårtdekoration) max 2000
    Vigselring 2000
    Putsning och gravyr förlovninigsring 400
    Tårtor 1000
    Två tärnklänningar 800
    Hyr kläder 3000

Detta blir 35700:-

Hittils har jag inhandlat dekorationer till lokalen, tiara, underkläder, skor, brudväska, papper, band, stämplar osv till inbjudningar, vigselprogram och festprogram.
    Gästbok, favours mm mm för 4700:-

Då är vi uppe i 40 400:-

Jag har lite saker till på min inköpslista, bla en IKEA sväng som kommer att kosta 1000:-
    Påsar/askar till favours 500:-
    Samt sizoflor 595:-

Sa; ca 42 500:-

Vi ska ha "betalbar" och räknar med ca 4000:- IN

Så vi kommer enligt mina beräkningar att landa på mindre än 40000:-

• stinakina

Sokkerstruten!

Vi har inga pengar på banken, vi har fullt upp med att rusta det hus vi köpte förra året, vi är växelvis föräldralediga och vi spar och gnetar allt vi kan...

Vi var på bröllop i fjol, festen hölls på en herrgård, där var det trerätters middag, tårta i flera våningar, allt hade planerats och fixats av andra än brudparet, de hade färdigtryckta inbjudningar, ingen personlig prägling på nåt (förutom placeringskorten...som JAG skrivit)
    Det kostade skjortan, och inte var deras bröllop nåt märkvärdigare, eller finare än nåt annat "enklare" jag varit på....snarare tråkigare!!

Så att spendera en massa pengar (som VI inte har i allafall) behöver inte vara likvärdigt med att det ska bli en lyckad fest!!

En fest som är lyckad beror till 95% av gästerna och upplägget tycker jag...inte hur mycket man spenderar!!

• stinakina

Sokkerstruten:

Nog känner jag i bland att va f*n, vi tar av huspengarna och lägger ner allt slit :-P med bröllopsplanering och låter nån annan fixa allt.

Men jag är nog lite snål också, vill ju att huset ska bli snyggt med...och jag känner att även om det är "once in a lifetime" att gifta sig (för oss iallafall) så ska vi ju kunna leva sen också, efter bröllopet menar jag!!

Sitter ju själv och trånar efter ringar i 20 000:- klassen, men inser att det skulle se ovanligt lustigt ut bredvid min "enkla" förlovningsring, jag har kollat in klänningar till leda, beställt den ena efter den andra (i huvudet) men bokade ändå en som jag tyckte jag passade fint i hos uthyraren...

Kan tillägga att på det "fina" bröllopet vi var på i fjol tog dom 50 kronor i baren...(tror det hade med själva stället att göra) vi tar en tjuga, skulle iofs kunna bjuda på alkohol hela kvällen, men vi tar tacksamt emot en slant som kan täcka nån utgift...trubaduren tex...

Handen på hjärtat, HADE jag en massa pengar liggandes skulle jag nog spendera jag med, men jag skulle trots detta nog göra det mesta själv, det är väl mitt kontrollbehov som styr sånt antar jag

Svar på tråden Vad kostade ditt bröllop o vad betalade du för?